Home Actueel Persberichten 5 dagen spoorstaking “du jamais vu”
5 dagen spoorstaking “du jamais vu”
donderdag, 10 december 2015 10:34

TreinTramBus woest op spoorbonden

De spoorbonden kondigden zopas 5 dagen spoorstaking aan voor januari. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert woest.

De beide grote spoorbonden kondigden zopas aan dat ze vijf volledige dagen gaan staken op het Belgische spoorwegnet. "Dit is compleet buiten proportie", reageert Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. "5 dagen op een maand staken is het ergste wat we de voorbije decennia op dit vlak gezien hebben. We zijn bovendien verbaasd dat deze aanzegging komt op het ogenblik dat de onderhandelingen nog maar pas gestart zijn. De stakingsdagen vallen bovendien alle vijf in de examenperiode van de universiteitsstudenten, die bijgevolg moeite gaan hebben om op de examens te geraken.

TreinTramBus roept de spoorbonden op alsnog op tot redelijkheid. De staking treft immers de reizigers die op geen enkele manier verantwoordelijk zijn voor de problematiek die de stakers onder de aandacht willen brengen.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (7)add comment

dinke said:

Hoe kunnen we als reiziger ons verzetten?
Terecht is TreinTramBus namens reizigers woedend. Mijn woede wordt ook almaar groter. Niet alleen hebben mijn kinderen examens; ik moet zelf ook examens afnemen en zal, wanneer dit doorgaat, en als ik mijn verantwoordelijkheid wil blijven opnemen, 3 dagen hotel moeten nemen. Wie heeft een constructief idee over hoe ons te verzetten tegen de spoorbonden? Actie voeren is soms nodig, maar staken treft de verkeerde groep, nl mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.
 
donderdag 10 december 2015 om 10:05
Stemmen: +6

Lieve De Lannoy said:

Kunnen ze hun ongenoegen niet op een andere manier kwijt ?
Kunnen de NMBS stakers hun ongenoegen niet gaan uiten voor de gebouwen van de Directie NMBS of ministerie Van Verkeerswezen ? Honderdduizenden gijzelen waarvan velen maar een 26 dagen verlof hebben en al zware moeilijkheden om de opvang van de kinderen de organiseren. De meeste reizigers moeten ook inbinden, onder zware stress werken omdat het personeelsaantal drastisch is verminderd, moeten 40 uren /week werken, een veel lager loon dan de NMBS-lui. Ongehoord dus om ons zo te pesten. Ga betogen voor jullie directie maar laat jullie cliënten werken !
 
donderdag 10 december 2015 om 17:37
Stemmen: +1

mt said:

voor 1keer begrijp ik deze staking.
Door deze staking ben ik genoodzaakt mijn krokusverlof niet te nemen maar wel te gebruiken voor deze stakingen op te vangen. De eerste minuten was ik boos deze stakingen te vernemen, maar als ervaren treinreiziger die al bijna 24jaar met trein gaat werken, ben ik zover ik weet voor eerste keer akkoord te zijn en begripvol ben voor deze staking. Al jaren gaat dienstverlening achteruit, sinds 2006 gaat het alsmaar bergaf met stiptheid. Nu gaan ze het met nog minder moeten doen, harder werken ok, maar gratis werken vind ik een brug te ver, dat doe ik ook niet voor mijn baas. Daarom zouden we het eens anders moeten stellen, die tegen zijn, werk harder voor uw baas en werk 1 uur gratis voor uw baas. De top levert nooit in, de werkende wel!!!
 
donderdag 10 december 2015 om 18:05
Stemmen: +0

Denise Puttaert said:

Schaf het verdorven systeem van de salariswagens dat 5 miljard per jaar kost af en investeer in mensen en materiaal voor het openbaar vervoer!
Net als jullie ben ik verontwaardigd over de aangekondigde spoorstaking.
Ik ben zelf een fervent openbaar vervoer gebruiker (naast fietser en stapper), ik droom dan ook van een vlot, frequent, goed bediend en aangenaam openbaar vervoer, trein, tram en bus.

