Home Actueel Persberichten TreinTramBus en Rover positief over voorstellen Beneluxtrein
TreinTramBus en Rover positief over voorstellen Beneluxtrein
vrijdag, 31 mei 2013 14:31

Ons streefdoel blijft elk uur een gewone trein

Topman Marc Descheemaecker van de Belgische spoorwegen NMBS heeft aangekondigd te stoppen met de Fyra. Vanaf december 2013 zullen weer meer Beneluxtreinen rijden van Brussel naar Amsterdam. Daarnaast zal het aantal Thalys-treinen worden uitgebreid. Dat nu definitief wordt gekozen voor een gecombineerd aanbod van klassieke treinen én een versterking van de Thalys is voor reizigersverenigingen TreinTramBus en Rover een grote stap vooruit. Beide zijn complementair.

Al van vóór het Fyradebacle vroegen TreinTramBus en het Nederlandse Rover om een klassieke intercitytrein naar Nederland te behouden, naast de hogesnelheidstrein. NMBS volgt nu ook deze piste. Vanaf december zouden er meer klassieke treinen de grens over gaan. Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus, reageert gematigd positief: “De vervangtrein die sinds maart rijdt werd tot nog toe voorgesteld als een tijdelijke oplossing in afwachting van de terugkeer van de Fyra. Marc Descheemaecker geeft nu aan dat die Beneluxtrein definitief opnieuw een plaats krijgt in het openbaarvervoerlandschap tussen België en Nederland.”

Reizigers krijgen dan de keuze tussen de snelle Thalys met hogere tarieven en reserveringsplicht enerzijds en een tragere Beneluxtrein met gewone tarieven anderzijds. NMBS heeft verder toegezegd dat er serieus onderzoek komt naar een trein Eindhoven – Tilburg – Breda – Antwerpen- Brussel. Rover en TreinTramBus hebben altijd voor deze verbinding gepleit om Noord-Brabant beter met België te verbinden."

Met 12 treinen per dag zet de Beneluxtrein een goede stap richting van de dienstregeling die hij vorig jaar reed. In combinatie met de uitbreiding van het aantal Thalystreinen, zicht op een verbinding naar Londen en onderzoek naar een verbinding vanuit Brabant vinden wij dit een zeer positief resultaat.", stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt. “Maar we zijn er nog niet: de Benelux moet geheel hersteld worden door weer minimaal 16 keer te gaan rijden, met gewone treintarieven, zoals wij met onze collega’s van TreinTramBus vanaf het begin hebben bepleit”.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (9)add comment

annick kampen said:

fyra
Proficiat NMBS met uw beslissing,dat is besturen ,het beste kiezen voor de reiziger.
 
zaterdag 01 juni 2013 om 10:25
Stemmen: +1

Lovenaar said:

...
Een andere interessante oplossing kan er in bestaan de trein Leuven-Zaventem-Luchthaven-Antwerpen door te trekken tot Roosendaal, met aansluiting op de IC Vlissingen-Amsterdam. In beide richtingen is een aanzienlijk reizigerspotentieel aanwezig.
 
zondag 02 juni 2013 om 09:38
Stemmen: +1

Frans said:

Treinverbinding Antwerpen-Breda.
Beste,
Ik heb kennisgenomen van het voornemen om een (snelle) treinverbinding te realiseren tussen Antwerpen en Eindhoven via Breda.
Ik zit helaas nog altijd te wachten op de uitvoering van de beslissing die op hoog niveau werd genomen om een treinverbinding tot stand te brengen tussen Antwerpen en Breda. Zowel pendelaars, als dagjesmensen zitten hierop te wachten.

Is het niet verstandig eerst dit gedeelte van het traject te realiseren, alvorens te dromen van een verbinding tussen Antwerpen en Eindhoven. succes met het onder de aandacht brengen van dit item.
 
zondag 02 juni 2013 om 10:37
Stemmen: +1

Jan said:

BeNeLux
de treinverbinding zou inderdaad zoals van oudsher moeten zijn.

een hogere concetratie van thalystreinen gaat het probleem volgens mij niet echt oplossen (hogere kostprijs)
en de thalys heeft (zoals de meeste treinen) ook meer vertraging dan iets anders.

 
maandag 03 juni 2013 om 08:41
Stemmen: +1

Jan said:

...
beter nog zou zijn de route van den Amsterdammer via zaventem luchthaven te laten gaan...
 
maandag 03 juni 2013 om 08:42
Stemmen: +0

ZO said:

Eindhoven-Antwerpen/Brussel
trein Antwerpen-Neerpelt volgend jaar Hamont kan eventueel doorrijden naar Weert en Eindhoven,is waarschijnlijk sneller dan via Breda . Eventueel kun je die trein in Lier splitsen, voorste deel Brussel,achterste deel Antwerpen.
Ik zo de IC N Charleroi-Essen doortrekken naar Roosendaal, de trein staat 24 min stil en kan dus een slagje Rosendaal doen.
 
vrijdag 07 juni 2013 om 16:46
Stemmen: +1

torken said:

Benelux Tourrail
Logisch gevolg zou moeten zijn dat de met de komst van de Fyra afgeschafte Benelux Tourrail ook terugkomt.
 
donderdag 13 juni 2013 om 11:49
Stemmen: +1

bartje said:

...
De IC N kan niet zomaar doorgetrokken worden naar Roosendaal, de M6-rijtuigen zijn immers te groot voor Nederland, en ten zuiden van Antwerpen is rijden in een kleinere samenstelling tijdens de spits gewoon misdadig. Bovendien rijdt de IC N niet in het weekend. Momenteel is er geen materieel beschikbaar dat én in beide landen kan en mag rijden, én voldoende capaciteit biedt voor Brussel-Antwerpen. De enige oplossing is dus een extra trein, de aloude benelux, bij voorkeur, die beide landen op klassieke wijze met elkaar verbindt.
Naar Breda of naar Eindhoven, veel verschil maakt het niet uit. In beide gevallen moet de trein zijn uitgerust met dezelfde veiligheidssystemen, dezelfde bovenleidingsspanningen aankunnen, etc. Waarom dan stoppen in Breda? Eindhoven, de 5e gemeente van Nederland, is lamentabel slecht met België verbonden qua openbaar vervoer, hoewel het op amper enkele km van de grens ligt.
 
zondag 16 juni 2013 om 19:00
Stemmen: +2

Boons Willy said:

Spoorverkeer naar Nederland
We leven in het jaar 2013!! We doen niets anders dan Europeese regelgeving te creeren.En hoe is dat dan in godsnaam mogelijk dat we niet het nodige reizigersmateriaal vinden om nog maar naar Roosendaal te sporen, wat met de nieuwe stellen Desiro? Of dienen die alleen om ten zuiden van Brussel en op enkele kleine lijnen te rijden? Arm Vlaanderen!!!q
 
zondag 07 juli 2013 om 19:29
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12