Home Actueel Persberichten Reizigers tegen wilde staking
Reizigers tegen wilde staking
donderdag, 26 mei 2016 14:26

Staking zonder voorafgaande aankondiging onaanvaardbaar

Sinds gisterenavond 22u is bij het spoor een wilde staking aan de gang, en dit voor een onbepaalde duur. Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be reageren scherp op deze wilde staking. Die gaat lijnrecht in tegen afspraken die gemaakt zijn tussen de directie en de vakbonden van de NMBS-groep, dat een stakingsaanzegging minstens 10 dagen op voorhand moet ingediend worden.

Vandaag is het treinverkeer sterk verstoord door een onverwachte staking van enkele spoorbonden. De staking treft vooral treinen van en naar Charleroi en Luik, maar heeft gevolgen in het hele land.

Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be reageren woedend omdat studenten, werkende mensen en andere reizigers eens te meer gegijzeld worden, zonder dat ze de tijd kregen om naar een alternatief op zoek te gaan. De staking werd namelijk niet op voorhand aangekondigd, hoewel dit een essentieel onderdeel van het stakingsrecht is. Ze komt bovendien bovenop de aangekondigde staking van 31 mei, die voor de reizigers al zoveel ellende veroorzaakt.

"Nog maar eens wordt hierdoor de betrouwbaarheid van het spoor ondergraven, nog maar eens wordt het imago van het spoor zwaar beschadigd. Alweer vergissen de vakbonden zich van doelwit: de getroffen reizigers zijn op geen enkele manier verantwoordelijk voor dit en andere conflicten tussen de vakbonden en de directie van het spoor. Het kan best zijn dat de bonden en de spoormensen ontevreden zijn, maar het is onaanvaardbaar dat de reiziger, en zij alleen, hiervoor het gelag moet betalen", besluiten de reizigersverenigingen.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (13)add comment

Stef said:

terecht
Staken is nooit ideaal maar het is wel godgeklaagd dat de werkende mens tot zulke langdurige acties moet overgaan om niet helemaal geplunderd te worden door de NVA-regering. Wat zou u doen als u plots twee vakantiedagen minder krijgt, met minder mensen meer moet doen,? Ik laat maar begaan. Jezelf laten kleineren dus. Tja....
 
dinsdag 31 mei 2016 om 17:33
Stemmen: +0

David Nijenhuis said:

Het lukraak staken moet subiet uit zijn!
De regering moet gewoon de stakingswet aanpassen. Wilde stakingen per direct verbieden op straffe van ontslag oid. Staken is weliswaar een recht, maar in dit land wordt er soms wel erg veel misbruik van gemaakt, terwijl er ook andere stakingsmogelijkheden zijn, om je gram te kunnen halen, zoals een dag lang geen treinkaartjes verkopen en geen kaartcontroles in de trein.
 
dinsdag 31 mei 2016 om 21:57
Stemmen: +2

Jan van der Linden said:

Schrap het woord gijzelen
Natuurlijk heb ik als reiziger naar Brussel nu ook elke dag last, waar laten we het alsjeblieft niet meer over gijzelen hebben. Gijzelen is misdaad en wie dat woord gebruikt criminaliseert de stakingen. Zo ziet de rechtse regering (laat dan 'centrum' maar weg) en z'n achterban dat misschien graag. Deze mensen komen niet in de eerste plaats in het verweer tegen de correctie van een anomalie in de berekening van de overuren. De reden zit dieper en ligt juist bij het rechtse bestuur dat met behulp van allerlei holle verkiezingspraatjes de burger misleid heeft en al een jaar bezig is zijn zakken leeg te kloppen. Het is hun recht om daartegen in het verweer te komen, de manier waarop kan misschien anders, maar ik vrees dat NVA en consorten hier zelf om gevraagd hebben.
 
woensdag 01 juni 2016 om 23:27
Stemmen: -2

overweg13 said:

schrap het woord gijzelen niet
De eerste betekenis van gijzelen volgens Van Dale: als onderpand nemen voor het nakomen van beloften of voorwaarden of voor het afdwingen van bepaalde eisen. Dat lijkt me nu net wat de stakersbenden doen. Of dit crimineel is of niet, hangt af van de persoonlijke interpretatie. En of dat de aangewezen manier is om een rechtse regering te bestrijden hangt niet eens af van interpretatie.
 
donderdag 02 juni 2016 om 11:06
Stemmen: +3
Abonnement dochter terugbetaling, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

David Nijenhuis said:

Niet handig om je treinkaart te vergeten!
@Kathleen Wauters, Dan was jouw dochter - eerlijk gezegd - niet zo handig geweest, om niet te kijken of ze alles bij dr had, voordat ze van huis ging. Je mag een treinkaart 2x vergeten zonder een boete te krijgen. Koop een kaartje (in de trein altijd 7 Euro extra) en vraag het hele bedrag terug. Wil (of kun) je geen kaartje kopen, krijg je in 1e instantie een boete van 75 Euro (geen 50 Euro!). Dit wordt met aftrek van 8 Euro volledig terugbetaald.
 
vrijdag 03 juni 2016 om 01:37
Stemmen: +3

Dieter said:

Ik wou dat ik als dagelijks gebruiker de acties kon ondersteunen...
... want een paar dagen /weken van stakingen zijn niks vergeleken met de oneindige miserie die de besparingen met zich mee zullen brengen. Ik ben blij om te zien dat anderen ook een dergelijk commentaar hebben gepost. Ik heb bij wijze van mini-actie het logo van 'TREINOPOLY' van het ACOD achter mijn abonnement gestopt.

