Home Actueel In de media Een privébedrijf compenseert toch ook als het slechte service levert?
Een privébedrijf compenseert toch ook als het slechte service levert?
donderdag, 27 maart 2014 09:21

Jo Cornu, ceo van de NMBS, stelt de compensatieregeling bij vertragingen in vraag (DS 26 maart) . Een dienstregeling is nochtans een afspraak tussen de NMBS en de reiziger. Als uw trein een significante vertragingen oploopt, is de NMBS zijn afspraak niet nagekomen. Het is dan toch maar evident dat de NMBS u daarvoor compensaties betaalt? Europa heeft die terecht verplicht gemaakt. Cornu maakt graag een vergelijking met de privésector. Als een privébedrijf zijn afspraken met de klant op essentiële punten niet nakomt, heeft die toch ook recht op compensatie?

Is België strenger voor de NMBS dan de buurlanden voor hun spoorwegen? Helemaal niet. In Duitsland leggen beheerscontracten tot in detail de kwaliteitscriteria voor een spoorbedrijf vast. Dat gaat niet alleen om stiptheid, maar ook om capaciteit en netheid. Tegenover elke tekortkoming staat een sanctie. Als Deutsche Bahn de lat te laag legt, mag het bedrijf inpakken en kan de overheid de concessie voor lijn X of Y voor vijf jaar aan een concurrent geven. Zo ver zijn we bij ons nog niet, maar toezicht van de overheid op de kwaliteit van het treinaanbod is nuttig en nodig.

Lees verder in De Standaard

Share/Save/Bookmark
Commentaar (0)add comment

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12