Home Actueel TreinTramBus-forum Reizigersreacties Informatie Siberië aan de Noordzee (winterprik 12 maart)

Siberië aan de Noordzee (winterprik 12 maart)

Opmerkingen over de informatievoorziening.
10 berichten • Pagina 1 van 1

Siberië aan de Noordzee (winterprik 12 maart)

BerichtDoor Wijgmaal » 13 Mrt 2013, 10:26

Je zou verwachten dat een bloeiend treinreizigersforum honderden boodschappen zou ontvangen na de desastreuze trein-, tram- & busdag van gisteren, maar wat zie ik... geen enkele boodschap op het forum en ook geen mededeling op de site. :(

Dit is niet de plaats en het moment om deze discussie te voeren maar hoe wil de TTB organisatie serieus genomen worden, ook door de NMBS, als de reiziger er zelf niet van wil weten ?

Dan maar over naar mijn stokpaardje, de informatie van de NMBS naar de reiziger toe.

Gisterenochtend, het heeft heerlijk gesneeuwd, en thuis check ik de Realtime iPhone applicatie. Deze geeft weer dat er geen ‘internet verbinding’ is en zal dat de hele dag blijven doen. Het hoeft geen betoog dat er wel een internet verbinding is op mijn iPhone en dat het dus de NMBS applicatie is die niet werkt, wat ze dus ontkennen met een misleidende boodschap.

Gelukkig heb ik nog een andere telefoon met een eeuwenoude wap verbinding. Daar zie ik dat de twee treinen van Mechelen naar Leuven (07:40) en van Leuven via Mechelen naar Kortrijk (07:48) wel rijden. Deze tweede trein heeft een rode mededeling ‘gewijzigd’ maar dat staat al maanden naast deze trein. Maar ik check toch maar even en surf naar het detail scherm, en wat zie ik, deze trein zal vandaag niet rijden tussen Leuven en Mechelen en pas vertrekken in Gent!

Een reiziger in Wijgmaal, Haacht of Boortmeerbeek heeft er verdomme geen boodschap aan dat de trein slechts vanaf Gent zal vertrekken, in Railtime had moeten staan ‘geannuleerd’, ‘afgeschaft’ of ‘rijdt uizonderlijk niet’ en niet het ambigue ‘wijziging’. Weer een gemiste kans...

Hoewel ik zo’n tien minuten te vroeg sta in het station wordt er NIET omgeroepen dat deze trein niet zal rijden. Naar aloude gewoonte zal dit pas gebeuren nadat de trein tussen Mechelen naar Leuven is vertrokken zodat de reizigers zeker niet de keuze hebben om eventueel van spoor te veranderen.

Gelukkig wordt de trein tussen Leuven (07:54) en Brussel-Zuid ingezet als stoptrein, maar dit blijkt niet uit Railtime. Al bij al worden de reizigers toch geholpen, met dank aan de NMBS.

:arrow: Ik herhaal maar even mijn treurzang maar Railtime dient net om de reiziger op de hoogte te stellen van onvoorziene omstandigheden en niet om hem op een ‘dwaalspoor’ te zetten.

Dan naar het debacle van de avondspits.

In de namiddag hoor ik van een collega dat er zo goed als geen treinen rijden op de Noord-Zuid verbinding. Ik check even de NMBS portaalsite en Railtime. Op de NMBS site zie ik niet dat er problemen zijn met het treinverkeer op het station van Charleroi na, maar niets over Brussel of de rest van het land. Op Railtime staat te lezen:

Door de slechte weersomstandigheden werd het treinverkeer zwaar verstoord op het volledige net. De opeenstapeling van sneeuw en het bevriezen van de wissels heeft voor veel vertraging gezorgd. Hierdoor raakte Brussel vanmorgen overbelast. Reizigers zullen vanavond rekening moeten houden met vertragingen en afgeschafte treinen, maar Infrabel stelt alles in het werk om de reizigers in deze uitzonderlijke omstandigheden weer thuis te krijgen. Er is extra personeel opgeroepen.

Ik weet niet wat U hiervan maakt, maar ik maak hieruit op dat er in de ochtend weliswaar een probleem was dat ondertussen grotendeels werd opgelost. In de avond rijden wel wat treinen minder maar al bij al valt het toch nog mee.

Mis poes.

In Brussel, omstreeks 17h20 staan er welgeteld vier (4) treinen aangekondigd, waar er anders 40 op de lijst staan. Dit is heel wat anders dan de ‘goed nieuws show’ op de NMBS websites.

