Home Actueel OV-nieuws [NMBS] 13 december 2020 - nieuwe dienstregeling
[NMBS] 13 december 2020 - nieuwe dienstregeling

Dit zijn de opvallendste aanpassingen aan de nieuwe dienstregeling van NMBS die ingaat op 13 december 2020. Deze dienstregeling is beschikbaar door op de routeplanner van de NMBS een datum na 12 december in te geven.

  • Om het halfuur een IC Kortijk - Zottegem - Brussel (week)
  • Nieuw station Anderlecht waar S3 Brussel – Zottegem stopt (week en weekend)
  • S3 Zottegem - Schaarbeek in het weekend
  • S4 Aalst – Vilvoorde gaat tot Mechelen, maar S7 Halle – Mechelen gaat maar tot Vilvoorde (week)
  • S34 Antwerpen – Sint-Niklaas twee per uur (ongeveer in 20 / 40 spreiding). Deze stopt enkel in de spits te Nieuwkerken-Waas.
  • S61 Jambes – Charleroi – Ottignies rijdt tot Waver (week)
  • IC Kortrijk – Welkenraedt stopt in Ans (week)
  • L-trein uit Spa-Géronstère vertrekt eerder om in Pepinster aansluiting op IC12 naar Brussel en Kortrijk te geven
  • Uurdienst IC Luik – Gouvy - Luxemburg met stop in Esneux
  • L-trein Quévy – Bergen – Doornik rijdt tot Moeskroen (week)
  • P-treinen Brussel – Wezet stoppen in Leuven (week)
  • Meer P-treinen ‘s avonds tussen Gembloux en Jemeppe-sur-Sambre (week)
  • IC De-Panne – Gent – Antwerpen rijdt ook in de vakanties tussen Gent en Antwerpen (week)
  • Eén van de twee trage IC’s Antwerpen – Brussel vervalt tijdens de schoolvakanties (week)
  • Om het uur een L-trein tussen Brugge en Zeebrugge tijdens het weekend in plaats van iedere twee uur.
  • Balegem-Zuid, Bleret, Frameries, Genly, Hever, Landskouter, Mévergnies-Attre, Quévy en Voroux heropenen tijdens het weekend

Wat oorspronkelijk ook in december 2020 zou wijzigen, maar wat is uitgesteld:

  • Elektrische treinen tussen Mol – Hasselt en Mol - Hamont

 

Heb je opmerkingen of zaken die je wil melden over de nieuwe dienstregeling? Dat kan via dit formulier, zo kunnen we jullie input beter bundelen, meenemen in onze werking en overbrengen in onze contacten met de vervoersmaatschappijen.

 

Share/Save/Bookmark
Commentaar (11)add comment

verheyden albert said:

...
Leuke verbeteringen, ook hadden we graag rechtstreekse treinen naar de Antwerpse Kempen gehad vanuit Leuven, zoals naar Hamont en Turnhout /
Wanneer komen er terug weerom rechtstreekse treinen naar Aken, Maastricht, Frankrijk , wat geen tgv is maar normale ic treinen.
Een leuke nieuwe lijn zou zijn vanuit Diest naar Tessenderlo en zo naar de Antwerpse Kempen of weerom in dienst nemen van de spoorlijn Herentals -Aarschot en Diest -Tienen. Zou terug een verbetering zijn voor de pendelaars.
 
dinsdag 10 november 2020 om 18:40
Stemmen: +3

David Nijenhuis said:

Laar NMBS als de donder de Desastro-stellen van de lijn Luik-Gouvy-Luxemburg verwijderen!
Een duidelijke verslechtering die sinds een klein jaar gaande is, is de inzet van de Desiro-stellen op de Amblèvelijn. Deze oncomfortabele treinstellen, (die in de hobbyistenwereld Desastro worden genoemd) horen op zo'n prachtige lijn ab-so-luut niet thuis.

