Home Actueel TreinTramBus-forum Reizigersreacties Informatie Realtime De Lijn, NMBS - Railtime NMBS

Realtime De Lijn, NMBS - Railtime NMBS

Opmerkingen over de informatievoorziening.
12 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Realtime De Lijn, NMBS - Railtime NMBS

BerichtDoor Wijgmaal » 19 Dec 2009, 19:23

Als de verschillende vervoersmaatschappijen dan toch real-time diensten willen aanbieden dan is het wel een must dat deze diensten werken. Ik heb hier al opgemerkt dat de MIVB regelmatig spookbussen per sms aankondigt die de halte nooit bereiken en dan spoorloos van de tabellen verdwijnen (overigens begrijp ik niet hoe er minuten verschil kunnen zijn voor dezelfde bus in de real-time aankondigingen per sms en de real-time op de MIVB website).

Ook railtime heeft dit euvel, deze week merkte ik twee maal op hoe een trein aangekondigd werd met slechts een aantal minuten vertraging heeft maar tegelijkertijd nog in station Mechelen stond. In beide gevallen ging het om een trein die later zou worden afgeschaft.

De Lijn heeft in station Leuven een real-time aankomstbord staan. Van bussen die niet met een GPS uitgerust zijn wordt de theoretische vertrektijd gegeven voorafgegaan met een plus teken. Van deze bussen kan niet worden gecontroleerd of ze de halte reeds hebben gepasseerd dus het is normaal dat deze meldingen verschijnen en drie minuten later weer verdwijnen

Maar ik kan er dus van uit gaan dat alle andere tijden juist zijn. Mis. Vandaag sta ik in station Leuven en van de twee lijnbussen die ik nemen kan wordt er een stipt en een met 5 minuten vertraging aangekondigd.

Drie minuten na de 'aankomsttijd' verdwijnen deze bussen van de tabel zonder dat de bus is langsgekomen. Gelukkig gaat het hier niet om spookbussen maar komt de eerste (die zogezegd geen vertraging had) toch met een tiental minuten vertraging aan.

Ik weet dat dit systeem er vroeger niet was, dat de reiziger vroeger helemaal geen info had en de winters nog strenger waren, maar ik vind toch dat als een systeem er is dit toch op zijn minst kan werken. (Overigens heb ik dit verschijnsel al ongeveer drie jaar geleden gemeld aan De Lijn, blijkbaar zonder resultaat, dus ik ben toch redelijk geduldig geweest.)
Wijgmaal

Re: Realtime De Lijn, NMBS - Railtime NMBS

BerichtDoor SIMPY.be » 21 Dec 2009, 08:55

Ikzelf heb al het volgende gezien: ik was te laat aan het busstation, maar geen erg want ik zie dat "mijn" bus 42 aangekondigd staat met +30min. Tijdens het wachten telt dit op tot +35 en +40. Echter wanneer de 40min verstrijken dan verdwijnt de bus spoorloos. 20min heb ik dan maar gewoon de volgende genomen, blijkt dat de bus gewoon perfect op tijd was, en het GPS systeem was gewoon compleet mis.
SIMPY.be

BerichtDoor karelvast » 21 Dec 2009, 09:29

SIMPY.be schreef:Ikzelf heb al het volgende gezien: ik was te laat aan het busstation, maar geen erg want ik zie dat "mijn" bus 42 aangekondigd staat met +30min. Tijdens het wachten telt dit op tot +35 en +40. Echter wanneer de 40min verstrijken dan verdwijnt de bus spoorloos. 20min heb ik dan maar gewoon de volgende genomen, blijkt dat de bus gewoon perfect op tijd was, en het GPS systeem was gewoon compleet mis.

Als ik me niet vergis hangt de registratie van een passerende bus ook af van de correcte instelling van de Prodata op het voertuig (juiste rit, juiste zone...). Meestal is dat OK, maar af en toe loopt daar wel eens iets mis, waardoor dergelijke vertragingen verschijnen en "zomaar" verdwijnen.
karelvast

BerichtDoor SIMPY.be » 21 Dec 2009, 09:47

Tja, er kan al iets verkeerd lopen hé: ik zat vrijdagavond hier in Kortrijk op "98: Avondlijn Zedelgem", en vandaag op "41: Brugge-Knokke". Mobitec systeem die kuren heeft, of verkeerde invoer van de chauffeur...
SIMPY.be

BerichtDoor Terminus » 21 Dec 2009, 20:03

Detail: Railtime is van Infrabel
Terminus

BerichtDoor Wijgmaal » 31 Mrt 2010, 12:03

Ik zal er hier maar mijn persoonlijke realtime speelhoek van maken... :D

REAL TIME MIVB - onzichtbare bussen lijn 58

Afgelopen vrijdag brandt het bij Ceres op de Vilvoordselaan en de politie sluit de rijweg af ter hoogte van Buda (Vilvoorde) tot aan de Leeuwoprit (Brussel Schaarbeek).

Geen enkel voertuig mag nog door en dat van 14h00 tot ongeveer 18h00.

Maar de realtime website van MIVB geeft om 17h00 nog netjes door dat bus 58 de gebruikelijke haltes aandoet op het afgesloten stuk?!?!

RAILTIME - spoor onderbroken tussen Mechelen en Leuven

Deze ochtend was het weer van dat, een defecte locomotief blokkeert vanaf 7 uur alle treinverkeer tussen Mechelen en Leuven.

