Home Actueel Persberichten ABLLO en TreinTramBus: Lokeren verdient nieuw station
ABLLO en TreinTramBus: Lokeren verdient nieuw station
woensdag, 18 mei 2011 08:17

Lokeren van knelpunt naar knooppunt

Einde 2010 lanceerden de stad Lokeren en de NMBS-Holding een Masterplan voor het station Lokeren. Reizigersvereniging TreinTramBus en de Wase milieukoepel ABLLO zijn van mening dat dit masterplan onvoldoende onderbouwd is. Zij plaatsen er een structuurschets tegenover met een voorstel om het beter te doen. Lokeren verdient een nieuw station en een grondig vernieuwde stationsomgeving, zodat het van knelpunt naar knooppunt kan groeien. Deze structuurschets werd dinsdagavond in Lokeren voorgesteld.

Het huidige sporenplan dateert van 1973 en bevat structurele knelpunten. Het is niet berekend op de groeiende spoortrafiek tussen Antwerpen en Gent en naar Dendermonde en Brussel. Lokeren moet ook als spoorwegknooppunt vernieuwd worden. Maar dat lijkt men in het Masterplan vergeten te zijn. Een totaalaanpak is echter nodig, als het station 20.000 reizigers per dag moet verwerken.

ABLLO en TreinTramBus vragen de in-, uit- en overstappende treinreiziger centraal te plaatsen bij het ontwerpen van het station en zijn omgeving. Er moet bijgevolg een naadloze toegankelijkheid verzekerd worden van de perrons en treinen en omgekeerd van alle voorzieningen en bestemmingen in de buurt. Bovendien moeten de fietsenstallingen, bushalten, parkings en kus-en-rij-uitrusting kwaliteitsvol en in voldoende mate ingericht worden. Ze moeten doordacht verbonden worden met de trein, via naadloze en vloeiende loopwegen. Ruimteverslindende parkeerterreinen moeten vervangen worden door compacte parkeergebouwen met drie à vier lagen. En al die aansluitende vervoerswijzen moeten een sterk verbeterd netwerk krijgen in alle windrichtingen.

Om de voetganger en zijn activiteiten op elkaar af te stemmen is in de eerste plaats een aantrekkelijk publiek domein nodig. Dat bestaat uit royale verblijfsruimten of pleinen voor en achter het station, die versterkt worden door zinvolle functies in de gebouwen rondom: appartementen en kantoren op een boogscheut van de trein, winkels en horeca met terrassen, sociale en culturele functies die het verblijfsklimaat ondersteunen, en zo meer. Er is in deze context dus meer vastgoedwaarde te verzilveren dan met ruimteverslindende parkeerterreinen.

TreinTramBus en ABLLO vragen om het masterplan voor station Lokeren geheel ter herzien en er meer visie in te verwerken, zodat meer duurzame mobiliteit daadwerkelijk het verschil kan maken in een veilige, herbergzame, regionale stad.

Klik hier voor de presentatie.

Lees hier het artikel in Het Nieuwsblad (18/05/'11).

Michaël Roche said:

In het belang van de reizigers? Dan toch niet die van lijn 57...
Het TTB project bevat interessante studies, maar is (jammer genoeg) totaal onrealiseerbaar. Voornamelijk omdat het huidige spoor A kan niet worden doorgetrokken zonder het hele station tot de laatste steen af te breken. Daarnaast is twee IC's per uur tussen Gent en Antwerpen belachelijk. Zelfs met de ridicule dienstregeling nu (3 IC's in een half uur) zijn er 3 nodig om tijdens de spits voldoende capaciteit te hebben. Maar de grootste foute veronderstelling is dat de NMBS (en dan voornamelijk Infrabel) ook maar het minste belang hecht aan het restant van lijn 57 tussen Lokeren en Dendermonde.

Zoals de laatste dienstregeling bewijst (en binnen Infrabel bevestigd wordt) is lijn 57 iets waar Infrabel zo snel mogelijk van af wil: het enkelsporig zijn verhinderd vlot verkeer, de trein hinderd het goederenverkeer in Lokeren en Dendermonde en verstoort de dienstregeling van de IC verstoort de CR en L treinen tussen Dendermonde en Brussel.
Het langetermijndoel van Infrabel is het terugbrengen van Lokeren-Dendermonde tot zuiver lokaal verkeer (vooral scholieren). Hiertoe is de lijn al doorgeknipt in Dendermonde en werden de aansluitingen naar Mechelen en Gent-SP opgeblazen. In Lokeren heeft men de wachttijden richting Gent en Antwerpen terug laten oplopen tot bijna een kwartier. De werken in Sint-Niklaas waren hiervoor het beste excuus dat ze zich konden dromen. Als er ooit werken komen in Lokeren zullen ook die gebruikt worden om lijn 57 in stilte de nek om te draaien.
PS De vertragingsgevoeligheid op Gent-Antwerpen is zou gemakkelijk te verminderen zijn indien de NMBS Kortrijk-Rijsel helemaal zou loskoppelen van Kortrijk-Antwerpen. Want het handjevol reizigers naar Frankrijk gijzelt nu dag in dag uit de duizenden op Kortrijk-Gent en Gent-Antwerpen. Maar daar zitten de "grote" principes in de weg natuurlijk.

vrijdag 27 mei 2011 om 20:13