Home Actueel Persberichten TreinTramBus: vorm het spoorverkeer om naar Zwitsers model
TreinTramBus: vorm het spoorverkeer om naar Zwitsers model
donderdag, 08 maart 2012 00:00

Iedere keer als de NMBS haar dienstregeling aanpast, regent het klachten. De huidige basisdienstregeling heeft intussen zoveel wijzigingen en verschuivingen gekend, dat de samenhang volledig verdwenen is. Van een wit blad vertrekken is de enige oplossing, waarbij het ideaal het Zwitserse model is.

TreinTramBus heeft zijn ideeën rond het toekomstige treinaanbod in een nota Spoor 2020 gegoten, die vandaag op een studiedag in Brussel wordt gepresenteerd.

In deze nota schuift de gebruikersvereniging voor het openbaar vervoer de principes naar voren die voor de reiziger aan de basis liggen van een aantrekkelijke treindienst en die ervoor moeten zorgen dat de trein in de toekomst een veel grotere rol kan spelen voor alle verplaatsingsmotieven. Het is geenszins de bedoeling om een concrete ontwerpdienstregeling te maken.

In de visie van TreinTramBus moet een treindienst opgemaakt worden in functie van de behoeften. De infrastructuur (sporen, perrons, wissels) is een afgeleide daarvan. Naar Belgische normen is dat een echte omslag, voor de Zwitsers is dat de evidentie zelve. Infrastructuurinvesteringen plan je dus om de gewenste treindienst te kunnen uitvoeren. Infrastructuur staat ten dienste van een vlotte exploitatie.

In december 2013 zal de NMBS de eerste fase van een nieuwe treindienst invoeren. Het in Spoor 2020 geschetste wensbeeld zal op dat moment nog niet volledig haalbaar zijn, omdat een aantal investeringen in materieel en infrastructuur noodzakelijk zijn die meer tijd vergen. Toch is het belangrijk deze langetermijnvisie voor ogen te houden en ervoor te zorgen dat de NMBS en Infrabel bij elke wijziging in de juiste richting werken.

Een samenvatting van de inhoud van de nota staat hier.

De presentaties van de studiedag staan hier.

DanielN said:

...
Het is inderdaad een goed idee om eens te kijken wat de mensen zelf willen in plaats van altijd maar schreeuwen dat wij met z'n allen uit de auto moeten komen. Als ik bijvoorbeeld richting mijn familie wil moet wel drie keer overstappen, dat is natuurlijk erg vervelend zeker als je drie jonge kinderen bij je hebt. Luister naar de consument en de consument zal vaker komen.

zaterdag 03 maart 2012 om 18:51

Tomtom said:

...
Als er natuurlijk naar iedereen moet worden geluisterd qua stopplaatsen, materiaal, overstappen ed, kan men de NMBS misschien beter omvormen tot een taxibedrijf. Wees met andere woorden een beetje realistisch in je voorstellen.

donderdag 08 maart 2012 om 21:09

Wielandc said:

...
Zoals Tomtom zegt. Als Danieln in Leisele woont en zijn familie in Munsterbilzen, is het wel vrij normaal dat je al eens moet overstappen.

donderdag 08 maart 2012 om 21:52