Home Actueel Persberichten TreinTramBus verwerpt wilde staking De Lijn
TreinTramBus verwerpt wilde staking De Lijn
woensdag, 11 februari 2015 16:50

De Lijn Vlaams-Brabant wordt vandaag getroffen door een wilde staking. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert verontwaardigd. De reizigers protesteren ook tegen de besparingen, maar deze actie treft net de reizigers in plaats van de overheid.

In de regio Dilbeek rijden vandaag zo goed als geen bussen door een wilde staking. De reizigers waren niet op de hoogte en moesten aan de halte vaststellen dat hun bus niet rijdt. In een reactie stelt TreinTramBus dat deze manier van actievoeren onaanvaardbaar is, ook al is de woede over de besparingen begrijpelijk.

"Wij verzetten ons eveneens tegen de geplande besparingen bij De Lijn. We waren bereid om samen met het personeel te protesteren", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. "Maar onaangekondigde acties zoals die van vandaag kunnen absoluut niet door de beugel. De stakers vergissen zich van doelwit en treffen de klanten van De Lijn, die evenzeer het slachtoffer dreigen te worden van de besparingen. We hebben ook twijfels over het 'spontane' karakter van de staking. Een hele regio met vijf stelplaatsen die gelijktijdig het werk neerlegt, is geen spontane staking, maar een georkestreerde actie. We roepen de chauffeurs dan ook op onmiddellijk weer aan het werk te gaan en zich te beraden over constructievere manieren van actievoeren."