Home Actueel Persberichten Mechels middenveld stelt eigen busplan voor
Mechels middenveld stelt eigen busplan voor
zondag, 20 november 2016 17:35

mechelen bus kleinMechelse verenigingen, gemeenschappen en TreinTramBus lanceren een plan voor een doorstart van de Mechelse stadsbus en een optimalisatie van het streeknet in de regio Mechelen. Het busnet zit al jaren in een negatieve spiraal waarbij het aanbod wordt afgebouwd. Daardoor hebben veel klanten afgehaakt. Bewoners en busgebruikers groepeerden zich als Mechelen Mobiel voor Iedereen en willen nu met een innovatief plan deze trend ombuigen.

Mechelen groeit, het telt binnenkort ongeveer 100.000 inwoners. Het openbaar vervoer groeit niet mee, het zit op krimpkoers. Besparingen bij De Lijn en gebrek aan interesse bij de stad eisen hun tol. "Het is tijd voor een nieuwe start", zeggen de Mechelse verenigingen in koor. "Mechelen is door de Vlaamse regering geselecteerd om als proeftuin te dienen voor het nieuwe concept basisbereikbaarheid. Gebruik dit concept om het busnet op te waarderen."

Het burgerplatform stelt een vijfpuntenplan voor:

1. Een stadsnet met twee frequente doorgaande lijnen door het centrum. Die worden een volwaardig alternatief voor de huidige citypendel, waarbij bijna iedereen aan de rand van het centrum moet overstappen.
  2. Daarnaast moet het nieuwe ziekenhuis – 650 bedden en 1700 werknemers, de belangrijkste attractiepool in het noorden van de stad – een hoogwaardige bediening krijgen. Naast de stadslijnen kan dit met snellere en frequente streekbuslijnen.
  3. Een nieuwe M-Bus bedient de grootste recreatiepolen: Planckendael, de randparking Zandpoortvest, Perron M, de nieuw schaatsbaan, Utopolis, het sportpark de Nekker en de Nekkerhal, maar ook de hogeschool Thomas More.
  4. Op de belangrijkste invalswegen pleiten we voor een bus om het kwartier.
  5. Ook het spoor dient een grotere rol te spelen. Trein en Bus vormen samen één geïntegreerd netwerk. Met een trein ieder half uur, kan de trein de ruggengraat vormen van het openbaar vervoer op tal van lijnen in de ruime omgeving rond Mechelen.

• 2020.04.24
    Coronamaatregelen en de impact op onze activiteiten
  • 2020.09.19
    Opening vier nieuwe Groene Haltes Ardennen (NIEUWE DATUM)