Home Actueel Persberichten Automaten NMBS: reizigers slachtoffer van gebrekkige betrouwbaarheid
Automaten NMBS: reizigers slachtoffer van gebrekkige betrouwbaarheid
woensdag, 12 augustus 2015 13:39

In een open brief aan Jo Cornu, CEO van de NMBS kaarten reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be en consumentenorganisatie Test-Aankoop vandaag de pannes van de NMBS-ticketautomaten aan. Reizigers die te goeder trouw een ticket willen kopen, zijn het slachtoffer van deze defecten waarvoor de verantwoordelijkheid volledig bij de NMBS ligt.

Reizigers die een ticket willen kopen bij de treinbegeleider betalen het boordtarief, dus 7 euro extra, ook als dit gevolg is van een defecte automaat. Wie te goeder trouw is, kan daarna de 7 euro terugvorderen via een complexe en langdurige procedure, terwijl de verantwoordelijkheid eenduidig bij de NMBS ligt. De reiziger draait dus op voor het tekort schieten van de vervoersmaatschappij.

De verenigingen zijn eveneens verbaasd over het feit dat de pannes van de automaten niet in real time worden doorgeseind aan de treinbegeleiders, ondanks beloftes die de NMBS hierover deed op een overleg met de reizigersverenigingen begin 2014.

Navetteurs.be, TreinTramBus en Test-Aankoop eisen daarom dat het huidige systeem met de toeslag van 7 euro , dat zij onaanvaardbaar vinden, wordt stopgezet. Er moet worden terugkeerd naar het vroegere systeem, waarbij de treinbegeleider de boordtoeslag kan uitschakelen als de reiziger te goeder trouw is.

..., Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

Torfs said:

ticketautomaten
Het nieuws was gisteren nog niet uitgesproken of lap, weer prijs. Overweg 13 heeft daar wel een punt, maar weegt de ‘beloning’ op tegen de stress om je trein te missen, de rompslomp om je 7 euro, terug te vorderen en de bijhorende emotionele stress? De enige beloning die je krijgt is het feel good gevoel van ‘ik ben in orde’ dat je zelf creëert. Misschien wil overweg 13 de taak op zich nemen om de rechtmatige klachten voor ons af te handelen? Onze dankbaarheid zal zijn grootste beloning zijn!

donderdag 13 augustus 2015 om 10:01

Steve said:

...
Overweg13 neemt me de woorden uit de mond. De vorige situatie was er inderdaad eentje van totale willekeur, waarbij de boordtoeslag van een paar euro al zelden werd aangerekend in die gevallen waarbij dat hoorde, laat stáán de toeslag cq. boete van 12,50 euro bij het niet-waarschuwen van de treinbegeleider, wat op zich ook al sterk voor interpretatie vatbaar was. Concreet resultaat was dat hopen zwartrijders gewoon door de mazen van het net glipten, of in het slechtste geval bij controle zich gewoon van de normale ritprijs hoefden te kwijten, zonder enige toeslag.
Dan is het huidige systeem, ondanks een aantal tekortmingen - die inderdaad aangepakt moeten worden! - toch een pak beter, vind ik.

vrijdag 14 augustus 2015 om 09:01

Joske said:

één (defecte) automaat
Ik kan overweg13 en steve niet begrijpen! Staan jullie dan mooit aan te schuiven voor een automaat achter (een paar) mensen die niet kunnen werken met deze automaat, nadat je met bus/tram in het station bent aan gekomen? In theorie duurt het maximum 30 seconden om een ticket te nemen, in de praktijk kan je er minuuuuuuten verliezen door mensen die de machine niet kennen! Moet je dan tegen de treinbegeleider zeggen dat je geen ticket kon kopen omdat er trage mensen voor je stonden en je geen uur wenst te wachten op een volgende trein? Ik denk dat elke goede treinbegeleider dit begrijpt en je een ticket zonder toeslag zou geven!! Het is het systeem dat faalt, niet de mensen die een ticket willen nemen!! En dat de bedriegers er dan tussenuit knijpen is NIET de schuld van de reiziger maar van de bedenkers van het systeem, die wellicht nooit in aanraking komen met 'hun' klanten! PS: ik pleit dus niet voor fraude of gratis profiteren van ritten op de trein, ik pleit dus voor correcte behandeling. En ik ben geen ingenieur van de spoorweg om dit zelf op te lossen.

maandag 31 augustus 2015 om 13:02

David Nijenhuis said:

In Zuid-Duitsland kan het kennelijk ook zo. Ik zeg: gewoon doen!
De beste oplossing vinden we in het zuiden van Duitsland bij treinvervoerder ALEX, (die treindiensten op de lijnen Lindau-München en München-Regensburg-Hof) uitvoert. Daar kun je je melden bij een vast punt in de trein, (de ALEX-Treff). De conducteur gaat bij elke stop eerst daarheen om te kijken of er mensen zijn die een kaartje willen kopen. Deze wordt dan - ongeacht de reden - verkocht zijn welke boete, of toeslag dan ook. Als dat allemaal is gedaan, (of er heeft zich niemand daar gemeld), begint de conducteur/-trice aan zijn echte controle-ronde. Wie dan in de trein zonder geldig ticket wordt aangetroffen, gaat wel onherroepelijk op de bon en betaalt dan de wettelijke verhoging: dubbele ritprijs met een minimaal vast bedrag van € 60. Een regeling die NMBS (en alle vervoerders in de rest van Europa) wat mij betreft zonder meer over mag nemen (en het liefst vandaag nog!). Geen boete of toeslag voor wie te goeder trouw is, een forse boete voor wie de boel bewust flest.

dinsdag 01 september 2015 om 11:15