Home Actueel In de media NMBS, gebruik uw data beter
NMBS, gebruik uw data beter
woensdag, 13 januari 2016 11:20

Stel je voor dat iedereen een zitplaats heeft op de trein en niemand nog recht hoeft te staan...Dat lijkt nu misschien nog een utopie, maar het valt te verwezenlijken als de NMBS werkt maakt van een beter en open databeleid. Als men de onlinedate combineerd met andere data (zoals reizigerstellingen bijvoorbeeld) kan men tot een betere dienstverlening komen.

Samen met Pieter Colpaert, onderzoeker bij iMinds/UGent en vrijwilliger bij de onlinerouteplanner iRail, en leden van de vakgroep Research[x]Design (KULeuven) lanceren we daarom een tweeledige oproep aan de NMBS.

'Een: werk veel meer met data om de dienstverlening te verbeteren. Twee: maak die data ook publiek beschikbaar'.

grafiek opvragingen

Onderbenutte lijnen

'Er zouden veel toepassingen voor die data te vinden zijn', benadrukt Evelien Marlier, projectmedewerker bij TreinTramBus. Ze geeft enkele voorbeelden. 'De NMBS zou bijvoorbeeld reizigers met de hulp van data een indicatie kunnen geven van hoe druk het is op een bepaalde trein. Of in kaart kunnen brengen welke lijnen onderbenut blijven om daar met campagnes meer reizigers aan te trekken.'

'Of het bedrijf kan ervoor kiezen om extra treinen in te zetten als het plots een piekmoment ziet aankomen. Of gemeentebesturen zouden zo te weten kunnen komen waar al die reizigers in hun station vandaan komen.'

Momenteel zit de NMBS al op een schat aan data. Zo zijn er de gegevens uit de ticketverkoop en worden ook reizigers geteld bij het in- en uitstappen van de trein. Maar de onlinedata kunnen daar nog een essentiële aanvulling op vormen. Dat is het geval bij iRail, de website waaraan Pieter Colpaert meewerkt en waarop reizigers hun traject kunnen plannen.

Op basis van het aantal opzoekingen kan men uitzoeken of op een bepaald tijdstip een bepaald traject al dan niet bijzonder druk zal zijn. Zo valt in de grafiek hierboven op dat er zondagavond relatief meer opzoekingen plaatsvinden dan tijdens de rest van de dag, wat zich dan ook in het passagiersaantal vertaalt. De NMBS zou hierop kunnen inspelen door het treinaanbod op zondagavond te versterken.  

Samen met iRail zouden we graag tegen eind dit jaar een indicatie willen geven aan de reizigers van de drukte op de trein. Als iemand op kantoor zit en ziet via de website dat de trein die hij wil nemen bijzonder vol zit, zou de persoon in kwestie een latere trein kunnen nemen. Zo zou er een betere spreiding ontstaan.

Uitdaging

TreinTramBus roept de NMBS nu dan ook op om zo veel mogelijk informatie ter beschikking te stellen om tot dit soort oplossingen te komen en het aanbod beter af te stemmen op de vraag.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (0)add comment

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12