Ik laat in het midden of er gisteren echt ‘extreme weeromstandigheden’ waren, ik stel enkel vast dat de NMBS in 180 jaar trein er nog steeds niet in slaagt om de gepaste informatie naar de treinreiziger mee te delen.
Wijgmaal

Re: Siberië aan de Noordzee (winterprik 12 maart)

BerichtDoor overweg13 » 13 Mrt 2013, 15:39

Misschien is de reden waarom er zo weinig leven is in het forum ondanks de sneeuw van gisteren, dat we niet allemaal beroepskreften zijn en dat we het speciale van een weersituatie zoals gisteren correct kunnen inschatten.
Dat de ochtendspits al bij al nog een tijdje normaal verliep isop zich al een klein mirakel, na een nacht waarin op veel plaatsen, en vooral rond het gevoelige Brussel, meer dan 10 cm sneeuw viel, die bovendien opgejaagd werd door een wind die tijdelijk 5 Beaufort haalde, en dat bij een weliswaar milde vorst van -4°.
Hoedje af voor al die personeelsleden van Infrabel en NMBS die 's morgens in bijna onmenselijke omstandigheden naar hun werk zijn gereden, gefietst (?) of gestapt.
Dat het in de loop van de dag plots een stuk slechter ging, is dan misschien verwonderlijk, maar het is dan ook blijven doorsneeuwen.
Ik denk dat we in de 21ste eeuw maar eens opnieuw moeten inzien dat er soms als eens iets anders loopt dan wenselijk.
En dat die informatie zo moeilijk doorsijpelt: wat heb je het liefst: dat men alle verkeer stillegt en dan maar volop begint te informeren, of dat men er alles aan doet om de treinen rijdende te houden, zelfs als dat ten koste gaat van de informatie.
Welk privébedrijf zou trouwens personeel inzetten om die informatie te geven als je vooraf weet dat dit maar een beperkt aantal dagen per jaar nodig zal zijn?
overweg13

BerichtDoor Wijgmaal » 13 Mrt 2013, 22:22

Je hebt gelijk overweg13, ik dacht even dat de NMBS in het jaar 2013 werkte en niet in 1913.

Overigens lees ik op De redactie:
NMBS-topman Marc De Scheemaecker kan zich maar moeilijk vinden in de beweringen van Van Hecke. "Ik nodig hem uit om een kijkje te nemen in Zwitserland of Noorwegen, zoals ik doe. Bij slecht weer wordt de helft van de treinen gewoon afgeschaft. Wij hebben tenminste het eergevoel om treinen te laten rijden. Iedereen is ter plaatse geraakt, zij het met vertragingen."

Groot gelijk mijnheer De Scheemaecker, 4 treinen op veertig laten rijden in de avondspits is heel wat beter dan de helft afschaffen. Overigens was het vandaag ook weer vandattum in de Brusselse stations, welke reden was het ditmaal voor de NMBS, misschien dat het aan het dooien was?
Wijgmaal

BerichtDoor overweg13 » 13 Mrt 2013, 23:54

Wat niemand lijkt te beseffen is dat de spoorwegen in het algemeen - niet alleen de NMBS - altijd maar kwetsbaarder worden. En inderdaad, in 1913 zou er absoluut geen probleem geweest zijn met bovenleidingen of met vastgevroren wissels: bovenleidingen waren er nog niet, en wissels waren puur mechanisch en lagen altijd binnen wandelafstand van de seinhuizen. Stoomlocomotieven hadden nauwelijks hinder van de vrieskou, zolang ze onder stoom waren, en de rijtuigen waren zo rudimentair dat er nauwelijks iets mis kon gaan.
Zelfs de goede oude diesels waren nog behoorlijk bestand tegen het winterweer, maar met de elektrificaties werd alles fragieler, en met de komst van de elektronica werd de kwetsbaarheid maximaal.
Het is aan ons om de voor- en de nadelen af te wegen: persoonlijk zou ik er die enkele dagen miserie maar bijnemen...
Tot slot nog dit: in de winter van 1978 duurde het ongeveer een week voor de treinen weer min of meer normaal begonnen te rijden, al was die winterinval nog een stuk Siberischer dan die van de voorbije dagen. Maar het lijkt allemaal toch tamelijk snel in orde te komen. Zo slecht hebben ze het dus ook niet gedaan.
overweg13

BerichtDoor Gast » 14 Mrt 2013, 10:58

Wijgmaal schreef:Overigens lees ik op De redactie:
NMBS-topman Marc De Scheemaecker kan zich maar moeilijk vinden in de beweringen van Van Hecke. "Ik nodig hem uit om een kijkje te nemen in Zwitserland of Noorwegen, zoals ik doe. Bij slecht weer wordt de helft van de treinen gewoon afgeschaft. Wij hebben tenminste het eergevoel om treinen te laten rijden. Iedereen is ter plaatse geraakt, zij het met vertragingen."

