Home Actueel Blog Thalys naar Amsterdam, sneller dan de Benelux?
Thalys naar Amsterdam, sneller dan de Benelux?
Geschreven door STYNEN Stefan   
woensdag, 30 december 2009 20:25

Afgelopen maandag had ik met het gezin een dagje Amsterdam gepland: een snelle dagtrip met de Thalys. Reizen naar Nederland was de jongste jaren niet altijd een pretje door de erbarmelijke service van de Benelux: indien je trein al niet geschrapt was, was het risico groot dat hij een grote vertraging had of halverwege de rit defect bleef staan.We keken dan ook met gemengde gevoelens uit naar de Thalys over de HSL: zouden de tijdwinst en de kwaliteit opwegen tegen de duurdere tarieven en reservatieplicht? Goedkoop was het uitje alvast niet: voor vier volwassenen en twee kinderen betaalden we in totaal 400 euro.

Ironisch genoeg vertrokken we in Mechelen met de Beneluxtrein van 07.41 uur zodat we in Antwerpen-Centraal voldoende reserve hadden om over te stappen op de Thalys van 08.31 uur. Na de winterellende op het spoor de jongste weken, wilden we geen risico’s nemen.

Onze reserve was ruim berekend en werd nog wat groter want de Thalys werd aangekondigd met +19’, een reden werd niet meegedeeld. Rond 08.50 uur kwam uiteindelijk een gerenoveerd Thalysstel aangereden. Fijn, ik wilde al lang kennis maken met het vernieuwde interieur. Dat oogt gezellig, maar door de hoge stoelen krijg je niet echt een gevoel van ruimte en is het zicht naar buiten maar povertjes.

Al gauw zoefden we doorheen het station van Brecht en werd het spannend: zouden we stil vallen op de grens? Nee, even vertragen maar dan toch aan een toch nog behoorlijke vaart door tot Rotterdam en over de indrukwekkende Moerdijkbrug. In Rotterdam zagen we enkele sporen verder een Fyra vertrekken, de nieuwe binnenlandse sneltrein van Rotterdam naar Amsterdam over de HSL. Even later kwamen ook wij in beweging, maar die Fyra, met een maximumsnelheid van slechts 160 km/h reed aardig in de weg van onze TGV en we spurten van sein tot sein om telkens volledig of bijna volledig tot stilstand te komen. Het resultaat was een bedroevende +45 bij aankomst in Amsterdam. In plaats van 20 minuten sneller dan de Benelux waren we nu meer dan 20 later in Amsterdam dan de trein die we in Antwerpen hadden verlaten. Uitleg over het waarom van dit geklungel kwam er niet, maar misschien moeten de Nederlanders toch maan eens een stage gaan volgen bij de SNCF, waar ze er in slagen om elke 3’ trein over een HSL te sturen zonder elkaar in de wielen te rijden. Toch had dit alles ook een positief aspect: meer tijd om de nieuwe lijn te ontdekken. Landschappelijk is het allemaal niet bijzonder, maar het aantal tunnels en viaducten is wel indrukwekkend.

Na een aangename en zonnige winterwandeling door het centrum van Amsterdam - we hadden blijkbaar goed gegokt na de sneeuw en regenellende van de afgelopen week - zouden we om 15.16 uur de trein terug nemen. Dankzij de grillen van het Thalystariefsysteem reden we dit keer in Comfort 1 omdat we daar aan goedkopere kaartjes geraakten dan in 2e klasse. Dat ons onderweg nog een klein hapje wachtte, was leuk meegenomen om de kinderen zoet te houden. Ruim op tijd trokken we naar het perron en zagen we dat het vertrek reeds was aangekondigd met +’10. Nadat een binnenlandse trein was vertrokken reed een Thalys binnen. Met enige verbazing stelde ik vat dat die nog reizigers uit Parijs aan boord had en dus zonder schoonmaakbeurt meteen terug zou rijden. Heeft Thalys het businessmodel van Ryanair overgenomen? Het ontbreken van een schoonmaakbeurt bleek nog het kleinste ongemak: de passagiers uit Parijs hadden onze plaatsen netjes achter gelaten.

thalys_amsterdam_web01

Meteen na het vertrek kwam er echter nog meer onheil uit de micro: er was geen catering aan boord gebracht – daar ging onze versnapering, die we gelukkig nog niet aan de kinderen hadden beloofd – en vanwege een technisch defect zouden we niet over de HSL rijden en met een vertraging van ’45 tot ’60 aankomen in Antwerpen. Tja, dan gaat het met die Benelux natuurlijk even snel en hadden we bovendien vrij de dag zelf onze terugrit kunnen bepalen.

thalys_amsterdam_web03

Tot Rotterdam ging het relatief vlot met weinig oponthoud op de klassieke lijnen. In het seinhuis van Rotterdam waren ze echter even vergeten dat we niet over de HSL mochten. Even voor Barendrecht kwam onze trein dan ook tot stilstand en werd meegedeeld dat we terug zouden rijden om een wissel te nemen naar de klassieke route via Dordrecht en Roosendaal. Dan maar naar de bar voor een koffie… want zelfs die mochten de Comfort 1-klanten deze keer zelf gaan halen. We reden ongeveer 2 kilometer terug en moesten opnieuw even wachten omdat de bestuurder naar de andere kant van de trein moest. Al bij al ging dat relatief vlot en het moet gezegd worden dat de informatie tijdens de terugrit zeer correct was: geen goed nieuws, maar ook geen verbloemende nonsens. Intussen bedroeg onze vertraging echter +’75. Door een L-trein tussen Essen en Antwerpen kwamen daar nog eens ‘5 bij. Het boordpersoneel informeerde inmiddels naar de gewenste aansluitingen in Parijs. Over overstaps in Brussel, bijvoorbeeld op de Eurostar, of Antwerpen werd niet gesproken, maar ik veronderstel dat ook die mensen in de mate van het mogelijke werden geholpen. Over de mogelijkheid om compensatie te vragen voor de opgelopen vertraging werd evenwel met geen woord gerept, trouwens ook niet in de High Speed Guidebook die je aan boord kan meenemen.

