Home Actueel Persberichten Afschaffen bussen op zondag onverantwoord
Afschaffen bussen op zondag onverantwoord
woensdag, 17 december 2014 15:33

De Lijn wil op zondag tal van busdiensten afschaffen. Dat schrijft Het Nieuwsblad vandaag. TreinTramBus protesteert en stelt dat veel reizigers zonder vervoer komen te zitten.

De Lijn zou voorstellen op zondag alle busritten vóór 10u en na 19u te schrappen. Men stelt dat het aantal reizigers het behoud van de ritten niet verantwoordt. TreinTramBus reageert verontwaardigd. “Tal van groepen worden hierdoor getroffen: wie op zondag van de Antwerpse Kempen een daag naar zee wil, kan dat met dit plan wel vergeten”, zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. “Maar ook de talrijke studenten die op zondagavond naar hun kotadres terugkeren, komen in problemen. Een culturele activiteit op zondagavond wordt onmogelijk zonder auto. Dit is des te erger omdat De Lijn niet in een alternatief voorziet. In tal van Duitse regio’s kan je een collectieve taxi nemen als de bus niet meer rijdt, maar dat wordt hier niet het geval.”

Tal van buslijnen in de Antwerpse Kempen rijden nu tot na middernacht, ook op zondag. Die bussen worden goed gebruikt. Als het plan van De Lijn hierop wordt toegepast, zou de laatste bus maar liefst vijf uur vroeger vertrekken.

De Vlaamse regering wil het recht op basismobiliteit afschaffen, en vervangen door basisbereikbaarheid. Wat dat begrip inhoudt is nog niet vastgelegd. “Basisbereikbaarheid is momenteel een holle slogan, maar als het er zo gaat uitzien, hoeft het voor ons niet meer. Wie geen auto heeft en niet in een grootstad of bij een station woont, ziet zijn bewegingsvrijheid op zondag voortaan stevig ingeperkt en dreigt in sociaal isolement terecht te komen”, besluit Vanseveren.

Het alternatief ligt voor de hand: door te investeren in een betere doorstroming voor tram of bus kan de efficiëntie van De Lijn drastisch worden verhoogd. De voorgestelde besparingen zijn dan overbodig. De sleutel voor een betere doorstroming ligt bij het Vlaamse Gewest en de gemeenten.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (15)add comment

Steve said:

Doorstroming
Ik vind het wel ietsje te eenvoudig om steeds naar die betere doorstroming te verwijzen als oplossing voor alle problemen. Natuurlijk kunnen er op dat gebied bergen werkt verzet worden, maar het is iets wat helaas van zeer lange adem blijkt, tal van beleidsniveaus raakt (gewesten, tientallen betrokken gemeente- en stadsbesturen, ...), lang niet overal van toepassing is (vooral in de grote steden) en ook nog eens heel wat politieke goodwill vereist, want die betere doorstroming heeft in de meeste gevallen een impact op het andere verkeer. Wat volgens mij perfect gerechtvaardigd is, maar lang niet iedereen is daarvan overtuigd. Samengevat, zeker iets wat verbeterd kan worden, maar volgens mij nooit genoeg om alles op te vangen wat de voorbije jaren nogal overdreven is (bussen in bijna elke vierkante kilometer van het land, zo ongeveer de laagste tarieven van heel West-Europa enzovoort).
 
donderdag 18 december 2014 om 14:42
Stemmen: +0

overweg13 said:

...
Overigens zullen de zondagse bussen van 10- 19 ook lijden onder deze maatregel. Concreet in ons geval: we nemen de bus van 8:57 en keren terug met die van 11:47 (hoogmis!). Als die van 8:57 niet meer rijdt, zitten we ook niet meer op die van 11:47. Familiebezoek dat om 18:00 eindigt, zien we ook niet zitten; dus valt ook de namiddagrit weg. M.a.w., dat 95 % van de reizigers buiten schot blijven, zou wel eens flink anders kunnen uitvallen. Bovendien word je gewoon verplicht om de auto uit de stal te halen, en als dat de bedoeling is in 2014 dan lijkt er toch iets fout te gaan.
 
zondag 21 december 2014 om 11:53
Stemmen: +4

KB said:

...
Het is inderdaad triestig dat men (top van De Lijn en 'verantwoordelijke' minister) nog altijd niet wil/kan beseffen dat het schrappen van vroege of late bussen niet noodzakelijk ervoor zorgt dat de gebruikers van die bussen een latere of vroegere bus zal nemen. In sommige gevallen zullen die reizigers gewoon afhaken omdat die latere of vroegere bus gewoon geen optie is. Gevolg: de andere bussen hebben ook minder reizigers en ze worden dan ook in hun voortbestaan bedreigd. Een vicieuze cirkel ... Of zou het nu echt de bedoeling zijn het streekvervoer geleidelijk aan af te bouwen? Ik denk het niet (ik geloof niet in complotten), maar als ze zo bezig blijven zou het hun wel eens kunnen lukken.
 
maandag 22 december 2014 om 14:48
Stemmen: +4

David said:

Buskaartjes voor de lange afstand vaak te goedkoop, dat is het probleem!
De reden is doodsimpel. Een buskaartje voor de wat langere afstand is gewoon veel te goedkoop. € 3,00 (of € 1,40 met een Lijnkaart) voor een rit van bijv. Poppel naar Leuven (toch een slordige 60 km) is gewoon niet reëel meer. Kijk wat je in de omliggende landen voor een soortgelijke afstand betaalt: Nederland, pakweg 9-10 Euro, bij sommige gebieden in Duitsland . In Oostenrijk kost het met de Postbus doorsnee 11-12 Euro (beetje afhankelijk in welk gebied je zit). Doordat De Lijn (en de overheid) op ritten boven de pakweg 20 km gewoon geld moet toeleggen om zulke ritten kostendekkend te maken, moeten er wel busritten geschrapt gaan worden. Maak je een buskaartje vanaf 30 km 5 Euro (of 3 Euro op een Lijnkaart) en je verhoogt het in de komende jaren stapsgewijs naar 6-7 Euro (met Lijnkaart 5 Euro) zullen mensen ook inzien dat zulke prijzen best reëel zijn en voor iedereen ook nog goed betaalbaar. Ik weet het, dat het niet leuk is om zoiets te moeten lezen, maar goedkope kaartjes kunnen ook de mokerslag voor het OV betekenen en dat is wat nu gaande is.
 
maandag 22 december 2014 om 17:42
Stemmen: +1

Rian said:

...
@Steve: de kostenbesparingen die De Lijn met deze maatregel wil halen, vallen in het niet bij de winst die gemaakt kan worden met een betere doorstroming. Het is inderdaad zo dat doorstroming niet de oplossing voor alles is, maar het opheffen van vroege en late ritten op zondag levert in feite peanuts op.
 
dinsdag 23 december 2014 om 13:29
Stemmen: +1

Hendrik said:

Zondaguren te duur voor De Lijn (aan chauffeurs)
Ik denk dat het de enige reden is om de zondagdienst af te schaffen. Toch enkele bedenkingen. Veel mensen met beperkte mobiliteit (ik denk aan ouderen, anders-validen) die eens een busritje van hun home (dat kan een rustoord zijn, maar evengoed een leefgemeenschap buiten de stad) naar het centrum willen maken, worden nog beperkter. Er is dus nog 1 alternatief en dat is de taxi ! Voor veel van die mensen onbetaalbaar. Ik sluit mij aan bij David, maar niet volledig. Natuurlijk moet de prijs van abonnementen en gewone kaartjes omhoog, maar maak toch enkele uitzonderingen voor de door mij opgesomde mensen (bv.voor de helft van de prijs, maar niet meer gratis).
De prijzen van het openbaar vervoer zijn niet meegeëvolueerd met de index en met de prijs in de ons omringende landen (die soms over de grens hun diensten aanbieden, ik denk dan aan de buslijn van Ieper naar Rijsel, Veurne-Duinkerke, Kortrijk-Rijsel, ... dat is dus in mijn regio).
 
dinsdag 23 december 2014 om 13:41
Stemmen: +0

José said:

Nu enkel de vroege en late bussen binnen 2 jaar alle bussen!
Ik ga volledig mee met de redenering van Overweg13. Minder bussen voor 9 uur en na 19 uur en een deel klanten zullen overdag als gevolg van dat geschrap ook afhaken gedurende de zondag. Daardoor zullen nog meer bussen verdwijnen, bijvoorbeeld tussen 12 en 15 uur. Na evaluatie hiervan (twee jaar later) zal de lijn moeten concluderen dat de zondagse ritten niet meer nodig zijn, echt een vicieuse cirkel. Dat ze nu eens leren dat het openbaar vervoer er is voor de reizigers en niet de reizigers voor het openbaar voervoer!
 
dinsdag 23 december 2014 om 18:25
Stemmen: +4

Koen said:

...
Ik ga akkoord met Steve. Zeker dat betere doorstroming (in de steden, in de spits, ...) voordeel zal opleveren. Maar dat als alfa en omega gebruiken is te simplistisch, en dat als oplossing naar voor schuiven voor te dun bezette bussen op zondagochtend is bij het haar getrokken. Het experiment van basismobiliteit heeft zijn voorspeld failliet bewezen, zet je er eindelijk een over. Ook het OV moet de tering naar de nering zetten. Als dat betekent dat in sommige gebieden op sommige tijdstippen kleinschaliger vervoer beter geschikt is, schroom dan niet om daar op in te zetten.
 
woensdag 24 december 2014 om 09:05
Stemmen: +1
te goedkoop, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]
te goedkoop, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

Daan said:

Te vervuilend
De autogebruiker in België en over heel de wereld moet zich eens waT dingen realiseren:
* Het autogebruik in een land als België overstijgt zeer sterk de draagkracht van de aarde. In feite is onze autovoetafdruk onhoudbaar. In vergelijking met een failissement van het openbaar vervoer is dit natuurlijk onbelangrijk smilies/wink.gif Gaan we werkelijk tegen onze (klein)kinderen zeggen: ok, de aarde wordt tegen eind deze eeuw 6 graden warmer en we hebben alle grondstoffen opgebruikt door ons dood te consumeren... maar het openbaar vervoer is tenminste niet failliet gegaan. Hoera! Bron: IPCC, NASA en 100 % van de niet door belanghebbende bedrijven betaalde wetenschappers.
 
vrijdag 26 december 2014 om 21:10
Stemmen: +2

KB said:

Te goedkoop?
Ja, misschien is het openbaar vervoer en zeker het stads- en streekvervoer in het Vlaams Gewest te goedkoop. En misschien moeten de tarieven wel naar omhoog. Maar wie dat zegt, moet toch ook eens denken aan de volgende punten:
(1) Het OV is openbare dienstverlening. Moet die kostendekkend laat staan winstgevend zijn? Kan die dat wel zijn? Onderwijs, justitie, openbare wegen kosten ook (veel) geld ...
(2) De prijzen fors laten stijgen en tegelijk schrappen in het aanbod, is dat wel een goed idee? Jaag je zo niet zowat iedereen die de keuze heeft de bus uit?
(3) Belastingen op het autobezit of -gebruik hoeven van mij niet te stijgen, maar is het eerlijk als je daar niet aan raakt en wel aan het openbaar vervoer?
Voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat de tarieven niet mogen stijgen of dat er nergens een rit of een hele lijn geschrapt mag worden, maar met de botte bijl erdoor (en dat is het afschaffen van vroege en late zondagsritten volgens mij) is onaanvaardbaar en erg dom.
 
zaterdag 27 december 2014 om 01:58
Stemmen: +3

José said:

Zie eens wat ze in Duinkerke (net over de Franse grens) willen, jammer maar ik kan het niet vertalen voor jullie!
http://www.lavoixdunord.fr/reg...88n2573263
 
maandag 29 december 2014 om 09:49
Stemmen: +1

overweg13 said:

Duinkerken
Dat is natuurlijk een mooi initiatief, maar laat ons niet vergeten dat buiten het "très urbain" gebied géén openbaar busvervoer ter beschikking is. En dat zal ook wel zo blijven.
 
vrijdag 02 januari 2015 om 11:17
Stemmen: +0

Demelkman said:

Düsseldorf Londen
Deze Duitse buslijn met tussenstops in Eindhoven en Antwerpen, maar niet in Turnhout, moet oftewel via Antwerpen of via Reusel met een Nederlandse lijn verder rijden.
Wil men 's avonds vanuit Dusseldorf' om half negen terug in Turnhout geraken zal men vastraken om half twaalf in Reusel, terwijl de laatste bus uit Turnhout niet verder rijd dan de grens is 2 à 3 km van Reusel dorp en "buitendienst" weerkeert.
Die 1,4 € maakt de rit niet rendabel maar men is wel een veelvoud kwijt
Reusel dorp tot Reusel grens is een tiende van de kost tot Turnhout station, en dan nog eens tot de Franse grens is het 200 km,hoe onlogisch is Europa als alles op zich rendabel zou moeten zijn terwijl men ongeremd alles met de auto mag afleggen
Eindhoven heeft een belangrijke luchthaven en naar Parijs neemt men daar amper de trein
 
woensdag 06 mei 2015 om 15:47
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2018 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12