Home Actueel Persberichten TreinTramBus: staking voorbarig
TreinTramBus: staking voorbarig
vrijdag, 17 juni 2011 18:07

Ernstige hinder verwacht bij De Lijn

Voor zaterdag 18 juni is een staking aangekondigd bij De Lijn. De vervoersmaatschappij verwacht ernstige hinder. Reizigersvereniging TreinTramBus protesteert.

De staking vindt plaats op een moment dat nog een overlegvergadering tussen vakbonden en directie gepland is. “Dat er dan toch nog gestaakt wordt op de rug van de reiziger is zonder meer schandalig”, zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. “Alle redelijkheid is hier zoek. Voor TreinTramBus zijn stakingen alleen aanvaardbaar als laatste middel wanneer alle overleg op niets is uitgedraaid. Dat is hier duidelijk niet het geval, de vakbonden hadden toch op zijn minst de uitkomst van de gesprekken kunnen afwachten.”

TreinTramBus herinnert aan zijn eis voor een minimumdienst bij stakingen. Nu is het afwachten hoe groot de hinder zal zijn op de tram- en buslijnen die door De Lijn in eigen beheer worden gereden, terwijl de dienst op de verpachte lijnen hoogstwaarschijnlijk normaal zal zijn. Jan Vanseveren: “De reiziger heeft geen boodschap aan die indeling: niet iedereen heeft de mogelijkheid om  te kiezen voor een verpachte buslijn. We eisen dan ook dat er op alle lijnen een minimumdienst wordt aangeboden”

De reizigersvereniging wijst er nog op dat de dienstverlening van De Lijn in 2010 op 19 dagen hinder ondervond door stakingen of onaangekondigde werkonderbrekingen. In de meeste gevallen ging het om regionale acties.

TreinTramBus raadt de reizigers aan voor het vertrek te informeren naar de hinder op hun tram- of buslijn via de website of het infonummer van De Lijn.

van eynde eddy said:

staken
is er niet 1 politieke partij die die vakbonden buitenspel kan zetten ? openbaar vervoer kost HANDEN VOL geld, en de belastingbetaler krijgt er alleen maar hopen ellende voor in de plaats

vrijdag 17 juni 2011 om 20:13
Stemmen: -1

Lara Deboeck said:

...
Ik heb alvast een klachtenbrief geschreven. Waar kan ik dit kwijt?

Samenvatting van uw melding:
Onderwerp: Stiptheid - Bus of tram niet gezien
Datum: 18/06/11
Lijn: 21 Gent Zwijnaardebrug - Melle Leeuw
Lijn nummer: 121
Richting lijn: Gent Zwijnaardebrug
Tijdstip voorval: 08.37
Halte/Plaats: Melle Leeuw

Omschrijving voorval: Ik vind dat jullie (De Lijn, de vakbond, of wie hier ook verantwoordelijk voor wordt geacht) veel te laat hebben laten weten dat er vandaag een staking was gepland. Er was NIET aan de halte aangegeven dat er geen trams of bussen zouden rijden. Moeten wij dat rieken ofzo? Niet iedereen kan naar de radio luisteren, hoor! Ik heb een abonnement (BuzzyPazz) gekocht omdat ik NIET in de regen wil fietsen met dingen die NIET nat mogen worden. Ik eis om deze reden een compensatie of op zijn minst een verontschuldiging hiervoor, anders raad ik jullie aan jullie naam te veranderen naar De Stakingslijn, want dat zou jullie bedrijf veel beter beschrijven! Ik (samen met al de andere mensen die ik onderweg rijdend op mijn fiets door de regen heb zien wachten aan een halte) als jullie trouwe klanten worden hier eventjes in de regen gezet! Een staking is echt geen oplossing, aangezien vooral de trouwe Lijnklanten hier de dupe van zijn. Hebben jullie er niet eens aan gedacht dat mensen net met de Lijn gaan omdat ze vaak geen alternatief hebben? Kom op voor jullie rechten, maar niet door te staken! In een ziekenhuis bijvoorbeeld staakt het personeel toch ook niet plots zomaar? Het zou nogal fout aflopen. Nu is het niet zo dramatisch, maar het gaat om hetzelfde principe. Hebben de stakers daar al eens bij stilgestaan? Organiseer een protestbetoging of bespeel de media. Andere mogelijkheden zijn legio. Dus aan alle stakers van de Lijn, zoek een andere oplossing om op te komen voor uw rechten!

zaterdag 18 juni 2011 om 11:42

Lara Deboeck said:

...
(Heb ik gestuurd naar de klachtendienst van de Lijn)
Ja, ik ben kwaad! smilies/wink.gif

zaterdag 18 juni 2011 om 11:43