Ik zou van TTB graag willen dat deze ism de Waalse zusterorganisatie bij NMBS krachtig gaat lobbyen, om de Desiro-stellen zo snel mogelijk van lijn 42 af te krijgen, of dat deze treinstellen op zijn minst comfortabelere stoelen krijgen en zeker in de 1e klas, want met geen afgesloten ruimte, een 2-2 opstelling en geen armleuning in het middel is het zot boven zot dat een doorgaand kaartje met het geboden anticomfort maar liefst € 10,20 extra kost, (je moet als spoorwegvervoerder zoiets maar durven!).

Simpelste oplossing mijn inziens: laat de dubbeldekkers van de CFL toelating krijgen (CFL heeft loks (189 type) die wel snel kunnen optrekken!) tot het NMBS-net en laat desnoods de overheid NMBS verbieden verder Desastro-stellen in de intercitydiensten te zetten. Voor lokale treinen en citypendels zijn ze (afgezien van het gebrekkige aantal 1e klas zitplaatsen) wel prima inzetbaar. Als NMBS wil blijven kiezen voor motorstellen ivm het snellere optrekken, kunnen ze beter de MS96 nemen, een deel van de stellen kan immers ook onder de Luxemburgse netspanning rijden en zijn al toegelaten op het Luxemburgse spoorwegnet). Kortom simpele oplossingen zijn er genoeg, om NMBS te laten stoppen met het reizigertje-pesten op de lijn Luik-Luxemburg.
 
dinsdag 10 november 2020 om 20:42
Stemmen: +0

Ilse said:

Graag versterking De Panne - Gent en Gent - Antwerpen
Het is een goeie zaak dat de IC-trein De Panne - Gent - Antwerpen nu ook tijdens de vakanties rijdt. Een bijkomende versterking van het aanbod is echter wenselijk: graag meer rijtuigen per trein en een extra trein per uur tussen Gent en De Panne. Het aanbod op deze lijn staat in schril contrast met het uitgebreide aanbod treinen Gent - Kortrijk.

Graag de optie onderzoeken om treinen zonder tussenstops in te lassen tussen Gent Dampoort en Antwerpen-Berchem. Zeker als er toch al bijkomende treinen rijden tussen Antwerpen en Sint-Niklaas. Een snellere verbinding zou een grote stap voorwaarts zijn.

Ook tijdens de spits graag meer treinen tussen Antwerpen en Gent. Nu is het aanbod heel beperkt, hoewel het om twee heel grote en belangrijke stations gaat.
 
zondag 15 november 2020 om 09:30
Stemmen: +2

Harshan Uruthiranantha Sarma said:

Leuk maar geen Desiro op (internationale) langeafstands- of intercitytreinverkeer.
Heel leuk natuurlijk! Maar wanneer komen er intercityverbindingen naar Weert, Aken en Maastricht? Indien er wel treinverbindingen in de toekomst naar deze steden gaan, dan zal ik wel willen dat er geen Siemens Desiro-Main-Lane-treinstellen ingezet worden. Want ze zijn geen intercitytreinen, omdat ze niet zo'n capaciteit hebben. Voor zulke lijnen zijn enkel: I11-treinrijtuigen, MS96-treinstellen, M6- of M7-dubbeldekstreinrijtuigen. Want zij hebben voldoende capaciteiten en ze zijn ook van nature intercitytreinmodellen.

Voor Groothertogdom Luxemburg wil ik graag op intercitytreinlijn 35 (Luik - Luxemburg) terug de comfortabele getrokken treinen bestaande uit I6/I10-treinrijtuigen en CFL- of NMBS-treinlocomotief, respectievelijk: CFL 3000 of NMBS HLE 13.
 
maandag 16 november 2020 om 11:44
Stemmen: +1

Kris said:

Desiro's en IC-verbindingen
Splits IC-verbindingen weer op naar IC- en IR-verbindingen (zoals het vroeger was) en laat geen Desiro's toe om een IC-verbinding te verzorgen. Die Desiro's zijn ideaal voor S- en L-treinen, maar ook niet meer dan dat.
 
