Home Actueel Persberichten TreinTramBus tilt zwaar aan wilde staking Antwerpen
TreinTramBus tilt zwaar aan wilde staking Antwerpen
zondag, 12 mei 2013 12:00

Waarom drie dagen wachten voor er onderhandeld wordt?

Het busverkeer ten Noorden van Antwerpen is sinds gisteren verstoord door een spontane staking. Naar verluidt zou de actie nog zeker tot maandag voortduren. Reizigersvereniging TreinTramBus heeft geen begrip voor het feit dat de onderhandelingen moeten wachten tot maandag.

De buschauffeurs van De Lijn hebben spontaan het werk neergelegd in een viertal stelplaatsen ten Noorden van Antwerpen. Daardoor is er in tal van gemeenten in de Kempen geen openbaar vervoer. De stakers verwijzen daarbij naar een algemene malaise en enkele gevallen van agressie.

TreinTramBus kan begrip opbrengen voor het ongenoegen dat er heerst na enkele gevallen van agressie. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: “We benadrukken dat de reizigersvereniging elke vorm van agressie op het openbaar vervoer veroordeelt. Maar bij deze spontane staking worden de spelregels niet gerespecteerd. Een staking is niet alleen een laatste actiemiddel als alle overleg gefaald heeft, ze dient ook op voorhand te worden aangekondigd. Daarna is er nog tijd voor bemiddeling, vooraleer de actie echt van start gaat. Bij een spontane werkonderbreking wordt deze logica niet gevolgd.”

Er zouden nu al minstens van vrijdag tot maandag nauwelijks bussen rijden. Onderhandelingen staan pas voor maandag op de agenda. Vanseveren reageert verbaasd: “Zowel de vakbonden als De Lijn lijken het niet problematisch te vinden dat er vier dagen geen bussen rijden. De reiziger is hier duidelijk van ondergeschikt belang. We roepen beide partijen op om zo snel mogelijk onderhandelingen op te starten en in afwachting de acties op te schorten.”

David said:

De Belgische wetgever zit gewoon te slapen!
Wat zit men dan toch te slapen in dat Belgische land! Pas de wetgeving aan, waardoor het Openbaar Ministerie met dubbele strafeisen tegen plegers van agressie tegen dienstverleners komt en dat rechters ook daadwerkelijke zulke straffen uitspreken, desnoods met een OV-verbod voor een aantal jaren. Een aantal mensen moet nog leren dat het OV nou eenmaal niet gratis is. Zelf met prijzen, die op langere afstand zelfs onder die van Centraal- en Oost-Europa komen, presteert een hoop het om of toch nog de wagen te pakken of - met name in de grotere steden! - zonder kaartje op het OV te stappen. EUR 1,60 voor een afstand van Leuven naar Turnhout (pakweg 60 km) zonder daarbij je persoonsgegevens achter te hoeven laten (Lijnkaart!)? Ik wou dat we zoiets in Nederland hadden!

vrijdag 24 mei 2013 om 22:40