Home Actueel Persberichten Reizigers willen meer controles in plaats van duurdere tickets
Reizigers willen meer controles in plaats van duurdere tickets
vrijdag, 23 januari 2015 09:35

Minder dan de helft van de treinritten gecontroleerd

Uit een steekproef van 436 ritten blijkt dat amper 44% van de treinreizigers onderweg zijn ticket of abonnement moet tonen. Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be vragen meer controles. Dat is een beter alternatief dan de 7 eurotoeslag voor wie zijn ticket in de trein wil betalen.

Teveel reizigers stappen zonder ticket in de trein met de bedoeling zwart te rijden. Om dit tegen te gaan, maakt de NMBS een ticket in de trein 7 euro duurder vanaf 1 februari. "Maar niet iedereen die bij de treinbegeleider een ticket wil kopen, is een zwartrijder", stellen TreinTramBus en Navetteurs.be. "Onverwacht gesloten loketten, te weinig automaten, een file bij de automaat, defecte automaten, vertraging van een aansluitende bus of tram: het zijn legitieme redenen om zonder ticket in te stappen en bij de treinbegeleider te betalen. Die mensen worden voortaan wel op gelijke voet behandeld met zwartrijders. We vrezen dat dit tot meer agressie in de trein zal leiden."

"Als reizigers in de verleiding komen om zonder ticket in te stappen, met de bedoeling zwart te rijden, is dat een gevolg van een tekort aan controles", zeggen de reizigersverenigingen. "Om dit tegen te gaan vragen we meer controles in de trein. We hielden een steekproeftelling, en daaruit blijkt dat de controles te wensen overlaten: op 436 ritten in de maand januari werd slechts 44% gecontroleerd. Op korte ritten minder dan een kwartier was dat zelfs maar 27% . Wie van of naar Brussel reed, moest één keer op drie zijn ticket of abonnement bovenhalen.

TreinTramBus en Navetteurs.be vragen aan de NMBS een actieplan voor meer controles onderweg door hiervoor meer personeel beschikbaar te stellen. Dit moet leiden tot minder zwartrijden en minder agressie in de trein. Bovendien is het ook belangrijk dat treinbegeleiders tijdens de rit aanspreekbaar zijn om informatie te verstekken of reizigers te helpen die hun aansluiting dreigen te missen.

Volgens tijdstip:

     N  controles    % controles 
Spits 255 109 42%
Dal 155 75 48%
Weekend 26 niet representatief --

Volgens afstand:

  N controles % controles
Kort 52 14 27%
Middellang 327 146 45%
Lang 7 33 57%

Volgens bestemming/herkomst:

  N controles % controles
Bestemming/herkomst Brussel 242 78 33%

Share/Save/Bookmark
Commentaar (2)add comment

Bart said:

Kafka bij NMBS ?
Actuele situatie: ik heb een nmbs-abonnement, maar spijtig genoeg vergeten in mijn andere jas (deze ochtend veel kouder, dus een winterjas aangetrokken ipv een regenjas). Mijn vergetelheid nog vastgesteld op het perron voor het instappen, maar te laat om het nog thuis te gaan ophalen (rit van 22 km tot aan het station, in tijd ongeveer 30 minuten). Als brave treinreiziger dus de treinbegeleider verwittigen, die een documentje opmaakt waarmee ik me - met mijn abonnement - aan het loket moet aanbieden. Alles verloopt perfect, en dank u NMBS voor deze begripvolle houding, die ik ten zeerste waardeer.
Toekomstige situatie: idem, veel kouder, dus winterjas aangetrokken en aiiiiii ! abonnement vergeten. Nog steeds brave treinreiziger, dus begeleider verwittigen, die een documentje opmaakt, maar wel een ander: nl. een ticket (aan de prijs van een treinrit) + 7 € "maakrecht", onmiddellijk te betalen. Beide sommen krijg je terug, op voorwaarde dat je je met je abonnement aanbiedt. Financieel een 0 operatie, qua inspanning voor mij persoonlijk, geen verschil: zowel in de actuele als de toekomstige situatie moet ik me aan het loket aanbieden. Voor de NMBS ? Ik vermoed heel veel extra papierwerk, opvolging edm. Mijn bedenkingen: ooit was er sprake van administratieve vereenvoudiging, hier een mooi staaltje van hoe het niet moet. Tweede bedenking: hoopt de NMBS op meer inkomsten (of op extra middelen voor het vullen van de tekorten) door gebruik te maken van de vergetelheid van trouwe abonnees ? Ik vermoed dat de kost van het extra papierwerk groter zal zijn dan de inkomsten gegenereerd door vergetelheid van abonnees. Dus "Kafka is still alive and kicking". PS. 23 jaar abonnee à rato van 220 werkdagen per jaar = 5060 werkdagen. Ik beken: ik ben in die periode 2 x mijn abonnement vergeten, of in 0,039 % van mijn treinreizen !!!
 
woensdag 28 januari 2015 om 18:56
Stemmen: +3

RV said:

Half werk
Als de NMBS voor een kaartje gekocht op de trein meer wil vragen, moet daar tegenover staan dat zowel online als aan de automaten ALLE formules aangeboden worden. Dat is nu niet het geval. Voorbeeld: een kaartje met alternatieve terugreis (in het weekend met reductie) is enkel aan het loket beschikbaar. Op onbemande stopplaatsen en buiten de openingstijden van de loketten kan dit soort kaartjes dus niet gekocht worden, tenzij ... op de trein. Ook dit is Kafka!
 
vrijdag 30 januari 2015 om 17:30
Stemmen: +3

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2018 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12