Home Actueel Persberichten Reizigers hekelen bezetting van de sporen
Reizigers hekelen bezetting van de sporen
vrijdag, 09 oktober 2015 13:01

TreinTramBus en Navetteurs.be: hinder spoorstaking disproportioneel

Het spoor wordt getroffen door een staking van de Franstalige vleugel van ACOD-Spoor. Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be erkennen het stakingsrecht, maar noemen de hinder disproportioneel.

Het spoorverkeer ondervindt vandaag ernstig hinder door een staking van de Franstalige vleugel van ACOD in de regio Brussel. De hinder is echter veel groter dan de beperkte opkomst laat vermoeden. Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be protesteren. " Wij erkennen het stakingsrecht, en stellen bovendien vast dat de actie tijdig werd aangekondigd. Anderzijds verwachten we dat de stakers ook het recht van de reizigers om zich te verplaatsen respecteren", zeggen ze." Als slechts één vakbond staakt, is het niet normaal dat er in Brussel helemaal geen treinen rijden."

Vooral het bezetten van de sporen/seinhuizen kan niet door de beugel. "Dergelijke acties zijn illegaal, en bovendien gevaarlijk. We steunen dan ook de initiatieven van Infrabel om de actievoerders van de sporen te halen. Ook de rechtbanken volgen deze visie in de overgrote meerderheid van de gevallen.