Home Actueel Persberichten Geen poortjes in stations, TreinTramBus tevreden
Geen poortjes in stations, TreinTramBus tevreden
zaterdag, 14 mei 2016 08:39

Er komen geen veiligheidspoortjes bij de stations. Dat heeft minister van mobiliteit Bellot beslist. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert tevreden op de beslissing.

De vorige minister van mobiliteit, Jacqueline Galant, vroeg de regering 58,5 miljoen voor veiligheidspoortjes in de stations. Haar opvolger, François Bellot, ziet af van de poortjes, en dat is een goede zaak, vindt TreinTramBus. “Een station is geen luchthaven”, zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. “Ons land telt 5 luchthavens, maar 551 stations en stopplaatsen, telkens met meerdere toegangen. Veiligheidspoortjes moeten bemand worden, en dat is onbegonnen werk voor dergelijke aantallen. Als er dan toch een veiligheidsrisico is, wordt dat in de grote stations verplaatst naar de wachtrij voor de toegangspoortjes, net zoals op de luchthaven.”

Bovendien lopen reizigers een station snel in en uit, soms voor een korte treinrit van maar enkele minuten. Poortjes zorgen voor nodeloos tijdverlies, en maken de trein onaantrekkelijk, zeker voor korte afstanden. En dat terwijl de trein net op korte afstanden een veel grotere rol moet gaan spelen, dat tonen ook de plannen voor voorstedelijke spoordiensten rond de grote steden aan. Ook de commerciële functie van stations zou door de poortjes in het gedrang komen.

Ook poortjes voor ticketcontrole vinden geen genade bij TreinTramBus. “Ervaringen in o.a. Nederland hebben aangetoond dat het een klantonvriendelijk systeem is. Als de ticketautomaat in een station defect is – wat nog al te vaak wordt vastgesteld – zorgen poortjes ervoor dat de klant helemaal in de kou staat.”

TreinTramBus ondersteunt dan ook ten volle de beslissing om de stations als een open systeem te behouden. Het gevraagde budget van 58,5 miljoen euro kan beter gebruikt worden voor een herwaardering van stations en stopplaatsen.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (2)add comment

Chris Laarman said:

een Nederlandse reiziger
Ik kan de huidige toestand in België niet beoordelen. De laatste keer dat ik in België een ticket kocht was op een klein station in Wallonië, wellicht vijf jaar geleden.

In Nederland reizen velen met de roemruchte "OV-chipkaart", een soort debetkaart. Het papieren ticket zou inmiddels verdwenen zijn, maar dat geldt dan hoogstens voor die uit de automaat (nu vervangen door een eenmalige OV-chipkaart, meen ik), want on-line gekochte tickets moeten vaak nog thuis worden afgedrukt. De automaten dienen nu om "producten" (zoals een Dagkaart Fiets) op de meegebrachte OV-chipkaart te laden. Bovendien staan bij de "vaste" vertreksporen van bepaalde treinen "toeslagzuilen". Even de kaart voor de zuil houden, en de toeslag is geregeld. Bij stations met verschillende vervoerders staan de paaltjes met kaartlezers van die vervoerders vaak naast elkaar op het perron, opdat men zelfs haastig kan overstappen (zoals te Groningen tussen NS en Arriva, en op Amsterdam Amstel tussen de trein van NS en de metro van GVB).

Ik gebruik die OV-chipkaart zelfs met "automatisch opladen": iedere keer dat ik moet "inchecken" en het saldo op mijn kaart onder een drempelwaarde zakt, wordt het automatisch aangevuld vanaf mijn bankrekening.

Mag ik mijzelf en mijn indruk van medereizigers als voorbeeld nemen, dan is het in- en uitchecken een bijna automatische handeling geworden (nee, niet voor iedereen op elk ogenblik), bovendien geen bron van oponthoud of tegenhouden.

Daarbij komt, dat in het Nederlandse openbaar vervoer agressie vaak zou samenhangen met betrapt zijn op rijden zonder ticket. Zodoende dringt het treinpersoneel aan op versnelde plaatsing en inwerkingstelling van de poortjes, en bij mijn weten heeft een grote meerderheid van de bevolking begrip voor die wens.

Ik geef dus als mijn mening, dat de in het artikel genoemde ervaringen in Nederland het tegendeel zijn van de huidige toestand (maar destijds zeer wel juist kunnen zijn geweest).
 
zaterdag 14 mei 2016 om 23:38
Stemmen: +0

dirk baeke said:

...
Besten,

Ik kan mij herinneren dat het vroeger wel zo was dat de kaartjes gecontroleerd werden voor de toegang tot de perrons, dit meestal door invaliede geworden personen - daardoor kon men niet zwartrijden en was er dan ook weinig agressie. Wel ben ik akkoord dat dat budget beter aan andere projekten besteed kan worden zo om de 'missing links' bij het spoor; Puurs-Dendermonde, Adinkerke-Duinkerke, Dinant-Givet en Libramont-Bastogne, lijnen waar zeker potentieel voor is. En de haltetijden in de stations beperken, 1uur50min voor iets lmeer da 100 km is schandalig!(St niklaas-Lille)
 
woensdag 01 juni 2016 om 15:23
Stemmen: +1

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12