De Lijn: Realtime doorkomsten

Opmerkingen over de dienstregeling en stiptheid. Sub: aansluiting, frequentie, verbelbussing, afschaffing, vervroeging, vertraging, doorstroming.
9 berichten • Pagina 1 van 1

De Lijn: Realtime doorkomsten

BerichtDoor jo verwimp » 03 Dec 2013, 15:45

De stiptheid bij De Lijn is in mijn omgeving nog erger dan die van de NMBS.
Dus raadpleeg ik voor mijn vertrek de website, rubriek "realtime doorkomsten"
Dat werkt meestal goed maar is niet altijd betrouwbaar:
- sommige bussen zijn er niet op aangesloten
- het werkt niet wanneer bussen te vroeg komen: het voorzien doorkomstuur wordt opgegeven
- het werkt evenmin wanneer bussen geschrapt worden: alweer wordt het voorziene doorkomstuur opgegeven
Navraag bij De Lijn bevestigt een en ander.
jo verwimp

Re: De Lijn: Realtime doorkomsten

BerichtDoor rvdborgt » 03 Dec 2013, 21:08

jo verwimp schreef:- het werkt niet wanneer bussen te vroeg komen: het voorzien doorkomstuur wordt opgegeven
- het werkt evenmin wanneer bussen geschrapt worden: alweer wordt het voorziene doorkomstuur opgegeven
Heb je ook gevraagd wanneer ze denken uitgevallen en te vroege bussen wel te tonen? Want volgens mij zijn dat gewoon softwareaanpassingen.

Was het een van de entiteiten die antwoordde of de centrale diensten?

Groetjes,
Rian
rvdborgt

BerichtDoor SIMPY.be » 03 Dec 2013, 21:56

Normaal worden te vroege bussen wel getoond, ik heb op die manier eens een bewijs kunnen maken van een bus die maar liefst 9 min te vroeg aan mijn halte was gepasseerd.
Het is inderdaad zo dat het bij bepaalde bussen niet werkt, ik hou die bussen bij in een lijst op mijn gsm, als ik het busnummer 2x tegenkom zonder realtime gegevens, dan stuur ik dit door naar De Lijn (via facebook of twitter), en dan laten ze dit herstellen. Echter zouden ze dat eigenlijk zelf kunnen doen (dispatch kan bussen ook volgen via GPS, en zien of het systeem offline is, maar dat is helaas niet altijd het geval.
Afgeschafte bussen, dat zou inderdaad wel ook handig zijn, maar blijkbaar is de software daar op dit ogenblik niet op voorzien. Alsook belbussen, die zijn ook (nog) niet opgenomen.
SIMPY.be

BerichtDoor jo verwimp » 03 Dec 2013, 22:29

rvdborgt schreef:
jo verwimp schreef:- het werkt niet wanneer bussen te vroeg komen: het voorzien doorkomstuur wordt opgegeven
Heb je ook gevraagd wanneer ze denken uitgevallen en te vroege bussen wel te tonen? Want volgens mij zijn dat gewoon softwareaanpassingen.

Was het een van de entiteiten die antwoordde of de centrale diensten?

Groetjes,
Rian

De entiteit Vlaams-Brabant (Luc Daniëls tel 016 31 36 55) liet me na enig aandringen weten: "Het is technisch niet mogelijk om de afgeschafte ritten te verwijderen van de real time informatie. Wij rekenen dan ook graag op uw begrip hiervoor. Wij blijven echter wel naar oplossingen zoeken om de informatie bij storingen te optimaliseren."(ref 7201330581/LV)

Dezelfde persoon : "U contacteerde ons op 3 april 2013 met de melding dat één van onze chauffeurs op lijn 212 te vroeg is vertrokken aan het station van Asse en dat dit niet vermeld werd op de real time-informatie.
Deze informatie wordt inderdaad niet meegedeeld via onze real time-informatie. Het is echter helemaal niet de bedoeling dat onze chauffeurs te vroeg rijden. (7201311061/ad)
jo verwimp

BerichtDoor overweg13 » 04 Dec 2013, 09:27

Interessant topic, omdat in dit korte bestek inderdaad alle zwakheden van het systeem aan de kaak gesteld worden. Als bussen gevolgd worden, blijven ze dat inderdaad ook als ze te vroeg rijden.
Onlangs waren we nog bijna het slachtoffer van een toch wel zware fout: in Brussel-Noord stond een bus van lijn 352 met 28 minuten vertraging aangekondigd. Net toen we aan het overleggen waren of we toch niet opnieuw "naar boven" zouden gaan om een koffie te drinken, kwam de bus aan rijden: ik heb zelden zo een stipte bus gezien.
Dergelijke fouten zouden eigenlijk niet mogen voorkomen.
Er zijn trouwens ook nog wel andere tekortkomingen: bij omleggingen lijkt het systeem ook tilt te slaan.
overweg13

BerichtDoor SIMPY.be » 04 Dec 2013, 18:21

Overigens heb ik zelf een kleine site gemaakt die minder zwaar is, en op basis van je GPS locatie (op je smartphone/tablet) de dichtstbijzijnde haltes toont:
http://ov.simpy.be/
of zonder GPS: http://ov.simpy.be/?stop=503935+508935 (nummer(s) vervangen door haltenummer, te vinden op google maps)

(ik zie een foutje op de site op de desktopversie van chrome, waarbij de tabel verkeerd getoond wordt, ik tracht dit euvel op te lossen).
SIMPY.be

BerichtDoor jo verwimp » 04 Dec 2013, 21:06

prachtige site, zal ik zeker gebruiken ! dank je wel, Simpy
jo verwimp

BerichtDoor jo verwimp » 23 Mei 2016, 14:04

Bijna dagelijks ervaar ik problemen met de 'real time' en eindelijk geeft De Lijn dit toe. Maar we zullen nog even geduld moeten oefenen:

"Het is inderdaad zo dat de kwaliteit van onze realtime info niet altijd optimaal is. Dit heeft te maken met de achterliggende hard- en software. Wij werken er dan ook aan om deze hard- en software te vervangen en zo de gegevens betrouwbaarder te maken.
Achterliggend zijn hier heel veel aanpassingen en vervangingen voor nodig aan onze
reisinfosystemen. Dit heeft dan weer een grote impact op andere systemen die hieraan gelinkt zijn.
De hele verbeteroperatie vraagt dus veel investeringen, zowel qua tijd als financieel. Volgens de huidige planning zullen de grote verbeteringen niet voor begin 2017 zichtbaar zijn voor de reiziger. In afwachting van de grote verbeteroperatie zullen wij wel een aantal kleinere optimalisaties uitvoeren." (klantenreactie nr. 7201610586/1 VVM)
jo verwimp

BerichtDoor overweg13 » 23 Mei 2016, 15:09

De problemen zijn inderdaad belangrijk:
- het aantal keren dat er geen gps-gegevens beschikbaar zijn ligt (veel te) hoog; de laatste tijd lijkt dat vooral in weekends voor te komen, net op het moment dat het aanbod laag ligt en er meer nood is aan degelijke informatie;
- de theoretische doorkomsturen die dan verschijnen, zouden eigenlijk moeten verdwijnen, want je hebt er niets aan. Bussen die nog moeten komen, verdwijnen op het voorziene doorkomstuur; afgeschafte bussen worden toch vermeld;
- bij omleggingen loopt het vaak fout.
overweg13

9 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Dienstregeling en stiptheid

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief

Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van

thumb_logo_nl_groen

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12