Home Actueel Persberichten TreinTramBus en Navetteurs.be: verder uitstel S-net Brussel totaal onaanvaardbaar
dinsdag, 26 januari 2016 16:32

Geduld van de pendelaars is op

Morgen wordt het S-net rond Brussel (tot voor kort bekend als het Gewestelijk Expresnet) besproken in het overlegcomité van de regeringen. Volgens de jongste mediaberichten worden delen van dit net misschien nooit afgewerkt. Na meer dan tien jaar werken krijgen de moegetergde reizigers nog steeds geen uitzicht op een beter aanbod. Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be dringen aan op de snelle afwerking van een enkele cruciale schakels zodat het aanbod op korte termijn kan worden verbeterd.

De financiële problemen van de Brusselse voorstadstreinen, het S-net, worden morgen besproken op het overlegcomité tussen de regeringen. De soap rond het S-net lijkt wel eindeloos. Het net had al in 2012 afgewerkt moeten zijn, maar de werkzaamheden worden steeds weer op de lange baan geschoven. Als de politiek niet ingrijpt, zullen tal van stations er nog jaren bijliggen als een werf. Meer nog: de miljarden die al zijn geïnvesteerd hebben tot op heden nog geen enkel tastbaar resultaat. Nochtans is een goedwerkende voorstadsnet broodnodig nu zowat alle Brusselse autotunnels aan een ingrijpende renovatie toe zijn. Het geduld van de pendelaars is na al die jaren op.

De Federale Regering moet haar beleid bijsturen. Het afstel van de werken op de lijnen Brussel-Ottignies en Brussel-Nijvel is een direct gevolg van de draconische besparingen bij het spoor: -2,1 miljard tijdens de hele legislatuur. Intussen geeft onze overheid tijdens diezelfde periode een fiscale korting van niet minder dan 20 miljard euro voor salariswagens. Jo Cornu, CEO van de NMBS, heeft al bij herhaling aangedrongen op goedkopere infrastructuurvergoedingen om het S-net rond Brussel op korte termijn te kunnen uitbreiden. Ook hier lijkt minister Galant de urgentie van het probleem niet in te zien.

TreinTramBus en Navetteurs.be dringen erop aan op korte termijn enkele cruciale schakels van het S-net af te werken zodat het aanbod op alle lijnen kan versterkt worden tot één trein om het half uur en een kwartierdienst in de brede spits. In zowat elke grote Europese stad speelt het spoor een grote rol in de mobiliteit van de rand naar het centrum. Behalve dan in de Europese hoofdstad: Brussel bengelt zowat aan het staartje als het gaat om voorstedelijk spoorvervoer. De gevolgen van dit falen zijn alle dagen zichtbaar op de wegen van en naar Brussel: de files worden alsmaar langer, en ook de tunnels kunnen allang geen oplossing meer bieden. Het aandeel autopendelaars uit in de rand rond Brussel is dan ook veel groter dan op langere én kortere afstanden.

Tom said:

Galant lost het op
In het beruchte Plan-Galant valt een heel grote leegheid op: nergens wordt concreet gemaakt hoe er kan bespaard worden of efficiënter gewerkt.
De minister weet immers wel dat dit niet mogelijk is en doet alsof deze hakbijl onschuldig is.
Ach, heel wat mensen stemden voor NVA en een handvol voor VLD.
Iedereen draait nu op voor het niet lezen van verkiezingsprogramma's en zich laten overhalen door straffe uitspraken op tv of in de krant...
Dankzij mijn vrijkaart NMBS moet ik gelukkig die dreigende extra kosten op treinbiljetten niet dragen, maar of ik in het andere geval nog de trein zou nemen...

dinsdag 02 februari 2016 om 18:37

P.Heesakkers said:

...
Het geduld bij de reizigers heeft haar grenzen bereikt. Steeds meer reizigers stappen voortaan de auto in , of carpoolen tegen wederzijdse vergoeding, wat het autogebruik ook veel voordeliger maakt. NMBS maar ook De Lijn, let op uw zaak!

donderdag 25 februari 2016 om 14:57