Home Actueel Persberichten TreinTramBus en Navetteurs.be: voorstellen NMBS tarieven onaanvaardbaar
TreinTramBus en Navetteurs.be: voorstellen NMBS tarieven onaanvaardbaar
donderdag, 18 februari 2016 20:40

Vooral occasionele reizigers riskeren de dupe te worden

De NMBS wil een prijsverhoging van 4% voor abonnementen woonwerkverkeer en  volledige vrijheid voor het bepalen van de andere tarieven. Dat schrijft de krant De Morgen vandaag. Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be reageren scherp op de voorstellen: ze vrezen voor ongecontroleerde drastische prijsstijgingen.

De NMBS wil de prijzen van abonnementen jaarlijks laten stijgen met 4% boven de inflatie. Voor de reizigers is een dergelijke maatregel onaanvaardbaar. “Bij het huidige kwaliteitsniveau is de prijsstijging onverantwoord”, stellen ze  in een gezamenlijk persbericht. “De NMBS dreigt zichzelf uit de markt te prijzen. De vaststelling dat bedrijfswagens nog steeds voor meer dan 3 miljard  per jaar gesubsidieerd worden, maakt dit alleen maar pijnlijker.”

Voor occasionele treinreizigers dreigt de pil nog bitterder te worden: de NMBS wil volledige vrijheid om de prijs van alle andere tickets te bepalen. “Wie zal de NMBS tegenhouden als ze de prijs van de Go Pass wil verdubbelen en de Railpass wil afschaffen? Nu al vallen heel wat categorieën uit de boot: zo is er sinds de afschaffing van de Multipass geen aantrekkelijk tarief meer voor kleine groepen en nu dreigt de trein ook voor andere doelgroepen onbetaalbaar te worden.” De reizigersverenigingen wijzen erop dat de NMBS het monopolie heeft op binnenlands reizigersvervoer per spoor.  In tegenstelling tot bijvoorbeeld de telecomsector kunnen de klanten van de NMBS niet naar een andere vervoerder overstappen als de prijzen excessief zouden stijgen. Controle van de overheid op het prijsniveau van alle tickets blijft daarom absoluut noodzakelijk. Ook de zwakke verplichting om pas 10 dagen op voorhand een prijsverhoging te melden, tart alle verbeelding. “Momenteel kondigt de NMBS een prijsverhoging 3 maand op voorhand aan, wij willen dat dat zo blijft.”

De reizigersverenigingen zijn bovendien verbaasd over het feit dat de minister verzuimd heeft de het wettelijk verplichte advies te vragen van het Comité van Treinreizigers. “Wij roepen de regering uitdrukkelijk op dit voorstel niet goed te keuren”, besluiten de reizigersverenigingen.

De NMBS wil een prijsverhoging van 4% voor abonnementen woonwerkverkeer en  volledige vrijheid voor het bepalen van de andere tarieven. Dat schrijft de krant De Morgen vandaag. Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be reageren scherp op de voorstellen: ze vrezen voor ongecontroleerde drastische prijsstijgingen.

De NMBS wil de prijzen van abonnementen jaarlijks laten stijgen met 4% boven de inflatie. Voor de reizigers is een dergelijke maatregel onaanvaardbaar. “Bij het huidige kwaliteitsniveau is de prijsstijging onverantwoord”, stellen ze  in een gezamenlijk persbericht. “De NMBS dreigt zichzelf uit de markt te prijzen. De vaststelling dat bedrijfswagens nog steeds voor meer dan 3 miljard  per jaar gesubsidieerd worden, maakt dit alleen maar pijnlijker.”

Voor occasionele treinreizigers dreigt de pil nog bitterder te worden: de NMBS wil volledige vrijheid om de prijs van alle andere tickets te bepalen. “Wie zal de NMBS tegenhouden als ze de prijs van de Go Pass wil verdubbelen en de Railpass wil afschaffen? Nu al vallen heel wat categorieën uit de boot: zo is er sinds de afschaffing van de Multipass geen aantrekkelijk tarief meer voor kleine groepen en nu dreigt de trein ook voor andere doelgroepen onbetaalbaar te worden.” De reizigersverenigingen wijzen erop dat de NMBS het monopolie heeft op binnenlands reizigersvervoer per spoor.  In tegenstelling tot bijvoorbeeld de telecomsector kunnen de klanten van de NMBS niet naar een andere vervoerder overstappen als de prijzen excessief zouden stijgen. Controle van de overheid op het prijsniveau van alle tickets blijft daarom absoluut noodzakelijk. Ook de zwakke verplichting om pas 10 dagen op voorhand een prijsverhoging te melden, tart alle verbeelding. “Momenteel kondigt de NMBS een prijsverhoging 3 maand op voorhand aan, wij willen dat dat zo blijft.”

David Nijenhuis said:

Prijsstijging OK, maar alleen als.....
Goed stuk, alleen de afschaffing van de Multipass hoeft an-sich geen probleem te zijn. Je kunt terugvallen op de Rail-Pass, (ik wou dat we zo'n kaart in Nederland hadden!). Ga je met 5 personen, is de kaart bij een heen en terugrit al opgebruikt. Ga je met 3 man, hou je nog 4 ritten over, deze kaart komt binnen een jaar wel op. En maak je niet zulke grote afstanden, kun je altijd voor de verandering samen met iemand (of anders 2x) eens in Wallonië gaan kijken. NMBS moet eens wat doen aan de trage treinen in het weekend. 3,5 uur doen over een reis van Turnhout naar Dinant is anno 2016 te belachelijk voor woorden (en al helemaal omdat je gedwongen bent de tijdrovende omweg via Antwerpen te maken)! Een niet al te sterke verhoging is rechtvaardig, maar alleen als het aanbod sterk verbeterd wordt en er voldoende ruimte is voor betaalbare aanbiedingen.

maandag 29 februari 2016 om 20:59

dirk niemegeers Said said:

prijsstijging
Een ware schande. Treinen die onbetrouwbaar zijn, niet op tijd zijn, verouderd zijn, veel te lage frequentie op een aantal lijnen, o.m. op de S-Bahnen, geen laatavondtreinen enz. enz.

woensdag 02 maart 2016 om 23:31

Herman Evans said:

Geen prijsstijging voor de huidige kwailiteit van de treinen
Vanmorgen weer overvolle trein van Berchem naar Mechelen ... Dinsdag was het eveneens volle bak en dan nog 10 minuten te laat ...

Zolang volgende voorwaarden niet voldaan zijn, is prijsstijging niet aan de orde:
- treinen op tijd (op alle lijnen!)
- geen annulaties (dat zou ook moeten tellen in de "te laat" statistieken)
- zitplaats voor iedereen
- voldoende frequencies op bepaalde lijnen
- voldoende late avond treinen