zaterdag 28 november 2020 om 12:19
Stemmen: +2

overweg13 said:

desiro's en IC's
In het verleden is duidelijk geworden dat die opsplitsing kant noch wal raakte. Die opnieuw invoeren zou niet verstandig zijn. Overigens is het niet het materieel dat bepaalt of iets een IC-verbinding is, al zijn de normen voor een IC-verbinding ook niet altijd duidelijk. Laat ons eerlijk zijn: die desiro's horen dan misschien niet thuis op IC-verbindingen, maar ze compleet verbannen van de IC-verbindingen zou ongetwijfeld betekenen dat alle treinen een stuk korter zouden zijn. Dan nog liever desiro's.
 
zaterdag 28 november 2020 om 18:48
Stemmen: +0

Kris said:

IC/IR en andere
Terug naar IC/IR is inderdaad misschien kort door de bocht. Ik bedoelde eigenlijk: laat IC-treinen niet als L- of S-trein rijden maar inderdaad enkel de grotere steden aan doen. Lijn 66 is een voorbeeld van hoe het niet moet.
 
zondag 29 november 2020 om 13:56
Stemmen: +0

Kris said:

P7064
Vervroeg de P7064 zodat die aansluiting geeft op de 506 en laat die terug stoppen in Brugge Sint-Pieters.
 
zondag 29 november 2020 om 14:03
Stemmen: +0

overweg13 said:

...
Eigenlijk zijn de treinen op lijn 66 al echte IC-treinen, op Zedelgem na. Alle kleinere stations en halten zijn daar in de jaren 1950 (of later) afgeschaft: Heule (Oude Leiaarde) - Heule - Sint-Katharina - Lendelede - Kachtem - Rumbeke - Beveren - Gits - Veldegem - Loppem - Sint-Michiels. Verder snoeien in de stops lijkt dus niet aangewezen, met het nodige voorbehoud voor Zedelgem en misschien zelfs Ingelmunster, maar dat is dan ook weer een vroeger aansluitingsstation met vandaag nog aansluitende bussen.
 
zondag 29 november 2020 om 17:01
Stemmen: +0

Roger Verlinden said:

Discriminerende NMBS
Traditioneel verhoogt de NMBS een aantal tarieven op 01.02. Dat zal in 2021 niet anders zijn. Dat is nog enigszins begrijpelijk, maar wat niet te begrijpen valt, is dat de NMBS hogere prijzen gaat aanrekenen aan mensen die niet over elektronische apparatuur beschikken of zich deze niet kunnen permitteren. Wie bijv. een Standard Multi op papier koopt, zal dan 3 € meer moeten betalen. Proficiat, NMBS, om de ongelukkigen te straffen en de kloof tussen arm en rijk te verbreden! Van discriminatie gesproken! Waar blijft de maatschappelijke functie van de spoorwegen? Daar is kennelijk weer goed over nagedacht.
 
maandag 30 november 2020 om 10:58
Stemmen: +1

Flor said:

spoorlijn Antwerpen - Puurs doortrekken tot Dendermonde
Oorspronkelijk was deze spoorlijn 52 Antwerpen - Dendermonde nu al jaren tot Puurs
Na vele studies nog steeds hetzelfde nu is er weer een studie bezig die normaal eind dit jaar duidelijkheid moet geven
Een half uurregeling op deze lijn perfect ook nu op zaterdag vanaf 13/12 maar richting Dendermonde en zeker Sint-Amands blijft in de kou staan. De spoorlijn ligt er nog en wordt zelfs onderhouden door de vrienden van de stoomtrein met wat overleg moeten beide deze na modernisering gebruiken en zou dit de mobiliteitsproblemen oplossen tussen Puurs en Dendermonde
 
dinsdag 01 december 2020 om 15:57
Stemmen: +2

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12