Home Actueel TreinTramBus-forum Algemeen Bus Fietsen meenemen op de bus

Fietsen meenemen op de bus

21 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

Fietsen meenemen op de bus

BerichtDoor Gast » 25 Jul 2008, 08:44

Graag had ik via dit forum eens vernomen hoe andere gebruikers van openbaar vervoer zijnde de bus hier over denken

Persoonlijk ben ik er tegen
Gewone gebruikers zijnde voetgangers al dan niet met kinderwagen alsook de rolstoelgebruikers gaan op termijn minder en minder plaats hebben
Dan spreken we nog niet van bevuiling door vette kettingen van andere hun kledij of interieur van de bus
Blijkbaar is er heden zo'n een trent om de fietser overal toegang te geven
Als voetganger moeten we nu al op sommige plaatsen zelfs onder ogen van politiediensten het voetpad delen met hen terwijl dit eigenlijk verboden is en nu nog ook de bus
Heeft de lijn ook al eens nagedacht wat een bijkomende druk ze hier door op zijn busbestuurders laat overkomen
Hoe gaan reizigers reageren als ze hun bus moeten laten rijden en hopen dat de volgende dan wel iets meer plaats heeft omdat er zich fietsen op bevinden want die nemen meer plaats in per fiets dan een gewone gebruiker
Gast

Re: Fietsen meenemen op de bus

BerichtDoor Gast » 25 Jul 2008, 12:29

Op de trein kan dit nochtans al jaren... maar daar is meer plaats hé.
Gast

BerichtDoor Gast » 25 Jul 2008, 14:09

Trammist schreef:Op de trein kan dit nochtans al jaren... maar daar is meer plaats hé.

Hebben daarvoor zelfs op bepaalde lijnen speciaal uitgeruste wagons voor
Dus geen hinder voor de andere reizigers
Misschien moest DeLijn eens overwegen om aan de bus een aanhangwagen te hangen voor de fietsen
Gast

BerichtDoor Administrator » 25 Jul 2008, 14:59

Er is ongelukkig gecommuniceerd over de mogelijkheid om de fiets mee te nemen op bussen van De Lijn (komkommertijd zeker). Dit bericht heeft eigenlijk geen nieuwswaarde! Reeds op 15 november 2006 deden ze bij De Lijn een persbericht naar buiten waarin aangekondigd werd dat De Lijn nieuwe bussen (38 stadsbussen en 108 gelede bussen) gekocht had met een dynamische ruimte die ook door fietsers gebruikt kan worden. Over de concrete invulling van dit systeem is nog niets bekend.

De mogelijkheid om de fiets mee te nemen op trams en bussen van De Lijn wordt momenteel onderzocht door De Lijn, de BTTB en de Fietsersbond. Hoewel dit op het eerste gezicht een onlogische combinatie is, bestaan er in binnen- en buitenland toch enorm veel systemen waar de fiets meegenomen kan worden op tram en/of bus. Hieronder enkele systemen die nader onderzoek verdienen en toepasbaar zijn op de Vlaamse context (let op: dit is maar een kleine greep uit de vele mogelijke toepassingen!):

• In Brussel mag de fiets gratis mee op metro en lagevloertrams (zie {DESCRIPTION}); in Lille mag de fiets mee op de tram (zie {DESCRIPTION})
  • In Zeeland mag de fiets mee onder de Westerscheldetunnel ({DESCRIPTION}).
  • In de Verenigde Staten gebruiken meer dan 50 vervoersbedrijven bikecarriers. Dit zijn horizontale fietsdragers aan de voor- of achterzijde van de bus waar telkens 2 of 3 fietsen vastgemaakt kunnen worden. Dit systeem is in Europa veel moeilijker te implementeren door de striktere bescherming van de zwakke weggebruiker. In Gelderland (Nederland) zijn er proeven aan de gang met bikecarriers ({DESCRIPTION}).
  • In NordRheinWestfalen mag de fiets mee op alle vervoersmodi, mits enkele uitzonderingen.
  • In het Verenigd Koninkrijk rijdt de zogenaamde {DESCRIPTION}. Deze busjes zijn vergelijkbaar met belbusjes. Ze zijn soms uitgerust met een fietsdrager aan de achterzijde.

lion51 schreef:Misschien moest DeLijn eens overwegen om aan de bus een aanhangwagen te hangen voor de fietsen.

