NMBS - De Lijn

Opmerkingen over de informatievoorziening.
5 berichten • Pagina 1 van 1

NMBS - De Lijn

BerichtDoor Wijgmaal » 08 Okt 2016, 10:33

Het was me een zeer treurige week, deze week, met (voor mij althans) 4 dagen trein- en bus ellende op de 5.

Ik ga het weer even hebben over mijn standaard stokpaardje, de zogenaamde real-time en omroep informatie van de NMBS en De Lijn. Twee voorbeelden:

NMBS stroomonderbreking en Brussel-Noord bomalarm:

1. om de vijftien minuten herhalen dat het treinverkeer ernstig verstoord is en dat men de reiziger verder op de hoogte zal houden is zinloos als men niets praktisch zegt over de treinen waarop men staat de wachten...

2. en met praktisch bedoel ik niet dat men omroept (in station Asse) dat de reiziger zich dient te haasten met instappen als er in geen velden noch wegen een trein te bespeuren valt... dat zal de absurde humor van de NMBS zijn zeker? :D

3. gedurende de 'crisis' was de NMBS-app overbelast en kon je niets, maar dan ook niets opzoeken... serious, guys, weten jullie waarvoor een real-time app dient? Juist, ja.

De Lijn staking vrijdag:

Er is een gedeeltelijke staking aangekondigd, maar drie op de vijf bussen schijnen te rijden in Leuven, zo zegt de website. Er is een pdf document beschikbaar met bussen die niet rijden, voor geheel Vlaams-Brabant, maar probeer dit maar eens op een telefoon te raadplegen en tussen de honderden 'lijnen' op een dertig bladzijden document je bus te vinden. Handig!

Dan maar de officiële app geraadpleegd, en de niet officiële The Line app, alle bussen staan netjes aangekondigd, en op tijd, alle. Dan gaat de tijd voorbij en verdwijnt je bus van de tabellen, zonder dat die doorkomt. U raadt het al, de app heeft de bussen die niet rijden niet geschrapt van de lijst waardoor er dus foute informatie wordt meegegeven.

Overigens, en dit heeft niets te maken met de problemen van deze week, maar dit heb ik reeds meerdere keren vastgesteld, hoe komt het dat The Line, een niet officiële app, meer accurate informatie geeft dan de De Lijn en dan de borden aan de haltes?
Wijgmaal

Re: NMBS - De Lijn

BerichtDoor jo verwimp » 09 Okt 2016, 17:30

Gelijkaardige problemen in Charleroi, waar eveneens bomalarm was. We moesten het station verlaten en na anderhalf uur mochten we weer binnen. De eerst aangekondigde trein reed naar de luchthaven maar er werd niet bijverteld dat wie naar Brussel Z-C-N wilde kon overstappen in Luttre.
Dus bleven we op de trein naar Antwerpen zitten die pas veel later vertrok.

Aan De Lijn stelde ik eerder de vraag ivm real-time. Recent, na drie weken dit antwoord:
"Graag geven wij u wat meer uitleg over de elektronische infopanelen. Op dit moment zijn onze elektronische infopanelen uitgerust met een systeem waarbij de realtime doorkomsten worden vermeld. Indien deze niet beschikbaar zijn, worden de theoretische doorkomsttijden vermeld.
Technisch is het mogelijk om onvoorziene omstandigheden via dit systeem weer te geven. Om organisatorische reden is het echter niet mogelijk om elke wijziging, zoals een rit die niet wordt uitgevoerd, te melden."
Vraagje: waar vind ik die niet officiële 'The Line app' ??
jo verwimp

BerichtDoor Wijgmaal » 09 Okt 2016, 18:00

Ik weet niet of de app bestaat voor een iPhone, maar voor een Android is die er hier:
https://play.google.com/store/apps/deta ... vg.theline
Wijgmaal

BerichtDoor Wijgmaal » 16 Okt 2016, 12:19

Verleden week maandag zette de ellende zich voort voor mij. Door een ongeval was het treinverkeer tussen Mechelen en Leuven ernstig verstoord. Gelieve naar de aankondigingen te luisteren, blah, blah, blah...

Wat men niet zegt, tenminste niet op voorhand, is dat de eerste twee treinen (een in de richting van Leuven, een in de richting van Mechelen) werden afgeschaft. Dus de mensen blijven netjes wachten, hopend dat een trein toch zal komen opdagen.

Gelukkig gaf de 'railtime' app wel aan dat de treinen afgeschaft waren en dus deed ik wat de NMBS had moeten doen, de mensen verwittigen dat de trein niet zou komen.

Waarom dit gekanker van mij belangrijk is?

Omdat de bus naar Leuven, aan Wijgmaal station, vertrekt op ongeveer hetzelfde moment als de trein. Als je dus wacht tot de NMBS aankondigt dat de trein niet zal rijden, is de bus reeds vertrokken en heb je een half uur verloren.
Wijgmaal

BerichtDoor Wijgmaal » 06 Nov 2016, 11:29

Dit heb ik aan De Lijn (Facebook) gestuurd nadat er (weer eens) een stakingsdag was in het Leuvense en hun app en meldingsborden deden alsof er geen vuiltje aan de lucht was:

"Waar kan ik jullie een lekkere slagroomtaart laten bezorgen? Exact tien jaar geleden deelde ik jullie mee dat jullie aankondigingsborden (bv. aan station Leuven) niet werken. Zo worden er bussen aangekondigd die nooit komen opdagen.

Nu, een decennium later, laat jullie smartphone-app de bussen nog steeds 'op tijd' rijden, ook degene die door de vakbondsactie nooit zullen aankomen.

(Kan er ook eens iemand uitleggen hoe een Lijn-app, ontworpen door een hobbyist, meer accurate informatie blijkt door te geven dan de officiële?)"

Tot op heden geen antwoord terwijl er op meer recente berichten wel gereageerd werd.
Wijgmaal

5 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Informatie

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief

Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van

thumb_logo_nl_groen

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12