Home Actueel Persberichten Nieuwe dienstregeling NMBS voor verbetering vatbaar
Nieuwe dienstregeling NMBS voor verbetering vatbaar
donderdag, 12 november 2015 15:31

TreinTramBus verwelkomt S-net Brussel

UPDATE - Op 13 december gaat de nieuwe dienstregeling van de NMBS in. Maar door de terreurdreiging in Brussel eind november, konden de geplande veiligheidsoefeningen in de nieuwe Josaphattunnel niet doorgaan: de veiligheidsdiensten hadden wel dringender zaken aan hun hoofd. Infrabel besliste daarom de
opening van de nieuwe tunnel uit te stellen, waarna de NMBS in allerijl de nieuwe dienstregeling nog moest aanpassen.

De NMBS maakte vandaag de aanpassingen van de dienstregeling in december bekend. Vooral in en rond Brussel zijn er significante verbeteringen. Reizigersvereniging TreinTramBus verwelkomt dan ook de bijkomende treinen naar de luchthaven vanuit de Europese wijk. Die verbinding beantwoordt aan een reële vervoersvraag en vormt een goed alternatief voor de overvolle wegen in het noordoosten van Brussel. Het is echter onbegrijpelijk dat er de eerste jaren op zaterdag en zondag helemaal geen treinen komen tussen de Europese wijk en de luchthaven.

Ook de lancering van een herkenbaar voorstedelijk spooraanbod, het zogenaamde "S-net" is positief. Wel pleiten we uitdrukkelijk voor een frequentere treindienst op dit net: met amper één S-trein per uur op tal van verbindingen bengelt Brussel zowat aan het staartje van de Europese hoofdsteden.

TreinTramBus verwijst in dit verband naar lijn S9 Eigenbrakel – Brussel-Schuman – Leuven, die zelfs maar vier keer per dag rijdt. De trein haalt in verplaatsingen uit het voorstedelijk gebied rond Brussel een opvallend laag marktaandeel. Alleen een hoogfrequente dienst kan een alternatief vormen voor de files.

Elders in het land zijn de aanpassingen beperkt: de nadelen van het lopende spoorplan, waar TreinTramBus reeds herhaaldelijk op wees, blijven bestaan. Als voorbeeld wijst TreinTramBus op de bediening van de stopplaats Gentbrugge, waar ondanks sterk gestegen reizigersaantallen veel minder stoppen dan vroeger. Noorderkempen blijft eveneens ondermaats bediend en tussen Kortrijk en Brugge is er nood aan snelle IC-treinen, zoals ze tot eind 2014 reden.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (4)add comment

Tom V said:

Knokke Blankenberge
In West-Vlaanderen zijn er nog meer dingen die scheef lopen. Woon je aan de kust niet in Oostende dan ben je ook de pineut. De trein Knokke/Blankenberge geeft nog steeds zeer slechte aansluitingen naar Antwerpen en andere regio's. Het is ook beperkt tot 1 trein per uur wat erg laag is voor stations met dergelijke reizigersaantallen.

Om een praktisch voorbeeld te geven in de spits. Tussen 17-18u heb je uit Brugge maar liefst 5 treinen naar Oostende. Knokke en Blankenberge moeten tevreden zijn met 1 trein. Er is wel een spits trein, maar die rijdt al erg vroeg 16:32u. Daarnaast blijft het ontkoppelen nog steeds voor mankementen en problemen zorgen en wordt hier maar liefst 13 minuten tijd voor uitgetrokken. Dat is even veel als het nog resterende traject naar Blankenberge (efficiëntie??). In 1984 kon je vanuit Blankenberge in 1:10u sporen naar Brussel zuid, nu duurt dit 1:27u!
Dan spreken we nog niet over de eerste trein vanuit de kuststeden in het weekend 7:42u of de slechte spreiding met de trein naar Eupen (11 m inuten)

Stof tot nadenken!
 
donderdag 12 november 2015 om 21:50
Stemmen: +4

Sinna said:

West-Vlaanderen in het algemeen
Ik sluit mij aan bij Tom V hierboven.
1/ Bij het invoeren van de nieuwe dienstregeling werd gesteld dat als er tussen twee stations drie treinen per uur reden, dat deze om de 20 minuten zouden rijden. Dat is dus zeker niet het geval voor Brugge-Leuven: de Eupen rond het uur (u55 tot u57) en de Genk om u08 (die nog eens in Aalter halt houdt). Ook de terugreis van 't zelfde laken een broek: de Knokke/Blankenberge om u19 en de Oostende om u34. Als je die van Oostende mist, sta je dus 45min te blinken in Leuven...
2/ De trein van Leuven naar Kortrijk geeft in Gent zelden aansluiting op de trein vanuit Antwerpen naar Oostende.
3/ De aansluiting van de Eupen in Brugge naar Kortrijk wil men niet verzekeren: de 538 komt officieel om 18u05 aan in Brugge, de 2317 vertrekt om 18u05 richting Kortrijk. Is het zó moeilijk om die aansluiting een paar minuten te verleggen zodat er effectief overgestapt kan worden.
4/ Het station Brugge-Sint-Pieters werd voor de aanpassing van de dienstregeling door de P-trein vanuit Knokke bediend en gaf aansluiting op de 506. Nu vertrekt de eerste trein vanop Sint-Pieters pas om 7u21 en wordt de overstap naar de 1807 niet verzekerd. Het is duidelijk dat de NMBS prioriteit geeft aan het goederenvervoer van/naar Zeebrugge en Sint-Pieters eigenlijk liever kwijt dan rijk is. Waarom kan de Blankenberge niet stoppen op Sint-Pieters? Die heeft tijd zat om terug te keren.

 
maandag 16 november 2015 om 11:05
Stemmen: +1

Paul Plak said:

Schuman-Josaphat gaat niet in december open ...
Volgens krantbericht in Le Soir laatste week, gaat de lijn Schuman-Josaphat niet in december open.

De reden is heel simpel. Als gevolg van de terreurdreiging, hadden de politie en hulpdiensten niet voldoende mensen ter beschikking om een ramp oefening te houden in de nieuwe tunnel. Zodoende is nog niet helemaal zeker dat men daar ook in geval van nood de veiligheid kan waarborgen.

Waarschijnlijk verschuift de oefening naar het voorjaar, en de eerste treinen zouden dan pas vanaf juni 2016 opgenomen kunnen worden. Die NMBS bestudeert nu nog wat de beste oplossing is, en welke openingsdatum het uiteindelijk gaat worden ...
 
maandag 30 november 2015 om 21:10
Stemmen: +0
Neemt NMBS soms alleen maar gekken in dienst?, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12