Nederland - HERMES - busdienst

Opmerkingen over de informatievoorziening.
2 berichten • Pagina 1 van 1

Nederland - HERMES - busdienst

BerichtDoor Hagelander » 11 Mrt 2011, 08:28

Gisteren was ik in Nederland aan het wandelen en nam ik de bus terug naar het beginpunt. Een gewone lijnbus, van Valkenswaard naar Luyksgestel. En wat stelde ik vast: wat een VERSCHIL! Je betaalt in Nederland iets meer dan in Vlaanderen voor het openbaar vervoer, maar je krijgt er wel een pak voor terug: halte-aanduiding met schermen in de bus, doordacht, overzichtelijk, visueel én hoorbaar (gesproken aankondigingen). De info op de schermen wordt afgewisseld met beelden van de camera's in de bus, zodat je wel weet dat je gefilmd wordt en dat je niet dient te proberen "streken" uit te halen. Informatiescherm bij de bestuurder zodat hij ook alle info krijgt. Haltepalen met een digitale aanvraag voor een stop van een bus. Overzichtelijke informatie over doorrijdtijden, haltes, ... En dan heb ik het niet alleen over haltes in een stadskern, maar zelfs deze gewoon op het platte land. Ook geen gedoe met reservaties voor de buurtbussen, maar duidelijke info en een vlot systeem. Met andere woorden: als het goed is, mag je het ook zeggen. Een pluim voor HERMES!
Hagelander

Re: Nederland - HERMES - busdienst

BerichtDoor huibf » 12 Mrt 2011, 21:33

Nou goedkoop valt wel mee.
Het is in Brabant zo dat je voor 3 euro de hele dag in de bussen in Brabant mag reizen (Hermes, Arriva en Veolia).
Maar dat is dus niet in heel Nederland.
Het tarief is ook door Brabant en het SRE bepaald en betaald. (SRE is een extra 'politieke' laag binnen Brabant voor het gebied in Zuid-Oost Brabant, dus grofweg rondom Eindhoven).
Het dagkaartje stopt waarschijnlijk in juli 2011 als de OV chipkaart definitief wordt ingevoerd.
Er is dan geen dagkaartje meer en kan je kiezen uit de aanschaf van de OV Chipkaart of één RIT-kaart van 3 euro.

Hermes heeft inderdaad nette bussen, nette reisinfo in de bus, maar ook zeker aan de haltepaal, met aan elke haltepaal dynamische reisinfo. In 2009 heeft Hermes het gebied 'gewonnen' en mag hier t/m 2014 (en als het goed gaat tot 2016) rijden.

Over die dynamische reisinfo aan de halte en in de bus. Bijna alle regio's in Nederland krijgen die zaken. dat is de vervoerder verplicht omdat de verschillende autoriteiten in dat gebied dit voorschrijven. Het kost een hoop geld !

Hermes heeft inderdaad geen belbussen (omdat dat niet mocht van het SRE) maar bijvoorbeeld limburg. Die heeft er voldoende... 50% in het weekend is belbusaanbod.

Meer info over het OV gebeuren (consessiegebieden en wie rijdt waar en hoe) in Nederland (forum+wiki) kan je vinden op www.ovinnederland.nl
huibf

2 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Informatie

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief

Komende Activiteiten

Laatste reacties

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12