Home Actueel TreinTramBus-forum Algemeen Bus Buskaart voor lijn 42

Buskaart voor lijn 42

9 berichten • Pagina 1 van 1

Buskaart voor lijn 42

BerichtDoor melvin » 01 Sep 2020, 11:08

Door de corona is het niet mogelijk om voor een Belgisch traject een los kaartje te kopen op de bus voor het Belgische van de lijn 42 van Breskens naar Brugge. Normaal gesproken koop je bij de grens in Sluis een eticket voor Brugge bij de chauffeur. Helaas is dat door de corona niet mogelijk. De OV chipkaart helaas niet geldig op het Belgische traject omdat je daar een kaartje nodig hebt van de lijn.

Connexxion verkoopt etickets maar die zijn alleen geldig in Nederland. De eticket naar Brugge van 5 euro is niet online verkrijgbaar maar alleen bij de buschauffeur maar daar mag je door corona geen kaartjes kopen. Bij contact met Connexxion verwezen ze mij naar de Lijn de vervoerder op het Belgische traject.

De Lijn verkoopt via de app mobiele tickets. Ik heb geprobeerd een sms ticket te kopen maar dit ging niet. Ik kreeg een melding dat ik de sms niet kon verzenden. Bij navraag blijkt dat je in het buitenland geen betaalde sms'en kan versturen van buitenlandse partijen. Via de bank kon maar alleen met bancontact of creditcard. Volgens mij is bancontact alleen met een Belgische bankrekening.

Hoe moet ik dan vooraf een geldig vervoersbewijs hebben voor de bus naar Brugge?
melvin

Re: Buskaart voor lijn 42

BerichtDoor rvdborgt » 01 Sep 2020, 17:37

melvin schreef:De Lijn verkoopt via de app mobiele tickets. Ik heb geprobeerd een sms ticket te kopen maar dit ging niet. Ik kreeg een melding dat ik de sms niet kon verzenden. Bij navraag blijkt dat je in het buitenland geen betaalde sms'en kan versturen van buitenlandse partijen. Via de bank kon maar alleen met bancontact of creditcard. Volgens mij is bancontact alleen met een Belgische bankrekening.

Hoe moet ik dan vooraf een geldig vervoersbewijs hebben voor de bus naar Brugge?

Goede vraag. Wat zegt De Lijn daar zelf op?

Groetjes,
Rian
rvdborgt

BerichtDoor melvin » 02 Sep 2020, 12:56

Dat je die moet kopen bij een ticket automaat of bij een lijnwinkel. Maar dat gaat natuurlijk niet in Breskens of Sluis.

In theorie zou je dan in West kapelle dorp bij een krantenwinkel een 10 ritten kaart kunnen kopen maar dan moet je een uur wachten op de volgende bus en reis je zwart tussen Sluis en West Kapelle dorp. Een nadeel van zo een kranten winkel is dat die ook een keer dicht gaan.

Ik merkte dat de oude rittenkaart veranderd is naar een soort papierenpas en je kan niet zien hoe veel ritten er nog op staan tenzij je bij de incheckpaal van de bus staat. Toen ik terug ging van het Kasteel in Loppem naar Brugge station kon ik geen kaartje kopen want mijn rittenkaart was op daarna had ik maar een dagkaart gekocht van de Lijn.
melvin

BerichtDoor SIMPY.be » 02 Sep 2020, 16:03

Er zijn ook nog 2 andere manieren om een geldig vervoersbewijs te verkrijgen:

1. Een m-ticket via je smartphone, dat kan via de app van De Lijn zelf of een derde: https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijze ... icket.html Bvb tranzer, daar kan je ook m-biljetten voor Connexxion kopen...
2. Gebruik maken van cEMV, oftewel via je contactloze pinpas. Die bakjes om dit te gebruiken hangen wel meestal net voor de folie van de chauffeur, en is dus niet altijd zomaar mogelijk. Deze optie kost je wel €2,5.

Wat betreft het checken van het aantal ritten op de nieuwe 10 rittenkaarten, dat kan ook via https://www.delijn.be/nl/saldo/ . Die kaarten zijn trouwens vrij lang geldig, dus een tip is om voorzienig te zijn en telkens je in Brugge bent alvast eentje op reserve aan te kopen aan het automaat of lijnwinkel.
SIMPY.be

BerichtDoor melvin » 02 Sep 2020, 17:36

Kan ik die tickets van tranzer printen? Ik wil namelijk niet hebben dat mijn batterij van mijn mobiel op en dus geen geldig kaartje kan laten zien bij een controle.
melvin

BerichtDoor SIMPY.be » 02 Sep 2020, 19:13

Neen, m-tickets (en ook sms-tickets) kan je niet printen. Als je smartphone is uitgevallen na het instappen met een geldig sms- of m-ticket, dan kan de eventuele controle die checken aan de hand van je gsm nummer: https://help.delijn.be/hc/nl/articles/3 ... e-leeg-is-
SIMPY.be

BerichtDoor SIMPY.be » 02 Sep 2020, 19:14

Ter verduidelijking, alle m-tickets, of die nu via de app van De Lijn of van een externe firma (tranzer bvb) gekocht worden, zijn geregistreerd bij De Lijn zelf, en dus controleerbaar door de lijncontrole.
SIMPY.be

BerichtDoor rvdborgt » 03 Sep 2020, 21:37

melvin schreef:Dat je die moet kopen bij een ticket automaat of bij een lijnwinkel. Maar dat gaat natuurlijk niet in Breskens of Sluis.

Vandaar dat je moet doorvragen: waar moet je je ticket kopen als je in Breskens instapt?

Groetjes,
Rian
rvdborgt

BerichtDoor melvin » 04 Sep 2020, 16:09

Normaal gesproken kocht je een eticket sluis - brugge of breskens - brugge als je geen ov chipkaart hebt.
Maar die eticket naar Brugge heeft Connexxion niet online verkrijgbaar gemaakt maar wel de eticket enkele reis maar die is niet geldig in België.
melvin

9 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Bus

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief

Komende Activiteiten

Laatste reacties

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12