Dat de stakingen dit niet gaan bewerkstelligen is duidelijk.

Dat we met het beleid van de huidige regering van dat goede openbaar vervoer echter niet moeten dromen is ook duidelijk.
De besparingen op mensen, materieel, voorzieningen ... gaan allemaal de verkeerde richting uit.

Is het dan nu niet het ogenblik, nu radio, kranten en TV bol staan van kritiek op de aangekondigde stakingen, om de vele besparingen die een goede werking van het openbaar vervoer in het gedrang brengen aan te klagen en te wijzen op de miljarden die uitgegeven worden aan de salariswagens. Ik vernam dat dit meer is dan wat aan de NMBS, De Lijn en de MIVB samen gegeven wordt?! Hallucinant!!! Oneerlijk, onrechtvaardig en asociaal.

Eén euro kan maar één keer uitgegeven worden. Gaat ie naar de bedrijfswagens, dan kan hij niet meer naar het openbaar vervoer gaan. Zelfs Europa heeft kritiek op het Belgische systeem van de salariswagens. Dit moet dus dringend vervangen worden door een mobiliteitsbudget.

Kan de organisatie treintrambus deze boodschap rondsturen, delen in de pers, hiermee contact opnemen met de spoorvakbonden en er op hameren dat we een performant openbaar vervoer willen dat voor iedereen is met alle goede gevolgen van dien: geen files meer, zuivere lucht ...

Als we nu allen samen front vormen: burgers, gebruikers van het openbaar vervoer, organisaties zoals jullie, de spoorwegwerknemers .... en blijven hameren op het afschaffen van dat verderfelijk systeem van salariswagens ten voordele van een sterke uitbouw van ons openbaar vervoer op zijn Zwitsers, dit wil zeggen van zeer hoge kwaliteit.
Ik ben zeker dat in die beweging de spoorbonden zullen zwijgen over hun verlofdag op 15 november en hun 37 uren week. Tijdens de verschillende telefoons die ik met verschillende vakbondsmensen voerde voelde ik goed genoeg dat zij ook niet helemaal achter die staking staan. Eén man zei me dat letterlijk.
Ze zijn ten einde raad op hun zinkend schip. Laat ons hen helpen door te suggereren het geweer van schouder te veranderen en investeringen te vragen in de plaats van afbouw en dit is mogelijk als men die verdomde salariswagens de wereld uit helpt. Laat ons allemaal samen druk uitoefenen op de politiekers en niet enkel de spoorvakbonden aan de schandpaal nagelen. Zij zullen wel volgen als wij met een positief verhaal komen.







 
donderdag 10 december 2015 om 21:45
Stemmen: +7

Alex Verhoeven said:

Duurzame financiering, ja, maar ook kostenefficiëntie
Wij spoorgebruikers kunnen tegen besparingen zijn, maar moeten we daar blindelings tegen zijn? Laat ons a.u.b. ook vóór kostenefficiëntie en kwaliteit zijn. Ik heb niet de indruk dat de vakbonden ook op die lijn zitten.
Salariswagens zijn inderdaad een onding en kosten de overheid jaarlijks, alnaar de bron, 1,7 miljard (VRT-FactChecker 14/06/2015), 2 miljard (Trends 02/10/2014), 3,5 miljard (Tijdschrift Trein tram bus eind-2014), of 5 miljard (Meyrem Almaci op vrt 12/11/2015) (tja, wie biedt méér? ;-)).
Maar in het spoor investeren we jaarlijks toch ook 3 miljard. En in 2005 nam de overheid zomaar eventjes 7 miljard schulden ervan over (De Tijd 12/12/2015).
Ook al was ik meer dan 20 jaar gesyndiceerd, ik vraag me af: moeten wij zomaar meegaan in een halsstarrig vasthouden aan een gemiddeld aantal van 160 werkdagen per jaar, pensioen op 55 jaar voor machinisten en treinbegeleiders, vaste benoeming, 36-uren week, een dotatie van 10 miljoen per jaar voor de vakbonden (nog los van compensatiegeld voor hun lidgelden)?
Ik zou graag 's een geïnspireerde, grootschalige actie zien van TTB in samenwerking met bv. Test-Aankoop e.a., die de klemtoon legt op én degelijke, duurzame overheidsinvestering in het spoor én kostenefficiëntie en redelijkerwijze gelijkmatige arbeidsvoorwaarden als voor de honderdduizenden andere werknemers in dit land.
 