Voor de trein van 07h40 (Wijgmaal) wordt dit natuurlijk pas meegedeeld op het uur zelf (waarom niet consequent om de 5 minuten?). Volgens Realtime heeft deze trein slechts 8 minuten vertraging terwijl die zelf al zo'n 20 minuten stilstaat in Mechelen (en dan nog - theoretisch - de weg dient af te leggen naar Leuven).

Conclusie: realtime, railtime werken enkel bij gewone vertragingen maar zijn onbetrouwbaar wanneer er zich ongewone omstandigheden voor doen. Maar het is net dan dat je op deze diensten wilt beroep doen.

PS: bedankt aan de NMBS om een extra trein tussen Leuven - Muizen naar Brussel in te zetten, hoewel deze te Muizen plots een kwartier bleef stille staan. De reizigers voor Mechelen dienden in Muizen over te stappen op een wachtende trein die er na tien minuten nog steeds niet was... na een kwartier nam de extra trein de bocht rond Mechelen om naar Vilvoorde door te rijden... toch nog in Brussel geraakt!
Wijgmaal

BerichtDoor overweg13 » 01 Apr 2010, 20:52

Ik vermoed dat treinen die om welke reden ook geïmmobiliseerd worden (eigen defect, defect aan andere trein) een vermoedelijke vertraging krijgen. Als men die niet aanpast wanneer de vertraging toeneemt (of afneemt) heb je natuurlijk onjuiste informatie.
overweg13

BerichtDoor Wijgmaal » 21 Dec 2011, 12:48

Vorige week vrijdag. Ik kom aan in station Leuven en zie op de 'realtime' borden hoe mijn bus om 16h43 stipt zal aankomen, ik hoef nog enkel twee minuten te wachten. Wat later springt het bordje aan de halte op nog 1 minuut. Hoera!

Dan blijkt dat een minuut bij De Lijn ongeveer 5 maal langer duurt dan in het werkelijke leven. Om 16h48 verschijnt het "--" teken en dit betekent, volgens mij, dat de bus nu het stationsplein oprijdt.

Niet dus.

Na een tijdje verdwijnt de bus helemaal van het bord. Vertrouwend op de verkeerde informatie heb ik wel een boemel naar Mechelen gemist die ik als alternatief had kunnen nemen.

Het goede nieuws is dat mijn bus dan toch omstreeks 16h56 aankwam, dus met 13 minuten vertraging.

Realtime, waartoe dient het?
Wijgmaal

BerichtDoor Wijgmaal » 16 Okt 2012, 10:30

Welkom bij mijn privé Railtime speelhoekje.

Railtime blijft een heikel punt bij de NMBS. Op de lijn Mechelen - Leuven loopt de informatie steevast pas binnen na 6 tot 8 minuten, maar dan is de stoptrein natuurlijk reeds drie stations verder, als die rijdt tenminste...

Vandaag kom ik aan om 7:40 station Wijgmaal, ik controleer Railtime en mijn trein rijdt klokvast. Inderdaad, op dat moment begint de bel van de overweg te rinkelen maar tot mijn verbazing dendert er een goederentrein voorbij.

Ik neem het zekere voor het onzekere en besluit de trein naar Mechelen te nemen, als ik aan de overkant sta check ik Railtime nog eens. Het is nu 7:43. Plots staat mijn trein, die daarnet nog op tijd reed, aangekondigd met 27 minuten vertraging.

In 27 minuten ben je, zelfs met een stoptrein, haast van Mechelen in Leuven. Ik herhaal dan nog maar eens, en zal dat blijven doen tot in den treure, dat Railtime net dient om onvoorziene problemen te melden wanneer die zich voordoen, maar hier faalt het, na al die jaren, nog steeds (ook de Vlaamse en Brusselse bus en tram realtime applicaties overigens).
Wijgmaal

BerichtDoor Wijgmaal » 25 Jan 2013, 18:09

Welkom bij mijn realtime zeurhoekje.

SYNCHRO MIVB

Sinds 10/1 werkt de Synchro SMS dienst van de MIVB niet meer bij mij. Ook de Apple app doet het voor mijn lijn zeer dikwijls niet ('kan gegevens niet ophalen'). Blijkbaar werkt de realtime op de website wel maar die die loopt steeds vast op mijn telefoon.

DE LIJN REALTIME SCHERMEN

In Leuven staan op verscheidene stopplaatsen schermen met de doorgangen van de bussen. Aan de St. Pieterskerk staan twee schermen, maar daar was het linkse van stuk deze namiddag. Het probleem is dat je dus enkel de data te zien kreeg op het rechterscherm met bussen die pas na 30 minuten of later zouden aankomen.

Ik weet niet hoelang dit scherm reeds stuk is alhoewel De Lijn zal beweren dat dit net 30 seconden gebeurde voor ik toekwam. In alle geval bestaan er netwerk applicaties om te weten te komen wanneer een scherm al dan niet uitvalt en wanneer dit het geval is duurt het slechts een fractie van een seconde om dan het tweede scherm als hoofdscherm te gebruiken.

PS: overigens deugt het 'klachten en felicitaties' invulscherm van De Lijn niet, allereerst worden niet alle haltes weergegeven en ten tweede staan de straatnamen alfabetisch in plaats van de volgorde van de haltes.
Wijgmaal

Volgende

12 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Terugkeren naar Informatie

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief

Komende Activiteiten

Laatste reacties

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12