Home Actueel Persberichten 1 miljard extra investeren in de spoorwegen is een goede zaak
1 miljard extra investeren in de spoorwegen is een goede zaak
donderdag, 28 juli 2016 07:20

Consumentenorganisatie Test-Aankoop en reizigersorganisaties Trein-Tram-Bus en Navetteurs.be reageren positief op de beloofde 1 miljard extra investeringen in het spoorwegnet. Na de eerder aangekondigde besparingen bij het spoor, komt het nieuws van nieuwe bestedingen in infrastructuur eindelijk als een aangename verrassing.

Voorstadsnet rond Brussel

Dat een groot deel van het budget naar de afwerking van het voorstadsnet rond Brussel, het zogenaamde S-net, zou gaan, is volgens Consumentenorganisatie Test-Aankoop, reizigersorganisaties Trein-Tram-Bus en Navetteurs.be een goede zaak. Brussel was al lang bij de slechtste leerlingen van Europa wanneer het ging om de ontwikkeling van een sterk voorstedelijk spoorvervoer met lange files tot gevolg. Het net had eigenlijk al in 2012 afgewerkt moeten zijn, maar de werkzaamheden werden steeds op de lange baan geschoven waardoor tal van stations er nog jaren bij zouden liggen als een werf. De organisaties zijn dus tevreden met het nieuws en hopen dat het aanbod op alle lijnen kan versterkt worden tot één trein om het half uur en een kwartierdienst in de brede spits. Toch benadrukken de reizigersorganisaties en consumentenvertegenwoordigers dat ook andere voorstadsnetten niet uit het oog mogen verloren worden en wijzen hier vooral richting Gent, Antwerpen, Luik en Charleroi

Hoogte van de perrons

Als het van minister Bellot afhangt, gaat een deel van het vrijgemaakte budget ook naar de verhoging van de perrons zodat reizigers gemakkelijker in en uit de trein kunnen stappen. Ook dat is een prima initiatief volgens de organisaties. Maar al te vaak geraken mensen met een beperking of mensen die reizen met een kinderwagen maar moeilijk op en af de trein door het hoogteverschil tussen het perron enerzijds en de opstaphoogte van de trein anderzijds. Vanzelfsprekend moet er dan ook met de hoogte van de treinen rekening gehouden worden om de investeringen in perronhoogte te doen slagen.

Nog veel werk

Test-Aankoop,Trein-Tram-Bus en Navetteurs.be stellen wel dat dergelijke investeringen met de noodzakelijke doordachtheid dienen te worden aangepakt; er is eerst een goed concept van een langetermijn-dienstregeling nodig, pas dan kan men bepalen hoeveel rails, beton en wissels men nodig heeft. Bovendien zijn met de aangekondigde 1 miljard lang niet alle problemen van de baan : zo wijzen de organisaties op de belabberde staat van sommige bruggen en viaducten die soms wel 100 jaar oud zijn en de veiligheid in het gedrang brengen en beklemtonen ze de nood aan een meerjarenonderhoudsplanning. Andere prioriteiten zijn efficiëntere stipt rijdende treinen met meer zitplaatsen, toegankelijke treinen aangepast aan de perronhoogte.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (0)add comment

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12