Home Actueel In de media De Lijn pakt zwartrijders met sms-ticket op snelheid
De Lijn pakt zwartrijders met sms-ticket op snelheid
vrijdag, 03 mei 2013 15:05

Om zwartrijden met sms-tickets aan te pakken, test De Lijn vandaag een nieuw systeem waarbij sms-tickets met een kleine vertraging worden afgeleverd. Reizigers die hun sms-ticket pas aanvragen als ze de controleur zien opstappen, vallen daardoor meteen door de mand. Een viraal spotje met de bekende presentator Jo De Poorter ondersteunt de bijhorende campagne tegen zwartrijden.

"11 % PV's over sms-tickets"

Directeur-generaal Roger Kesteloot: "De eerste drie maanden van dit jaar hebben we elf procent van de PV's uitgeschreven voor reizigers die hun sms-ticket pas op het voertuig hadden aangevraagd. Vaak doen ze dat als ze een controleur zien opstappen. Dat is uiteraard zwartrijden: je moet altijd een vervoerbewijs hebben voor je opstapt, of er een kopen bij de chauffeur. Omdat de aanpak van zwartrijden een topprioriteit is, testen we vandaag een nieuw systeem met vertraagde aflevering van het sms-ticket. Daarmee willen we het net rond de zwartrijders verder sluiten, en de reizigers die wel correct betalen bedanken voor hun houding."

Vertraagde aflevering ontmaskert zwartrijders

Alle reizigers die dinsdag een sms-ticket aanvragen, krijgen eerst een sms-bericht over de vertraagde aflevering: "Bedankt voor uw bestelling. Uw sms-ticket wordt binnen 60 seconden verstuurd en is geldig vanaf ontvangst. Koop uw sms-ticket voor u opstapt." Met dit bericht wil De Lijn reizigers eraan herinneren dat ze hun sms-ticket altijd moeten aanvragen vóór ze op de bus of tram stappen. Daarnaast helpt het bericht de controleurs om sneller reizigers te identificeren die pas een sms-ticket aanvragen als ze de controleploeg zien opstappen. Wie enkel het eerste bericht aan controleur kan tonen, heeft zijn sms-ticket te laat aangevraagd en rijdt zwart. Een controleur kijkt overigens altijd na wanneer een sms-ticket is aangevraagd, ook als het niet met vertraging is afgeleverd. Wie het pas op het voertuig heeft aangevraagd, krijgt altijd een PV.

Sms-tickets niet altijd met vertraging afgeleverd

Als de test succesvol is, zal De Lijn het systeem met vertraagde sms-tickets vaker gebruiken. Dat betekent niet dat voortaan elk sms-ticket wordt voorafgegaan door een sms-bericht over de vertraagde aflevering. Het is mogelijk om het informatiebericht alleen tijdens bepaalde tijdspannes (bv. 7.00-10.00 uur) te versturen, of om het zoveelste sms-ticket (bv. om de 2, 3, 4 sms-tickets). Ook de vertraging kan variëren. Zonder het vertragingssysteem wordt een sms-ticket enkele seconden na de aanvraag afgeleverd.

Geen reis naar de Dominicaanse Republiek

Een filmpje met Jo De Poorter ondersteunt de campagne tegen zwartrijden die dinsdag is gelanceerd. Daarin stapt de bekende presentator op een bus vol reizigers die correct betaald hebben. Hij wil hen hiervoor belonen met een reis naar de Dominicaanse Republiek. Maar het geluk is van korte duur wanneer er aan de volgende halte een reiziger opstapt die niet heeft betaald. Gevolg: geen happy end en geen reis naar de Dominicaanse Republiek. Wat volgt als conclusie geldt als slagzin van de campagne: "Zwartrijden gaat altijd ten koste van de andere reizigers."

Verkoop sms-tickets met 52 % gestegen

Directeur-generaal Roger Kesteloot: "Dankzij de laagdrempeligheid en het gebruiksgemak blijft de verkoop van het sms-ticket toenemen. Voor een sms-ticket van 60 minuten moet je alleen DL sms'en naar het nummer 4884. De eerste drie maanden van dit jaar hebben we meer dan 1,8 miljoen sms-tickets verkocht. Dat zijn er 626 000 of 52 % meer dan dezelfde periode in 2012. We blijven het sms-ticket promoten, maar zullen ook intensief controleren om zwartrijden te vermijden." Als blijkt dat het sms-ticket op het voertuig is aangevraagd, krijgt de reiziger een proces-verbaal voor zwartrijden. Daarop staan boetes van 75 tot 400 euro. Een sms-ticket doorsturen of vervalsen mag evenmin, en wordt bestraft met een boete van 150 tot 500 euro.

90 000 reizigers extra gecontroleerd in 2013

De eerste drie maanden van 2013 heeft De Lijn 517 691 reizigers gecontroleerd. Dat is 3 % of 14 000 reizigers meer dan dezelfde periode in 2012. Dit jaar wil De Lijn bijna 90 000 reizigers meer controleren dan vorig jaar. Toen werden meer dan 1,8 miljoen reizigers gecontroleerd, het hoogste aantal ooit.

Bron: persbericht De Lijn 3/05/2013

Share/Save/Bookmark
Commentaar (0)add comment

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2018 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12