Iedereen ter plaatse geraakt??? Pardon? Ik en vele collega's zijn bij het aanzien van de chaos in Gent terug naar huis gegaan.
Gast

BerichtDoor Gast » 14 Mrt 2013, 11:02

overweg13 schreef: Stoomlocomotieven hadden nauwelijks hinder van de vrieskou, zolang ze onder stoom waren, en de rijtuigen waren zo rudimentair dat er nauwelijks iets mis kon gaan.
Zelfs de goede oude diesels waren nog behoorlijk bestand tegen het winterweer, maar met de elektrificaties werd alles fragieler, en met de komst van de elektronica werd de kwetsbaarheid maximaal.
Het is aan ons om de voor- en de nadelen af te wegen: persoonlijk zou ik er die enkele dagen miserie maar bijnemen...

Niet akkoord: het mantra zal nu ook wel zijn dat de problemen veroorzaakt zijn door verouderd materieel. Maar ik zie overal klassiekjes opduiken ter vervanging van het modernere materieel. Al die electronica is nergens goed voor. Ik hou mijn hart vast voor het moment dat de klassiekjes afgevoerd worden en vervangen door de Desiro's. Onze maatschappij is zichzelf aan het overgeven aan overgevoelige electronica. Op sommige momenten werkt dat beter, maar op andere momenten creëert die electronica meer problemen dan de vroegere systemen.
Gast

BerichtDoor overweg13 » 14 Mrt 2013, 11:22

Rik, ik heb nergens echt gekozen voor die moderne elektronica, en de klassieke stellen doen het inderdaad nog altijd vrij goed. Maar dat je de indruk krijgt dat ze onverwoestbaar zijn zal er ook wel mee te maken hebben dat er (veel) gemakkelijker een klassiek stel op overschot gevonden wordt dan een moderner stel. M.a.w. ze duiken op in de plaats van het recentere materiaal omdat ze beschikbaar zijn.
Ik weet alleszins dat er ook met die klassieke stellen problemen ontstaan wanneer het echt koud wordt. Ik heb trouwens in 45 jaar winterervaringen nog nooit geweten dat het treinverkeer niet eens vroeg of laat serieus in de knoei geraakt.
Gisteren waren de omstandigheden ernaar voor een echte horrorstory: ijskoud weer, erg fijne sneeuw, krachtige wind: dat is een complete aanval die ingezet wordt op alle spoorwegelementen tegelijk: bovenleidingen, wissels,treinmaterieel en niet te vergeten: de spoorweglui die op hun werk moeten geraken, op de plaats van de storing enz.

Voor alle duidelijkheid: ik hou ook niet van vertragingen en afschaffingen, maar ik kan er me in dergelijke omstandigheden toch wel bij neer leggen.
overweg13

BerichtDoor Gast » 14 Mrt 2013, 18:54

Ik kan het ook begrijpen dat het moeilijk werken is met dergelijke omstandigheden. Maar voor het wegverkeer werd er al van in het weekend opgeroepen om dinsdagmorgen niet op de weg te gaan. De verkeersinformatie om 6u30 gaf aan dat er veel problemen op de weg waren, maar geen bij het spoor. Voor alle zekerheid check ik ook nog even Railtime, alles gaat daar vrij goed, behalve de wissel in Tielt en tussen Doornik en Aat. Een blije verassing en ik fiets/glij naar Gent-St-Pieters. Daar aangekomen, één grote chaos. Honderden mensen in de hal en de gang, 2 treinen op het scherm, ... De verhalen zijn ondertussen bekend.

De stationchef zegt me dat er maar vier sporen bereikbaar zijn in Gent. Daar kan ik inkomen, maar niet dat dat plots op een half uur of een uur zou gebeurd zijn. Het was nog wel aan het bijsneeuwen, zij het maar zeer lichtjes. De situatie bestond dus waarschijnlijk al veel langer en de reizigers hadden hierover ingelicht moeten worden.

