Home Actueel TreinTramBus-forum Algemeen Bus Geldigheidsgebied JUMP-kaart

Geldigheidsgebied JUMP-kaart

12 berichten • Pagina 2 van 21, 2

Re: Geldigheidsgebied JUMP-kaart

BerichtDoor jo verwimp » 25 Mrt 2014, 10:23

Is de Jump-zone verschillend naargelang men een vervoerbewijs koopt bij de MIVB of bij De Lijn?
De jump-zone wordt bij de MIVB gedefinieerd in:
www.stib-mivb.be/acheter-kopen.html?l=n ... 668882.xml

Bij De Lijn blijken er twee Jump-zones te bestaan. Met hun Jump-voorstadskaart kan men dezelfde zone gebruiken als de MIVB, maar met de Jump-stadskaart enkel de stadszone: www.delijn.be/vervoerbewijzen/types/kaart/index.htm
jo verwimp
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 29 Jul 2013, 15:42

Re: Geldigheidsgebied JUMP-kaart

BerichtDoor jo verwimp » 30 Mrt 2014, 17:51

Bijna een maand geleden vroeg ik uitleg aan de klantendienst van de MIVB en De Lijn. Geen reactie tot op heden...
Wie wel onmiddelijk reageerde is Alain Beeckmans, voorzitter van de MIVB. Ik ken hem als groen gemeenteraadslid. Hij heeft flink wat opzoekingswerk verricht (hoed af) met dit redelijk hallucinant resultaat:

1/ met je MIVB-JUMP (5 rittenkaart of 10-rittenkaart) mag je overal op binnen het BHG: trein NMBS, tram MIVB, bus MIVB + TEC + De Lijn, maar ook op alle MIVB-lijnen die buiten het BHG gaan. (bv. tram 44) (behalve de bus 12 en 21 tussen NATO en Brussels Airport)
Dit wordt redelijk goed uitgelegd, behalve dat de nieuwe netkaart niet duidelijk is: met de op de kaart aangeduide „tarifaire zone MTB” bedoeld men ook de „grenzen van de JUMP-geldigheid”. Zo zal je op de kaart zien dat bepaalde haltes van de Lijn, die buiten het BHG liggen, ook met de JUMP-kaart mogen aangedaan worden. Bijvoorbeeld op de lijn 213 214 tot de halte Drie Koningen. JUMP-zone MIVB = MTB-zone. Dit stond zo op de vorige netkaart.

2/ De Lijn heeft ook een JUMP-stadskaart (10 ritten, 14€) en een JUMP-voorstad (5 ritten, 8€). Waar die geldig zijn wordt uitgelegd, maar zeer onvolledig en verwarrend.
In feite kan je het alleen goed begrijpen indien je een „Lijnfolder” (dienstregelingsboekje per buslijn) aanschaft.
De „JUMP stadskaart van de Lijn" komt overeen met de „tarifaire zone MTB” , die eigenlijk overeenkomt met de „stadszone 20” van de Lijn. (stippellijn tussen de zones 20 en volgende op de haltelijst in de Lijnfolder)
Tot waar de „JUMP- voorstad van de Lijn" gaat ontdek je ook alleen maar in de Lijnfolder van je buslijn: het zijn de haltes die in een grijs vakje liggen (zone 20 + voorstad), die voorstadhaltes zijn aangeduid met een asterisk *.
Bijvoorbeeld lijn 213 en 214: "JUMP-stadskaart van de Lijn" geldig tot halte Drie Koningen in Zellik, de "JUMP-voorstad van de Lijn" geldig tot en met halte MOLEKEN.

Ik ben naar de Lijnwinkel gegaan om het te begrijpen, in de Lijnwinkel van Brussel-Noord heeft men het mij correct uitgelegd via een Lijnfolder.