Dit heeft als nadeel dat het heel omslachtig is en dat het vaak interventie vereist van de chauffeur. Je mag ook niet vergeten dat haltes in een haltekom een bepaalde lengte hebben waardoor bussen met kar niet meer normaal kunnen halteren! Zulke systemen bestaan maar dan voornamelijk in toeristische regio's op speciale lijnen, niet op reguliere lijnen.
Administrator
Beheerder

BerichtDoor Gast » 25 Jul 2008, 15:24

Ik geloof dat een bus met zo'n aanhangwagen ooit een tijdje gereden heeft op 1 of andere levensgevaarlijke brug in de Antwerpse haven, door aanhoudende defecten is het echter een stille dood gestorven.
Gast

BerichtDoor Gast » 25 Jul 2008, 17:36

Ik lanceerde dit hier als denkpiste omdat ik gevoel heb dat de fietsersbond dit wil doordrukken
Maar misschien kunnen ze een deel van bus bvb achterste deel bij gelede bus gebruiken zoals de nmbs bepaalde wagons heeft omgebouwd
Op dit manier komt de fiets niet direkt in zelfde omgeving dan de gewone reiziger
Hier in belgie moet men snel reageren vooraleer iets in proefstadium gaat want een keer het voor beperkte groep ok is dan is heel moeilijk om daar nog iets aan te veranderen
Gast

BerichtDoor Gast » 26 Jul 2008, 20:07

Eerlijk gezegd denk ik dat de mogelijkheden om dit op een nuttige manier toe te passen beperkt zijn:

veel stads en streekbussen zijn nauwelijks sneller dan een normale fietser, je kan er dus beter naast fietsen.

heel wat lijnen kampen nu reeds met capaciteitsproblemen. Fietsen op de reeds veel te kleine midibusen (onder meer een reeks op lijn 2 in Leuven en enkele nieuwe stadsbusjes in Mechelen) betekenen alleen maar meer capaciteitsgebrek bovenop de kinderwagens, boodschappentrolleys enz. Een fietser die in volle spits op de Leuvense lijn 2 zou willen, zal zich echt niet populair maken.

het systeem moet garanderen dat de fiets bij bruusk remmen niet alleen op pad gaat in de bus. Een kinderwagen is toch nog net iets stabieler dan een niet goed bevestigde fiets. Wie is verantwoordelijk wanneer een andere reiziger gewond raakt: de chauffeur of de fietsende reiziger?

Kortorm, wat mij betreft, is dit alleen zinvol op enkele langere trajecten of op uren waarop er zeker geen capaciteitsproblemen zullen ontstaan. Anders zou ik toch aanbevelen een plooifiets mee te nemen in plaats van een groot exemplaar.
Gast

BerichtDoor overweg13 » 27 Jul 2008, 11:01

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het eerder onzin vind, nog maar eens ten koste van een aantal zitplaatsen. Wanneer gaat men bij De Lijn eindelijk eens inzien dat reizigers willen zitten?
Bovendien vind ik de toepasbaarheid erg beperkt: neem nu de hele regio Pajottenland. Het heeft toch weinig zin om hier je fiets op de bus te zetten? In de meeste gevallen kun je langs de binnenwegjes sneller per fiets op je bestemming raken dan met de bus. En als je voor de fiets kiest, betekent dat toch ook dat je wil fietsen? Tenzij je redeneert zoals een jongedame onlangs: ze vroeg aan een chaufefur van lijn 164 (Halle - Heikruis - Leerbeek) of ze haar fiets op de bus mocht zetten. Er zat een tiental reizigers op de bus en een echt probleem stelde dat niet. Ik dacht dat er wel wat aan de fiets zou mankeren of zo, maar groot was mijn verbazing toen de juffrouw enkele halten verder uit de bus stapte en doodgemoedereerd verder fietste. Toen ging me een licht op: het was gewoon een handigheidje geweest om de lange, maar zeker niet zware helling tussen Halle (Ninoofse Poort) en de Wolvendries te vermijden. Dat soort grapjes zal dan wel snel veralgemeend worden, zodat een goedbedoelde maatregel dus eindelijk voor veel hinder zal zorgen.
overweg13

BerichtDoor Gast » 28 Jul 2008, 07:07

Eigelijk als men verder gaat nadenken
Welk soorten fietsen zullen mee mogen?
Gaat men de fietsen (dubbel achterwiel) voor gehandicapten weigeren?
Gast

BerichtDoor Administrator » 28 Jul 2008, 08:20

Trammist schreef:Ik geloof dat een bus met zo'n aanhangwagen ooit een tijdje gereden heeft op 1 of andere levensgevaarlijke brug in de Antwerpse haven, door aanhoudende defecten is het echter een stille dood gestorven.

Fietsers kunnen de Lillobrug nemen naar de Kanaalzone maar deze brug staat heel vaak open en een ommetje van ettelijke kilometers is niet evident voor een fietser. In 2004 is daarom een fietsbus voorzien die de fietsen meenam in de Tijsmanstunnel. Deze is evenwel roemloos ten onder gegaan.

lion51 schreef:Welk soorten fietsen zullen mee mogen?
Gaat men de fietsen (dubbel achterwiel) voor gehandicapten weigeren?

In Brussel is dit in ieder geval verboden (uit het {DESCRIPTION}):
Tandems, fietsen met een bijmotor (met uitzondering van fietsen met een elektrisch hulpsysteem bij het trappen) en fietsen met een aanhangwagentje vallen buiten dit reglement en zijn streng verboden in de installaties, de metrostellen en de trams.
Administrator
Beheerder

Volgende

21 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

Terugkeren naar Bus

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van

thumb_logo_nl_groen

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12