Home Actueel TreinTramBus-forum Algemeen Trein Gewestelijk Expressnet (GEN) Brussel - scenario 2015

Gewestelijk Expressnet (GEN) Brussel - scenario 2015

36 berichten • Pagina 4 van 41, 2, 3, 4

Re: Gewestelijk Expressnet (GEN) Brussel - scenario 2015

BerichtDoor Hagelander » 11 Apr 2009, 07:31

Om gewoon even te staven met de realiteit: in ongeveer 1.5 jaar tijd zijn de structurele files van de ochtendspits op de E314 (Lummen-Leuven) verlengd van de oprit Aarschot naar de oprit Tielt-Winge. Eveneens op de E40 zie je dat de mensen steeds sneller in files belanden en dan mag men niet spreken over dagen dat er ongevallen gebeuren tijdens de spits. Maar extra inzet van materiaal, of een gedeeltelijke invoering van het GEN-netwerk (de sporen tussen Leuven en Brussel liggen er al!), dat is waarschijnlijk net iets te veel gevraagd. Dat die files vreselijk zijn voor zowel de economie als het milieu, dat kan men wel berekenen!

PS. Het station Aarschot wordt trouwens al heel veel gebruikt door pendelaars, maar al de parkingruimte én de treinen worden al ten volle benut. Daar men weldra echter aan het stationsplein gaat werken, zal een deel van de parking gebruikt dienen te worden als tijdelijk busstation, en waar gaan de auto's naartoe die geen plaats meer vinden? Juist ja, dan toch maar de autostrade op!
Gebruikersavatar
Hagelander
 
Berichten: 238
Geregistreerd: 17 Jun 2008, 13:40

GEN loopt opnieuw vertraging op

BerichtDoor Gast » 15 Mei 2009, 08:22

Amper twee maanden na de start ligt de werf van het Gewestelijk Expressnet (GEN) in Genval al stil. Oorzaak is een financieel geschil tussen de aannemer en Infrabel, zo schrijft Vers l’Avenir vrijdag.
Gast
 

Re: Gewestelijk Expressnet (GEN) Brussel - scenario 2015

BerichtDoor Gast » 03 Jun 2009, 13:22

Vandaag vond ik op http://www.brusselnieuws.be een artikel over de vraag van de gemeente Schaarbeek naar twee extra stopplaatsen tussen Schuman en Noord. Technisch is de inplanting niet evident, maar zeker niet onmogelijk en zeker wanneer er ooit een 3e metro komt, zou zelfs een mooi knooppunt ontstaan.

Schaarbeek - De gemeente Schaarbeek vraagt om extra GEN-stations in Berenkuil en aan de Rogierlaan. Ze volgt daarmee een voorstel van gemeenteraadslid Denis Grimberghs (CDH).

Onlangs presenteerde de NMBS het Gewestelijk Expresnet (GEN), het voorstadsnet dat in 2015 forenzen snel en efficiënt naar en uit Brussel moet brengen. Maar ook Brusselaars moeten er hun voordeel mee kunnen doen, vindt afscheidsnemend parlementslid Denis Grimberghs (CDH), tevens gemeenteraadslid in Schaarbeek. “Ik zou zelfs meer zeggen. Laten we het GEN afwachten vóór we dure metrolijnen aanleggen." Dan moet wel eerst nog de NMBS overtuigd worden.

Grimberghs pleit al langer voor een beter gebruik van de treinsporen die Brussel doorkruisen. Een voorbeeld. Lijn 161 vertrekt in Louvain-la-Neuve, gaat langs Watermaal-Bosvoorde, het Luxemburg- en het Schumanplein, om uiteindelijk naar het Noordstation af te buigen. De trein rijdt net voordien door Schaarbeek, maar stopt er niet. De NMBS is ook niet van plan om de trein er te laten stoppen als het voorstadsnet in 2015 af is. Dat blijkt uit een studie van onder meer Stratec en Tractebel, die de NMBS heeft laten uitvoeren. De NMBS geeft vele redenen op: het is niet makkelijk om een station in een dichtbebouwde wijk te integreren; de sporen zullen er gesplitst moeten worden, en, vooral: een extra station zal de voorstadstrein nodeloos vertragen.

Foute redenering, vindt Grimberghs. Het GEN is juist ideaal voor stadsvervoer. Gemeente en Gewest moeten de NMBS onder druk zetten om de trein er twee keer te laten stoppen. Aan de Rogierlaan (of de Azalealaan) én aan de Berenkuil, meer bepaald aan de Waelhemstraat. Die sites liggen in twee dichtbevolkte wijken waar een (ondergrondse) spoorverbinding erg van pas komt. De gemeenteraad volgt Grimberghs en heeft hierover zopas een resolutie aangenomen.

