Home Actueel Persberichten Staking en hervormingsplan opschorten
Staking en hervormingsplan opschorten
donderdag, 17 december 2015 15:23

TreinTramBus en Navetteurs.be steunen sociaal bemiddelaar bij het spoor

Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be steunen de vraag van bonden en directie om een sociaal bemiddelaar aan te stellen om de impasse bij het spoor te doorbreken. In afwachting daarvan vragen ze een afkoelingsperiode, waarin de bonden hun stakingen opschorten en de directie de invoering van de hervormingsplannen uitstelt. Zo kan de sociaal bemiddelaar in alle sereniteit zijn werk doen.

De verenigingen kregen tal van vragen van bezorgde ouders en professoren die zich afvragen hoe de studenten in januari op hun examens zullen geraken. Ook werkende mensen die geen alternatief hebben of niet kunnen thuiswerken, zijn de dupe van dit conflict: in het slechtste geval moeten ze in januari al vijf vakantiedagen opofferen aan de staking. Daarom is het nu van het grootste belang dat beide partijen in het conflict het hoofd koel houden en het overleg alle kansen geven.

TreinTramBus en Navetteurs.be begrijpen dat de vakbonden een perspectief op lange termijn willen. De regering van haar kant moet de NMBS-directie de middelen in handen geven om het marktaandeel van de trein in de totale mobiliteit te laten groeien. Om dat te realiseren vragen beide organisaties van alle partijen in het sociaal conflict nuance, goede wil en doorgedreven overleg.

Egoïsme van het treinpersoneel aan 200 %!, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]
saneren die boel!, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

Said dini said:

treinstaking
Beste,
Ik sta absoluut niet achter de treinstaking, maar besef wel dat personeel dat in ploegen werkt, wel recht heeft op extra verlof en recup. Ikzelf werk niet aan de spoorwegen,maar in de non-profit en ik doe ook ploegenwerk, wat enorm veel vraagt van je lichaam en zeker wanneer je ouder wordt.Ploegenwerk is geen makkie en daarvoor heb ik wel begrip dat deze mensen misnoegd zijn en bang zijn extra dagen te moeten doen (niet verantwoord). Anders is het gesteld met administratief personeel die een job doet van 8 tot 17h00 en geen weekends of feestdagen. Daarbij denk ik ook aan alle directieleden, kan daar ook niet op bespaard worden en het zal misschien allemaal veel gemakkelijker verlopen.
Tevens, wanneer Cornu wilt dat er langer gewerkt dan is het primordiaal om hierover te onderhandelen, maar ik tegenwoordig de onderhandelingen van directies. Zij brengen een voldongen feit en je kunt knikken. Op die manier verlopen geen onderhandelingen.
Daarbij kun je ook proberen om een systeem uit te voeren dat wij vanaf een bepaalde datum bij de nmbs begint te werken dat die volgens de nieuwe regels presteert, want wat met het huidig personeel gebeurt is contractbreuk en het niet naleven van CAO, die de kracht van wet hebben.

woensdag 30 december 2015 om 18:43