Home Actueel Persberichten TreinTramBus vraagt behoud loketten
TreinTramBus vraagt behoud loketten
maandag, 16 mei 2011 16:39

66% van de treinreizigers koopt liefst zijn ticket aan het loket. Dat blijkt uit een enquête van TreinTramBus bij de treinreizigers.

TreinTramBus zette een online reizigerspanel op poten om te peilen naar de mening van de treinreizigers. De eerste enquête focuste op de tarieven en de ticketverkoop. 500 treinreizigers vulden de vragenlijst in. Uit de enquête blijkt dat 66% van de respondenten liefst zijn ticket aan het loket koopt. Maar liefst 82% vindt loketten in het vertrekstation nodig. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus, becommentarieert: "Dit is een opvallend cijfer, maar het is logisch. Een automaat kan nooit evenveel informatie geven als een loketbediende. Mensen vrezen dan ook dat de automaat hun met het verkeerde ticket opscheept. TreinTramBus pleit daarom voluit voor een behoud van de loketten, ook in zoveel mogelijk kleine stations."

Bij vroegere enquêtes bleek immers ook dat de klantentevredenheid over het personeel hoog is. Is behoud van de loketfunctie niet overal haalbaar, dan pleit TreinTramBus voor samenwerking met andere distributeurs (krantenwinkels e.a.) in de stations. Liever een creatieve oplossing dan een sluiting van de loketten zonder meer.

Verder geeft 64% van de respondenten de prijs-kwaliteitverhouding een onvoldoende: ongeveer 2/3 vindt de tarieven aan de hoge kant.

TreinTramBus peilde tenslotte naar de bekendheid van de NMBS-tariefformules bij het grote publiek. Daaruit blijkt dat de Go-Pass, de Rail Pass en het weekendticket een grote bekendheid genieten. Er is echter nog werk aan de winkel om de halftijdse treinkaart en de Jumpkaart beter bekend te maken.

Het reizigerspanel van TreinTramBus loopt nog tot eind 2011. Elke maand komt een ander thema aan bod. Tot 10 juni kan iedereen deelnemen aan de enquête over comfort op de trein. Meer info, registreren en deelnemen: www.reizigerspanel.be.

Het online reizigerspanel is een initiatief van TreinTramBus en wordt gerealiseerd met de steun van de Nationale Loterij.

Lees hier het artikel met meer details over de resultaten van de eerste enquête.