Home Actueel Persberichten Reizigers vragen snellere Beneluxtrein
Reizigers vragen snellere Beneluxtrein
woensdag, 28 oktober 2015 20:05

Reizigersorganisaties TreinTramBus en Rover bedanken de Nederlandse Parlementaire Enquêtecommissie voor het onderzoek naar het Fyra-debacle, maar vragen de spoorwegen nu om werk te maken van snellere Beneluxtreinen.

De hogesnelheidslijn (HSL) tussen Rotterdam en Antwerpen was duur maar nodig voor extra spoorcapaciteit in de corridor Amsterdam – Brussel. Nu wordt deze lijn onderbenut omdat tussen Breda en Antwerpen alleen de Thalys er gebruik van maakt. De Beneluxtrein zou een waardig alternatief voor de geflopte Fyra moeten zijn, maar die rijdt in een slakkengang van Amsterdam naar Brussel via de oude lijn. In 2009 bedroeg de reistijd Brussel-Zuid – Amsterdam-Centraal 2u46, nu is dat 3u19 geworden.

De reizigers steunen het plan van de spoorwegen om de Beneluxtrein ten zuiden van Rotterdam via de HSL te laten rijden. Dit plan heeft een jaar vertraging opgelopen, zo kondigde Jo Cornu, CEO van de NMBS, vorige week in de Belgische Kamercommissie Infrastructuur aan. Bovendien is het onduidelijk of de reistijden naar en vanuit de Nederlandse Randstad dan korter zullen worden. Zo worden kansen gemist om betere verbindingen tussen België en Nederland tot stand te brengen.

In 2013 is afgesproken dat er na invoering van de Beneluxtrein via de HSL een goede treindienst tussen Antwerpen en Roosendaal zou blijven bestaan. De spoorwegen komen nu terug op die afspraken en willen tussen Antwerpen en Roosendaal alleen een stoptrein of voorstadstrein de grens over laten rijden. De intercitytrein uit Antwerpen blijft op 700 meter voor de grens eindigen. De reizigersverenigingen eisen dat de IC wordt doorgetrokken tot Roosendaal om zo een snelle verbinding met Zeeland en westelijk Noord-Brabant te behouden. De oude landsgrenzen zouden in het moderne Europa geen hindernis meer mogen vormen voor een goed spoorverkeer.

Wij doen een beroep op NMBS en NS, op de Belgische en de Nederlandse regering, om in goede samenwerking, de Benelux waardig, een betrouwbare en snelle Beneluxtrein te laten rijden via de HSL. Dan krijgen de reizigers en de belastingbetalers eindelijk waar voor hun geld.

Geert (St Niklaas) said:

Sneller OK, duurder niet OK
Volgens mij vragen de reizigers gezien het succes van Ouibus en MeinFernbus vooral om goedkoper vervoer. Een snellere Benelux-trein is meegenomen maar niet als dat resulteert in nog hogere ticketprijzen omdat er bijv. duur HSL-materieel met komen. Als het die kant op gaat kun je beter de frequentie van de Thalys verhogen en de weg vrij maken voor meer goedkoop busvervoer.

donderdag 29 oktober 2015 om 16:03

Kees Eurotravel said:

...
Volgens de Belgisch-Nederlandse afspraken van september 2013 wordt de Benelux niet duurder als hij in de toekomst langs Breda gaat rijden.

vrijdag 30 oktober 2015 om 09:39

Geert (St Niklaas) said:

...
@KEES EUROTRAVEL De route via de HSL is door het tijdverlies van 15 minuten om in Breda Centrum te stoppen niet sneller dan de huidige route via Roosendaal.

vrijdag 30 oktober 2015 om 09:43

Jef Wuyts said:

Reizigers vragen vooral rechtstreekse en goedkopere verbinding!
Ik spreek uit ondervinding aangezien ik dagelijks ticketten verkoop aan het internationaal loket in Antwerpen Centraal... Wat de reizigers vooral belangrijk vinden is dat ze zo weinig mogelijk moeten overstappen! De populairste bestemming vanuit Antwerpen is Rotterdam, gevolgd door Roosendaal, Amsterdam, Den Haag HS en Dordrecht. Sinds de IC-bus naar Düsseldorf anderhalf jaar geleden werd ingevoerd en ook stopt in Eindhoven krijgen wij dagelijks tientallen reizigers die gebruik maken van deze en snelle en goedkope verbinding... Voor het bestaan van deze bus kwam er misschien 1 keer per week iemand een ticketje kopen met deze bestemming en sinds invoering van die bus zijn het er dagelijks tientallen... Wat mij betreft om de concurrentie met al die goedkope busmaatschappijen niet te verliezen is er maar 1 oplossing: verkoop elke dag 200 plaatsen op de trein met verplichte reservatie voor een bepaald uur aan dumpingprijzen zoals ze die momenteel op die bussen aanbieden bv €10 tot Amsterdam want deze reizigers nemen anders toch gewoon de bus. Poen pakken waar er poen te pakken valt, ook al zijn het maar kruimels want anders dreigen we binnenkort met lege treinen te zitten zn met overvolle bussen. Vergeet niet dat een ticketje Antwerpen - Amsterdam momenteel €34,9 kost en voor de bus tot de dag zelf online €9 voor dezelfde reistijd... Tis niet de reistijd die het hem ze echt toe doet maar vooral de prijs! Iemand da snel wil zijn neemt de Thalys

vrijdag 30 oktober 2015 om 11:23