Home Actueel Persberichten Trambus kan nooit een tram vervangen
Trambus kan nooit een tram vervangen
dinsdag, 05 april 2016 14:19

Wel goed voor midelgrote steden als Leuven of Kortrijk

Minister Weyts en busbouwer Van Hool willen geplande tramlijnen vervangen door een trambus. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert kritisch: een trambus is geschikt voor middelgrote steden als Kortrijk of Leuven, maar niet voor Antwerpen, Gent, of de regio rond Brussel.

Busbouwer Van Hool wil graag in eigen land trambussen zien rijden, o.a. om buitenlandse kopers te overtuigen. "Wij zij enthousiast over het concept van de trambus als het wordt toegepast in middelgrote steden als Leuven of Kortrijk", reageert Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus, maar is geen alternatief voor de geplande tramlijnen rond Antwerpen, Gent of de regio rond Brussel."

"Geplande tramlijnen in Antwerpen, Gent of Vlaams-Brabant vervangen door een trambus, zou echter een zeer slecht idee zijn. De grootste trambus heeft maar half zoveel capaciteit als een hedendaagse tram, bijvoorbeeld de Albatros van De Lijn. Voor eenzelfde voertuigbreedte heb je ook een bredere straat nodig: de trambus is technisch gezien een bus met een mooi snoetje, en die slingert onvermijdelijk meer dan een tram op sporen. Een trambus kan daarom onmogelijk worden ingepast in de smalle centrumstraten van Gent. Op lange termijn kost een trambus ook meer: een tram gaat 40 jaar mee, op die tijd heb je al drie trambussen versleten.

Bovendien is het de bedoeling dat de Vlaamse trams komende uit Willebroek, in Brussel doorrijden over Brusselse tramsporen. Een trambus kan dit niet. Ook in Antwerpen en Gent kan een trambus geen gebruik maken van de bestaande tramsporen: hij kan in Antwerpen bijvoorbeeld niet door de premetro rijden. Ervaringen in onder andere Frankrijk leren ook dat een bus of een trambus veel minder reizigers aantrekken dan een echte tram.

TreinTramBus concludeert dat een trambus nut heeft in middelgrote steden, in steden waar al een tram rijdt, zijn alleen sneltrams een oplossing.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (4)add comment

havelange pierre said:

trambus
Ne recommençons pas l'expérience désastreuse de Caen et Nancy. Les trambus vont être remplacés par des trams après 20 ans d'une expérience désastreuse.
Là aussi c'était Bombardier qui voulait exporter son prototype et puis a abandonné la fabrication par après.
 
woensdag 20 april 2016 om 10:22
Stemmen: +9

Johan Van De Walle said:

Trambus kan nooit een tram vervangen
Het is nobel om de eigen economie te willen stimuleren en ik geloof graag dat een dergelijk product een steun zou kunnen zijn voor Van Hool.
Evenwel zijn er toch een aantal tegenargumenten - zeer terecht vermeld in het artikel.
Ik ben net een boek aan het lezen over de geschiedenis van het openbaar vervoer in de jaren zestig.
Toen is men ook massaal gaan verbussen met als gevolg dat het openbaar vervoer quasi werd gedecimeerd.
L'histoire se répète ?? In brugge is er een vestiging van Bombardier met heel veel ervaring in spoorwegvervoer. Mogen zij dan ook rekenen op de steun van Minister Weyts voor het promoten van hun producten.
Is dit nu een denkpiste van de Minister of is de zaak eigenlijk beslist ??
We zullen zeer op onze hoede moeten zijn, vrees ik.
 
donderdag 28 april 2016 om 12:57
Stemmen: +6

Jan van der Linden said:

Inderdaad op onze hoede zijn
In het huidige politieke klimaat zijn er al meer ondoordachte beslissingen genomen. Bijvoorbeeld het schrappen van de tram naar Ekeren, waar nog geen enkele bewindvoerder een zinnig argument voor gegeven heeft. Nota bene diezelfde minister Weyts, die in Mondig Mobiel verkondigt niet van halve tramlijnen te houden - doelend op de halsstarrige houding van de gemeente Maastricht - laat toe dat een groepje dorpspolitici in het noorden van Antwerpen wel luchthartig een halve tramlijn aan laten leggen. Hypocriet.
 
zondag 01 mei 2016 om 21:24
Stemmen: +1

Wim said:

Wat is er mis met een trambus
De tramlijn van Brussel naar Willebroek gaat nog minder ver dan de huidige snelbus. Die rijdt tenminste nog door tot in Boom. Zou een trambus van Antwerpen (zuid) naar Brussel niet interessanter zijn dan een tram vanuit Willebroek. Een tramlijn van Antwerpen naar Brussel als extra spoorverbinding zou misschien het ideale zijn, maar daar is duidelijk geen geld voor. Vanuit Willebroek vertrekken lijkt me een gegarandeerde flop.
 
zondag 05 juni 2016 om 15:25
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12