Maar afgelopen dagen vroeg ik me écht af waarom TTB de afweging korte miserie/ oneindige miserie niet maakt alvorens persberichten uit te schrijven. Ik voel mij daar als gebruiker écht niet door gesteund.

De trein is te belangrijk voor de toekomst. Dat ze verwachten dat er met hetzelfde budget een betere dienstverlening komt, kan ik eventueel nog snappen. Maar besparen? NOT DONE
 
vrijdag 03 juni 2016 om 19:50
Stemmen: +1

bart said:

...
als de trein belangrijk is voor de toekomst moet het spoor dringend moderniseren of mist het de toekomst. Elke verandering naar de noden van de tijd wordt reeds 40 jaar door de spoorbonden beantwoord met een staking. Niet voor niets komt de NMBS uit een recente studie naar voor als de minst efficiënte van Europa. We moeten niet naar de tijd van Daems terugkeren , maar moeten ook niet denken dat we er nog in leven .
 
zaterdag 04 juni 2016 om 08:40
Stemmen: +1

Cooreman Wilfried said:

Mr
Waarom mobiliseren jullie de burgers en reizigers niet eens om een nationale betoging op te Etten tegen de stakingen.
De dienstverleners hun beroep is staken.
 
zaterdag 04 juni 2016 om 09:22
Stemmen: +3

overweg13 said:

oh die goedmenende vakbonden toch
Ik lees met stijgende verbazing dat sommigen hier nog altijd denken dat de vakbonden staken voor een beter openbaar vervoer. Dat is nl. in het geheel hun functie niet: ze verdedigen in de eerste plaats verworven rechten voor zichzelf, niet voor de treingebruiker. Sterker: hoe langer ze de toestand lam leggen (nu door stakingen, meestal alleen door lobbywerk), hoe slechter het voor de treingebruiker wordt. Dat vat in een notendop enkele decennia spoorwegpolitiek en -geschiedenis samen. Want de koek moet nu eenmaal verdeeld worden, en wat naar de vakbond gaat, gaat niet meer naar de reiziger.
Ik wil graag aannemen dat veel mensen bij de NMBS hun job wel degelijk naar behoren uit willen voeren, ook in het voordeel van de klant, maar ik ben ook niet blind voor diegenen die het eigenlijk allemaal niet kan schelen of hun trein nu vol zit of niet, op tijd is of niet, overbezet is of niet. Die voelen zich echt onaantastbaar in de cocon van een of andere vakbond, en terecht.
 
zaterdag 04 juni 2016 om 17:56
Stemmen: +0

Gregor said:

Reizigers zijn altijd de dupe van spoorstakingen
Iedereen kan zijn job beklagen, zeker in tijden van (noodzakelijke) besparingen. Maar helpt dit klagen?
Zijn er niet veel meer mensen in deze wereld die het veel erger hebben dan wij?
Zelf zou ik ook kunnen klagen en staken, in plaats van werkelijk overleggen, maar op de lange termijn zijn we allen gebaat bij een continuïteit en tevreden reizigers.
Men gijzelt werkwilligen en gemotiveerde werknemers van vele grote en kleine bedrijven door deze (al dan niet wilde) stakingen.
Ik denk dat, net als bij politie en leger, al het overheidspersoneel moet kunnen opgevorderd worden.
Als je kiest voor de overheid heb je uiteraard een pak voordelen (ziekteverlof, pensioen, ...), maar anderzijds ook plichten, en één ervan is een continuïteit t.a.v. het land en de medemensen die van uw dienst gebruik maken.
 
zondag 05 juni 2016 om 12:32
Stemmen: +0

overweg13 said:

wilde stakingen bij De Lijn en de TEC
De wilde stakingen bij de NMBS van de voorbije dagen heeft de hele discussie over dit soort acties weer aangewakkerd, maar daarbij wordt vaak vergeten dat de meeste stakingen bij De Lijn en de TEC ook wilde stakingen zijn. Bij de TEC rijden de bussen vandaag ongeveer voor het eerst weer normaal na dagen chaotisch actievoeren, bij De Lijn Limburg is een onverwachte staking aan de gang. Onverwacht, althans voor de reizigers.
Het zou goed zijn dat regels afgesproken worden voor alle openbaar vervoer, én dat de vakbonden zich er ook aan houden...
 
woensdag 08 juni 2016 om 08:40
Stemmen: +0

overweg13 said:

bondgenoten
Willen de Groenen er a.u.b. eens mee ophouden met de reizigers bondgenoten van de vakbonden te noemen. Ik voel me GEEN bondgenoot van (vul zelf maar in, anders wordt het te lelijk), net zomin als ik me de bondgenoot voel van politici, directies en raden van bestuur.
 
woensdag 08 juni 2016 om 15:19
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12