Had men gewoon op de radio en Railtime correct, eerlijk en realistisch gecommuniceerd dat het treinverkeer moeilijk verliep, dan hadden er veel minder mensen risico's genomen om toch maar in het station te geraken, hadden de reizigers niet als haringen in een ton gezeten in die paar treinen die wel reden, had men de treindienst kunnen inperken en had men later op de dag Brussel niet moeten sluiten. Door een open en eerlijke communicatie had men veel ongenoegen en ongemak vermeden, en had men ook veel minder gezichtsverlies geleden.

In de situatie van dinsdagmorgen was het volgens mij zelfs verantwoord geweest om de treindienst niet op te starten, mits goede communicatie hierrond. Er is zelfs niet gemeld geweest of het winternoodplan met beperkte dienstregeling wel of niet werd ingevoerd.

De centralisatie en opsplitsing zal natuurlijk ook de situatie niet gemakkelijker gemaakt hebben, maar daar is al genoeg over gezegd.
Gast

BerichtDoor overweg13 » 14 Mrt 2013, 19:25

rikdevreese schreef:
De stationchef zegt me dat er maar vier sporen bereikbaar zijn in Gent. Daar kan ik inkomen, maar niet dat dat plots op een half uur of een uur zou gebeurd zijn. Het was nog wel aan het bijsneeuwen, zij het maar zeer lichtjes. De situatie bestond dus waarschijnlijk al veel langer en de reizigers hadden hierover ingelicht moeten worden.

Daar ben ik nog zo zeker niet van: het is niet zo dat wissels langzaamaan dichtsneeuwen, hoe vreemd dat ook moge klinken. Tot een bepaald ogenblik is er niks aan de hand, maar van het ene moment op het andere kan het verkeerd gaan: het is gewoon een kwestie van ja of nee, van O of 1, niet van een beetje wel, een beetje niet. Ik kan me dus voorstellen dat er geen tijd was om welke info dan ook tijdig door te sturen. En dan moet je wel doorgaan: de reizigers zijn er nu eenmaal, en die moeten vervoerd worden.
Het winterplan waarover je het hebt, is waarschijnlijk dat waarin bij het begin van de winter gewag gemaakt werd in de pers, en dat erop neerkomt dat er een verhoogde staat van paraatheid is. Er is echter nog een tweede plan (vermeld op de gele affiches) dat inhoudt dat een flink aantal treinen afgeschaft wordt, zodat het aantal wisselbewegingen beperkt wordt. Het is precies de bedoeling dat dit ingevoerd wordt bij het begin van de dienst 's ochtends, maar je kunt toch moeilijk verwachten dat men om 4:00 beslist om dat plan te laten ingaan, als er nog geen vuiltje aan de lucht lijkt te zijn. Het zomaar invoeren pal in de ochtendspits lijkt me ondoenbaar. Trouwens, als de NMBS dat winterplan in werking zet, zal het ook wel weer niet goed zijn, want dan wordt een aantal treinen sowieso afgeschaft.
Ik blijf erbij: we zouden als maatschappij moeten leren omgaan met dergelijke toestanden. Het valt me trouwens op dat we nog altijd tolereren dat vakbondslui uiteindelijk enkele keren per jaar precies hetzelfde resultaat boeken als Koning WInter. Bij dat eerste leggen we ons al decennia neer, terwijl daar wel een mouw aan te passen is, bij dat tweede is de gelijkmoedigheid ver te zoeken, alhoewel we tegen extreme toestanden weinig kunnen doen.
overweg13

BerichtDoor Gast » 24 Apr 2013, 15:29

@overweg13: ik ben het met je eens dat overmacht echt wel bestaat, en dus aanvaard moet kunnen worden. We hebben nu eenmaal niet alles in handen, zoals het weer of andere rampen.
Het neemt niet weg dat informatie echt wel een pijnpunt is bij de Belgische spoorwegen (zie ook hun gebrekkige communicatie rond reeds lang geplande werken), en dat dat echt wel beter kan. Railtime is misschien iets te zwaar bij verstoringen, waardoor het systeem te snel plat gaat, maar zou het dan niet beter zijn de pagina te vervangen door een eenvoudig overzichtje van waar er (zware) verstoringen zijn? In plaats van een nutteloze foutmelding, Railtime dat doet alsof er niets aan de hand is, etc?
Gast

10 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Informatie

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief

Komende Activiteiten

Laatste reacties

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12