Home Actueel Persberichten TreinTramBus klaagt uitval trams en bussen door betoging aan
TreinTramBus klaagt uitval trams en bussen door betoging aan
donderdag, 29 september 2016 10:16

Duidelijke informatie ontbreekt

Vandaag is er grote hinder bij De Lijn en de MIVB als gevolg van een betoging. Tal van trams en bussen rijden niet en de informatie is onduidelijk. Reizigersvereniging TreinTramBus respecteert het stakings- en betogingsrecht, maar stelt de hoge uitval van vandaag aan de kaak, en eist duidelijke informatie.

De Lijn en de MIVB waarschuwen voor uitval van trams en bussen omdat een deel van de bestuurders deelnemen aan een betoging. "Alleen waarschuwden beide vervoerbedrijven slechts twee dagen op voorhand, veel te kort voor de klanten die op zoek moeten naar een alternatief", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder TreinTramBus.

Bovendien vragen we ons af wat nog het verschil is met een staking als de dienstverlening zo zwaar gestoord wordt door de betoging. Net als bij de NMBS zouden de bussen en de trams normaal moeten blijven rijden. De Post knipt toch ook niet in zijn dienstverlening als er betoogd wordt!"

De informatie bij De Lijn is bovendien onduidelijk en verwarrend. "De vijf entiteiten van De Lijn gebruiken elk een andere manier om aan te geven welke lijnen getroffen worden door de acties: Limburg geeft de bussen aan die niet rijden, Antwerpen de ritten die wel rijden, Oost- en West-Vlaanderen delen de lijnen op in 3 tot 7 categorieën. Voor de gebruiker is dit weinig transparant."

"We vragen om de mogelijke uitval minstens 10 dagen op voorhand te melden en zo snel als mogelijk duidelijke en uniforme informatie te verspreiden. De Lijn moet bovendien alles in het werk stellen om de spits zo vlot mogelijk te laten verlopen. We vragen ook echte real-time informatie zodat de gebruikers op het moment zelf hun ritten beter kunnen plannen. "