Home Actueel Persberichten Brugge verbant bussen uit centrum en jaagt mensen de auto in
Brugge verbant bussen uit centrum en jaagt mensen de auto in
maandag, 04 januari 2016 14:05

Op 1 januari is het busnet in het Brugse centrum grondig aangepast. Op de drukke verbinding Station – Zand - Markt met 750 passagiers per uur in de spits en op zaterdagmiddag, rijden door de Steenstraat nog maar 6 in plaats van 33 bussen per uur.

Burgemeester Renaat Landuyt (sp-a) heeft De Lijn daartoe verplicht. Om te beginnen voor 1 jaar. Hij vindt dat er teveel bussen rijden, hoewel ze maar 5 tot 10% van alle verkeer uitmaken. Hij wil nog kleinere busjes in het centrum, terwijl iedereen weet dat dit onbetaalbaar is.

De vele auto's en bestelwagens mogen nog wel ongehinderd door de Steenstraat, behalve op zaterdagnamiddag. Zij vormen nochtans het echte probleem voor fietsers en voetgangers. Pakjes worden wel naar de winkels gebracht, busreizigers niet meer. Vervuilende oude dieselwagens worden niet verboden, maar wel de gloednieuwe elektrische busjes van De Lijn. Ook te groot.

Intussen voorziet het mobiliteitsplan nog 600 extra ondergrondse parkeerplaatsen bij het Zand - geschatte kostprijs 13 miljoen euro - hoewel het wegverkeer daar nu al vaak in de file staat. Door het ontbreken van degelijke park-and-ride rond de stad zijn ook de files op de invalswegen steeds langer, wat opnieuw bleek de eerste dagen van 2016.

Het busnet is nu een onduidelijk kluwen geworden. Door het verbod in de Steenstraat bedienen de meeste bussen met omwegen en tot 12 minuten tijdverlies de verderaf gelegen halten aan de Dijver en de Stadsschouwburg. Wie van Sint-Pieters komt, passeert met 10 minuten verschil twee maal de Ezelpoort. De Katelijnewijk heeft geen enkele verbinding meer met het station en verder.

Omwegen en tijdverlies jagen ongetwijfeld buspassagiers weg, terwijl er in Brugge al minder busreizigers zijn dan bijvoorbeeld in het kleinere Leuven. Tegelijk is het aantal buskilometer in het centrum toegenomen. Om die extra kosten te compenseren, heeft De Lijn prompt een aantal vroege en late ritten geschrapt. De busreizigers zijn dus drie maal benadeeld: veel langere reistijden, slecht gelegen centrumhalten en minder ritten.

Het nieuwe plan benadeelt ook fietsers en voetgangers die langs steeds drukkere invalswegen in een volgeparkeerd centrum met massa's auto's en vrachtwagens terecht komen.

Zo zit Brugge nu op de achterste rij inzake duurzaam mobiliteitsbeleid. Brugge volgt hiermee het voorbeeld van de stad Mechelen, waar de tevredenheid over het openbaar vervoer door een gelijkaardig beleid daalde van 80% tot amper 64%.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (4)add comment

dirk baeke said:

tramlijn
Zelfde commentaar als voor mechelen hé, leg een tramlijn aan vanaf het station, kan veel meer reizigers vervoeren, stinkt en vervuilt niet en is veiliger
 
maandag 18 januari 2016 om 17:48
Stemmen: +3
tramlijn, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

Guy said:

Bruuge heeft zijn bussen nodig !
Heel juist: in plaats van het openbaar vervoer te bevoordelen en de straten aan te passen (geen kasseien)
kiest het stadsbestuur voor onbegrijpelijke maatregelen die het autoverkeer aantrekt.
Een tram is utopisch: heden ten dage niet meer te betalen en geeft veel infrastructurele hinder.
De smalle straten van Brugge zijn niet geschikt voor sporen (gevaarlijk voor fietsers!), wissels en rijdraden om nog te zwijgen van het lelijke aspect.
Ook het gewicht van een tram is veel hoger dan een bus; kan de ondergrond met bruggen en zo dit wel dragen?
Zoals De Lijn nu testen doet met elektrische bussen en hybrides denk ik dat ze op de goeie weg zijn.
Al de rest is niet haalbaar.
 
maandag 01 februari 2016 om 15:44
Stemmen: +0

dirk baeke said:

...
Guy, jij bent zeker blijven hangen in de jaren zestig, toen werd ook zo gedacht En dat is volledig uitde hand gelopen.Verschillende steden hebben al terug trams ingelegd, zelfs in Luxenburg kom de tram terug; de tram is trouwens ook veel veiliger
 
donderdag 23 juni 2016 om 22:20
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12