De Jump-zone is dus niet verschillend tussen MIVB/ de LIJN indien je de "JUMP 5 en 10 rittenkaart" van de MIVB vergelijkt met de "de Lijn JUMP stadskaart” = tarifaire zone MTB.
De "JUMP-voorstad van de Lijn" is wel verschillend, tot waar die geldig is moet je ontdekken in de Lijnfolder van desbetreffende lijn.


Wat staat er als info op de MIVB-internetsite?

1/ „10 ritten JUMP"
zie link: http://www.stib-mivb.be/10-voyages-ritten.html?l=nl

Geldig op heel het netwerk van de MIVB (behalve op het gedeelte NAVO-Brussels Airport) met mogelijke aansluiting, de stedelijke netten van de TEC en De Lijn en het spoorwegnet van de NMBS in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Samengevat: op alle netten van alle vervoersmaatschappijen in het BHG (behalve op MIVB-net tussen NAVO en Brussels -Airport).

Beoordeling: op dit niveau is het duidelijk, behalve dat:
- de halte NAVO niet bestaat, moet NATO zijn.
- er voorbij NATO nog een MIVB-bus rijdt waar je met JUMP op mag (BUS 65 naar Bourget, en binnenkort tram 62 naar EUROCONTROL)
Dit zou beter gecorrigeerd worden, zoals in de verduidelijking hieronder: MIVB: volledig netwerk (met uitzondering van het vak NATO – Brussels Airport van de lijnen 12 en 21). Ik zal dit vragen.

2/ Het wordt dus gepreciseerd in de volgende link over de geldigheid van de JUMP-zone: http://www.stib-mivb.be/acheter-kopen.h ... 668882.xml

MIVB: volledig netwerk (met uitzondering van het vak NATO – Brussels Airport van de lijnen 12 en 21)
De Lijn: alle haltes binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en bepaalde haltes in delen van: Diegem, Dilbeek, Groot-Bijgaarden, Kraainem, Linkebeek, Lot, Machelen, Ruisbroek, Sint-Pieters-Leeuw, Sint-Stevens-Woluwe, Strombeek-Bever, Vilvoorde, Wemmel en Zellik. De precieze grenzen zijn op het netplan vermeld.
TEC: alle haltes binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
NMBS: alle stations binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Beoordeling: er wordt dus gesteld dat „de precieze grenzen op het netplan zijn vermeld”. Op het nieuwe netplan vind je echter geen spoor van de „grenzen van de JUMP-geldigheid”. Je vindt echter wel visueel een lichter gekleurde „tarifaire zone MTB”. Nieuw aan dit netplan is ook dat het alleen de „de Lijn” en „TEC” haltes aanduidt die binnen de "tarifaire zone MTB" liggen. (ik heb serieus geprotesteerd tegen het niet meer vermelden van de haltes van de Lijn en TEC die buiten de MTB-zone liggen ...)

Samengevat:
INDIEN de "JUMP-geldigheidszone" idem is aan de "tarifaire zone MTB” (***) (wat zo was op de oude netkaart), dan mag je gerust met je JUMP-10-rittenkaart tot de halte Drie Koningen in Zellik rijden. En met tram 44 naar TERVUREN zeker: er staat „geldig op het hele MIVB-netwerk, behalve vak NATO-Brussels Airport van de lijnen 12 en 21”.
(***) Ik zal vragen dit zowel op de nieuwe kaart als op de internetsite te verduidelijken.

Wat staat er als info op de site van de Lijn?

Jump-(voor)stadskaart: eenvoudig door Brussel
Als u af en toe de trein, metro en bus in de Brusselse stadszone neemt, kiest u best voor een Jump-voorstadskaart (5 ritten) of een Jump-stadskaart (10 ritten). Beide kaarten zijn geldig op de netten van De Lijn, de MIVB, de TEC en NMBS. Een Jump-stadskaart kunt u alleen gebruiken voor een verplaatsing binnen de stadszone Brussel.

