Home Actueel Persberichten TreinTramBus viert 25-jarig bestaan
TreinTramBus viert 25-jarig bestaan
zaterdag, 27 november 2010 13:06

Reizigers werden gerespecteerde gesprekspartner

Reizigersvereniging TreinTramBus blaast vandaag 25 kaarsjes uit. Op 25 jaar tijd groeide de vzw uit tot een gerespecteerde gesprekspartner. Dit werd gevierd met een speciale stoomtrein Brussel-Mechelen en een plechtigheid in Mechelen.

In 1985 werd de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers opgericht, voorloper van reizigersvereniging TreinTramBus. Vanaf het begin nam de Bond het op voor de belangen van de gebruikers van het openbaar vervoer. Een reizigersvereniging was toen hard nodig, want het openbaar vervoer zat in de jaren '80 in een neerwaartse spiraal: stations werden gesloten, het aantal trams en bussen werd fors afgeslankt. Gelukkig is sindsdien het tij gekeerd. De vzw, die oorspronkelijk alleen op vrijwilligers draaide, is intussen sterk geëvolueerd: het ledenaantal groeide gestaag en er zijn inmiddels vijf medewerkers in dienst. TreinTramBus groeide uit tot dé spreekbuis van de openbaarvervoergebruikers in Vlaanderen en Brussel.

Vandaag blaast TreinTramBus 25 kaarsjes uit. Ruim 200 leden en genodigden reisden vanochtend per stoomtrein van Brussel naar Mechelen. Dit traject is niet toevallig gekozen, want 175 jaar geleden reed daar ook de allereerste trein van het Europese vasteland.

In aanwezigheid van Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte blikte de vereniging vandaag ook terug op de voorbije 25 jaar. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "De balans is gematigd positief: er kwamen de voorbije jaren meer en meer comfortabele treinen op de sporen, en tram en bus werden toegankelijker voor iedereen. Dank zij basismobiliteit zit De Lijn in de lift. Er kwamen voordelige tarieven voor jongeren en senioren. Toch blijven er ook knelpunten: de stiptheid blijft ondermaats, zowel bij trein, tram als bus. Bovendien tasten veelvuldige stakingen de betrouwbaarheid aan. Tot slot staat de basismobiliteit onder druk door de besparingen bij De Lijn."

In de namiddag reikte de voorzitter de TreinTramBus-prijs uit. De prijs wordt dit jaar toegekend aan "de reiziger". Frans Dumont: "De reiziger mag gerust eens in de bloemetjes gezet worden. Veel mensen blijven het openbaar vervoer trouw, ondanks allerlei ongemakken, zoals vertragingen, geschrapte treinen, stakingen, overvolle bussen en trams, ..."

• 2020.04.24
    Coronamaatregelen en de impact op onze activiteiten
  • 2020.09.19