Grimberghs: “Met een stopplaats ligt de Berenkuil met de trein op vijf minuten van Noord en acht minuten van Centraal, en ook Schuman is dan vlakbij." De Rogierlaan geeft eenzelfde verhaal. Ooit was er zelfs een (goederen)treinstation, op de kruising met de Deschanellaan.

De ideeën voor twee Schaarbeekse GEN-stations leven al langer. Merkwaardig genoeg heeft nog niemand de concrete inplanting bestudeerd. De MIVB en minister Pascal Smet (SP.A) hebben onlangs beslist hierin verandering te brengen. Ze hopen de NMBS met tekeningen en gegevens te overtuigen. Smet heeft ook een brief gestuurd naar de NMBS met de formele vraag om GEN-perrons aan Rogier en Berenkuil.

Smet doet dit niet zomaar. “Het gewestelijk mobiliteitsplan Iris 2 spreekt over 46 GEN-stations in Brussel," zegt Smets woordvoerster Christine Léonard. “De NMBS had er 28 gepland. We hebben de NMBS al kunnen overtuigen om dat aantal op te trekken tot 37. Met wat overtuigingskracht zouden we tot 42 moeten kunnen komen."
Gast
 

Re: Gewestelijk Expressnet (GEN) Brussel - scenario 2015

BerichtDoor Gast » 17 Okt 2009, 19:59

Vorige week bracht de rtbf in question à la une een reportage over het GEN en vooral over de te hoge verwachtingen in dat verband. TreinTramBus kwam ook kort aan het woord:

http://www.rtbf.be/tv/revoir/detail_que ... d6545dc36e
Gast
 

Re: Gewestelijk Expressnet (GEN) Brussel - scenario 2015

BerichtDoor Gast » 19 Okt 2009, 04:33

Men had ook in Duitsland, Zwitserland en elders kunnen gaan kijken voor voorbeelden, maar de Parijse en Madrileense modellen zullen wellicht ook voer tot nadenken geven.
Wel vond ik de commentaar op de interventie van die vakbondsman enigszins tendentieus...
Gast
 

Re: Gewestelijk Expressnet (GEN) Brussel

BerichtDoor jo verwimp » 27 Feb 2017, 17:01

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil niet wachten tot alle werkzaamheden afgerond zijn om het Gewestelijk ExpresNet (GEN) definitief te lanceren. “Vanaf 2022 rijdt er om het kwartier een trein tussen Brussel en Ottignies, en om het halfuur tussen Brussel en Charleroi.”
Dat zei Bellot op RTL-TVI. De minister vindt dat er een tandje bijgestoken moet worden in de realisatie van het GEN: “We moeten sneller gaan. We gaan niet wachten op het einde van de werken om het GEN te lanceren.”

Zeker op de lijnen 161 (tussen Brussel en Ottignies) en 124 (tussen Brussel en Charleroi) kunnen er volgens Bellot snel vorderingen gemaakt worden: “Voor lijn 161 hebben we alle stedenbouwkundige vergunningen, en de werken zouden relatief snel van start kunnen gaan.”

Geen grote stations meer
Bellot vindt dat er al veel geknoeid is in het GEN-dossier: “We moeten stoppen met het bouwen van grote stations. Ik heb recent nog de bouw van een nieuw station in Kortrijk tegengehouden. Vanaf nu zijn het de sporen en de reizigers die tellen”, aldus Bellot, die vindt dat men bij de opstartfase te ambitieus is geweest. Eigenlijk had het GEN al in 2012 van start moeten gaan, maar die timing was onhaalbaar: “Ik zei in 2002 al dat dat onmogelijk was. Om dat mogelijk te maken had men alle vergunningen op 12 maanden tijd moeten aanvragen, en hadden ze op 18 maanden tijd uitgereikt moeten zijn. Er zijn zelfs nu nog altijd vergunningen die nog niet binnen zijn.”

Vorige week bleek dat er nog 1,05 miljard euro nodig is om het GEN te voltooien. In Wallonië is er nog 516 miljoen nodig, in Vlaanderen 75 miljoen en in de "neutrale zone" (Brussel en de Vlaamse rand tussen Wallonië en Brussel) 458 miljoen. Dat geld moet onder meer komen van het miljard euro dat de federale regering in 2017 in de NMBS zal investeren.
jo verwimp
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 29 Jul 2013, 15:42

Vorige

36 berichten • Pagina 4 van 41, 2, 3, 4

Terugkeren naar Trein

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12