Beoordeling:
- er zijn blijkbaar twee soorten JUMP-kaarten bij de LIJN, de JUMP-stadskaart (10 ritten) en de JUMP-voorstadskaart (5 ritten). De JUMP-stadskaart is alleen geldig in de „stadszone Brussel”; deze term bestaat echter niet of is niet gekend bij de MIVB. Bij de MIVB spreekt men over de „JUMP-geldigheidszone”, die uitgelegd wordt, maar voor de precieze grenzen wordt dus verwezen naar het netplan, waar die „JUMP-geldigheidszone” niet te vinden is, wel de „tarifaire zone MTB”. Over waar de "JUMP-voorstadskaart” geldig is, geen woord. (ik vermoed dezelfde regels als de MTB-zone?)

We gaan verder in ons onderzoek. Nu duiken we in de PDF met de tarieven van de Lijn vanaf 1 februari 2014:
Jump
Ritprijs Verkoopprijs
Biljet voorverkoop € 2,10 € 2,10
Biljet voertuig € 2,50 € 2,50
Stadskaart
(10 ritten)
€ 1,40 € 14,00
Voorstadskaart
(5 ritten)
€ 1,60 € 8,00
Dagpas — € 7,00
De Jump-vervoerbewijzen zijn geldig op de netten van
De Lijn, MIVB, TEC en NMBS in Brussel.
MTB-abonnement
1 maand 1 jaar
MTB gewoon € 55,50 € 583,00
Dit abonnement is geldig op:
• alle bussen van De Lijn en de TEC in de zone Brussel
(zone 20)
• alle treinen van de NMBS in de Brusselse stadszone
• het hele net van de MIVB (behalve op het vak NATO –
Brussels Airport van de lijnen 12 en 21

Samengevat:
- "de JUMP is geldig op alle netten in Brussel”.
Beoordeling: dit is niet duidelijk: is het Brussel-stad? (nee), is het het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? (nee, het is de JUMP-geldigheidszone, die op de site van de MIVB correct uitgelegd wordt, maar die op het MIVB- netplan onduidelijk is wegens verwarring met tarifaire zone MTB).
Het verschil tussen voorstadskaart en stadskaart wordt ook niet uitgelegd.
- "de MTB-abonnementen zijn geldig op alle bussen van de Lijn en TEC binnen de zone BRUSSEL (zone 20)”
Beoordeling: ik kan nergens vinden waar die zone 20 begint of eindigt.

Dus bij de Lijn is er verwarring rond de term „Brussel”, "zone Brussel" en "zone 20".

Is de "tarifaire zone MTB” van de MIVB gelijk aan de zone Brussel (zone 20) van de Lijn? (ja, maar dit wordt dus niet uitgelegd)

In de PDF met „netplan vervoergebied Brussel” van de Lijn staat nergens info over die zone 20 of andere tarifaire zones. Op geen enkel netplan van de Lijn noch in de dienstregelingen op internet van de Lijn staat meer info. Of in je zone 20 bent, dat staat alleen op de haltepalen ...

Sleutel tot het mysterie zijn de Lijnfolders die in de Lijnwinkels in gedrukte versie verkrijgbaar zijn.
De „JUMP stadskaart” van de Lijn komt overeen met de „tarifaire zone MTB” , die eigenlijk overeenkomt met de „stadszone 20” van de Lijn. (stippellijn tussen de zones 20 en volgende op de haltelijst in de Lijnfolder)
Tot waar de „JUMP- voorstad van de Lijn gaat ontdek je ook alleen maar in de Lijnfolder van je buslijn: het zijn de haltes die in een grijs vakje liggen (zone 20 + voorstad), de voorstadhaltes zijn aangeduid met een asterisk *.
Bijvoorbeeld lijn 213 en 214: "JUMP-stadskaart van de Lijn" geldig tot halte Drie Koningen in Zellik, de "JUMP-voorstad van de Lijn" geldig tot en met halte MOLEKEN.
jo verwimp
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 29 Jul 2013, 15:42

Vorige

12 berichten • Pagina 2 van 21, 2

Terugkeren naar Bus

cron

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12