Home Actueel Persberichten Waar blijft de Spartacustram?
Waar blijft de Spartacustram?
zondag, 02 augustus 2015 16:15

Ludieke actie TreinTramBus: Spoorfietsen op lijn Hasselt – Maastricht

Sinds 1 augustus worden in Munsterbilzen spoorfietsen verhuurd waarmee je op de oude spoorbedding van de spoorlijn Hasselt-Maastricht kan fietsen. Leden van reizigersvereniging TreinTramBus fietsen vandaag over de spoorlijn, maar hopen tegelijk op een snelle realisatie van de Spartacustram.

Sinds 1 augustus kan je met een spoorfiets van Munsterbilzen naar Gellik fietsen: een leuk initiatief over een Bgroen traject. Dit traject maakt deel uit van de spoorlijn Hasselt – Maastricht. Er rijden al sinds 1954 geen treinen meer, maar in het kader van het Spartacusproject wil De Lijn beide steden met sneltrams verbinden. De sneltrams hadden al in 2012 moeten rijden, maar de start van de werkzaamheden werd telkens weer op de lange baan geschoven.

Voor TreinTramBus zijn de railbikes een leuk initiatief, maar tegelijk een reden tot bezorgdheid. "We hopen dat de realisatie van het Spartacusproject niet te lang op zich laat wachten", reageert Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. "De Spartacustram krijgt te maken met allerlei tegenwerkingen. Zo zou de Wilhelminabrug in Maastricht niet geschikt zijn voor trams. Bovendien kan de sneltram enkel rijden als Infrabel in Diepenbeek en Bilzen een aantal overwegen opheft en door ondertunneling of een brug vervangt. Veiligheidseisen leggen dat op. Het is op dit moment echter hoogst onzeker, wanneer en of Infrabel die werken gaat uitvoeren. We zijn dan ook verbaasd dat Infrabel de railbikes zo snel een vergunning verleende om de sporen voor drie jaar te gebruiken. Gelooft Infrabel er niet in dat de komende drie jaar ook maar enige vooruitgang in de realisatie van sneltramlijn 1 zal geboekt worden?"

Om hun eis voor een snelle realisatie van de Spartacuslijn kracht bij te zetten, trappen enkele leden van TreinTramBus vandaag per spoorfiets van Munsterbilzen naar Gellik en terug.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (2)add comment

dirk baeke said:

spoorwegen
Het zou veel goedkoper zijn de sporen tussen Bilzen en Lanaken terug te herstellen, ts Lanaken en Maastricht rijdt al een trein. De rest van het geld kan dan gebruikt worden voor de lijn 154, ts Dinant en Givetsmilies/wink.gif
 
donderdag 01 oktober 2015 om 14:52
Stemmen: +2

KeesSmilde said:

Vervoerswaarde
Het sterke punt van de tramlijn is nu juist dat ze veel meer attractiepolen verbindt dan de oude spoorlijn: o.a. Station Hasselt, binnenstad van Hasselt, Universitaire Campus, centrum Maastricht en station Maastricht. Verder is het zo dat trein = federale materie & tram = gewestmaterie. Vlaanderen heeft wel geld voor een tramproject, terwijl het federale niveau (beleid/NMBS/Infrabel) nauwelijks weet waar Hasselt ligt en pas over 50 jaar misschien geld voor de oude spoorlijn hebben....
 
vrijdag 02 oktober 2015 om 08:59
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12