zaterdag 12 december 2015 om 12:30
Stemmen: +0

Mathias Heydt said:

Hoe kunnen jullie voor een beter openbaar vervoer zijn maar tegelijk de acties niet steunen?
Ik heb door dat de spoorbonden moeten werken aan hun communicatie, en op zich bestaan zij eigenlijk enkel om de arbeidsvoorwaarden voor het personeel te garanderen. TreinTramBus zou ook moeten uitleggen aan de reiziger waarom de besparingen geen goede zaak zijn, en dat die samenhangen met de acties van de bonden. TreinTramBus moet diegene zijn die iedereen kent als de organisatie die petities afneemt en flyert voor een deftig openbaar vervoer.
Ik verwacht echt dat elke reiziger een deftig openbaar vervoer wil, maar ik kan er maar niet bij dat zij dan de acties van het personeel, die werken om dat vervoer te realiseren aan deftige arbeidsvoorwaarden, zo streng afkeuren.
Mijn mening is dat de regering met hun besparingen, de directie die deze afwentelt op het personeel de boeman zijn. De directie legt 3 weken op voorhand een maatregel op die de mensen langer doet werken zonder hen daarvoor te bekostigen en er is geen tegenspraak mogelijk. De dreiging van zulke staking heeft voorlopig onderhandeling al mogelijk gemaakt! En bovendien zijn studenten kwaad dat de acties in de examens vallen, kunnen de bonden er wat aan doen dat de directie afkomt met zo'n draken van eisen net voor de kerst- en examenperiode?
Simpel gesteld: ofwel worden uw lijnen afgeschaft, ofwel komt er meer druk op het personeel. Dat eerste treft de reiziger en die mogen kwaad zijn, maar als het treinpersoneel wordt getroffen mogen zij niet kwaad zijn? En als wij kwaad zijn op het treinpersoneel is het ook aan ons of aan TTB om alternatieven op te leggen, de bonden maken immers gewoon gebruik van hun recht. Misschien kan de reiziger gewoon massaal niet betalen, in plaats dat ze verwachten dat de bonden ervoor zorgen dat wji niet moeten betalen.
Ik heb hier nu gewoon een hoop hersenspinsels bijeen geworpen om het verschil aan te tonen waarmee we de regering/directie aanspreken en het spoorwegpersoneel. Het verschil waarmee we de mensen die uw belastingsgeld niet in het systeem stoppen om tot bij uw jobs!jobs!jobs! te komen, bekijken, en de mensen die u effectief tot aan uw jobs!jobs!jobs! brengen.
 
dinsdag 15 december 2015 om 23:24
Stemmen: -1

Bert Vandenbee said:

Personeel terugpesten
De tijd dat treinreizigers makke lammetjes zijn die zich maar moeten buigen naar de grillen van het NMBS-personeel moet maar eens gedaan zijn. De dag na een staking moet er een of andere actie komen van de reizigers tegen het personeel. Goede ideeen zijn welkom. Het NMBS personeel ziet de reizigers immers enkel als last. Wel, laten we dan ook eens lastig zijn...
 
donderdag 17 december 2015 om 14:23
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12