thalys_amsterdam_web02

In tegenstelling tot een vriend die vorige week niet verder is geraakt dan Rotterdam zijn we maandag wel tot in Amsterdam geraakt, maar met meer dan 120 minuten vertraging op een dagtrip en een niet-geserveerde maaltijd tijdens de terugrit is de balans van deze verkenningsrit toch eerder pover, zeker voor de prijs van 400 euro H/T. Afwachten hoe de klantendienst hierover denkt. Een vraag om compensatie is al vertrokken en het antwoord lees je binnenkort op deze site.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (4)add comment

Xavier Samyn said:

...
Ik ben vrijdag ook per Thalys naar Amsterdam afgezakt. In het Travel Center ging ik mijn Thalysbiljet voor de eerstvolgende trein naar Amsterdam gaan kopen. Er waren geen plaatsen meer aan het jongerentarief te verkrijgen (hoewel de trein zeker niet druk bezet was), dus dan maar volle pot: 64 euro enkele reis! Maar ik had het er wel voor over om aan hoge snelheid in Amsterdam te raken en niet op die onbetrouwbare Benelux te moeten zitten. Achteraf heb ik mijzelf beklaagd dat ik niet naar het jongerentarief in eerste klasse gevraagd had, want dat was er maar 51 euro...

Het begon al goed in Brussel-Zuid, waar de Thalys komende uit Parijs met tien minuten vertraging aankwam. Gelukkig duurde de stilstand niet al te lang en konden we vlot de Brusselse agglomeratie verlaten. Weliswaar aan een maximumsnelheid van 50 km/u tot voorbij Schaarbeek, vanwege de vele wisselstraten dat we nog moesten doen om op lijn 25 te geraken, wat dus wil zeggen zo goed als alle sporen die er in Schaarbeek kruisen...
Vanaf Buda voelden we dan onze trein voor de eerste maal goed accelereren, maar niet voor lang. Wegens werken op de lijn 25, vertraagden we voor Vilvoorde alweer om naar lijn 27 (parallelspoorlijn met lijn 25 tussen Brussel en Antwerpen) om te sporen. Buiten de snelheidsbeperking van 40 km/u in Mechelen om weer op lijn 25 te komen, ging het vlot richting Antwerpen. Enkel voor Antwerpen-Berchem hebben we nog enkele minuten voor een rood sein stil gestaan.

Met een vertraging van ongeveer 20' vertrokken we dan uit Antwerpen en accelereerden we vlot richting 300 km/u op de nieuwe hogesnelheidslijn. Lang duurde de pret niet, want ergens tussen Brede en Lage Zwaluwe stopten we in volle HSL en in de middle of nowhere. Na een tijdje kwam de boodschap dat er een vastgevroren wissel was en dat we een stuk achteruit gingen moeten rijden om via het ander spoor verder te kunnen reizen. Uiteindelijk kwam daar niets van in huis, en na 1u10' stilstand ging onze trein opnieuw in beweging, maar niet in achteruit zoals eerst meegedeeld. We dachten dat de problemen over waren, maar niets was minder waar. Uiteindelijk bleek het om een probleem met de signalisatie te gaan, waardoor de trein van baken tot baken (om de kilometer zoiets) aan maximum 40 km/u moest rijden. Aan ieder baken bleven we dan ook nog vaak 10' staan! Op deze manier ging het verder via Lage Zwaluwe, de brug over het Hollands Diep en de verschillende tunnels erachter. In tussentijd zagen we over de klassieke lijn naast de HSL en de Moerdijkbrug al tientallen IC's, waaronder ook de Benelux, richting Amsterdam spurten...

2,5 uur na onze eerste stilstand op de HSL, begon de trein dan toch weer goed door te trekken. Maar niet voor lang, want Rotterdam was al in zicht, dus 300 km/u zat er niet meer in. Als kers op de taart werd onze trein dan nog, door de gemaakte vertraging van 2u40' dan al, tot Rotterdam Centraal beperkt, waar we werden verzocht over te stappen op een binnenlandse IC via Den Haag HS en Leiden Centraal. Gelukkig reed deze trein zonder problemen, maar de gemaakte vertraging bij aankomst in Amsterdam CS bedroeg ondertussen al 3u10'!
De Thalys twee uur achter ons was ook beperkt tot Rotterdam, dus werd in Amsterdam CS omgeroepen dat Thalysreizigers verzocht werden de Fyra tot Rotterdam te nemen.

Blijkbaar zijn zware vertragingen nog steeds een pijnpunt voor Thalys. Als ze hun geafficheerde reistijden ook effectief willen uitvoeren en dus concurrentieel zijn tov auto en vliegtuig, zullen ze hier toch dringend iets aan mogen doen! Zeker voor de tarieven die ze voor hun tickets vragen...
 
maandag 11 januari 2010 om 21:36
Stemmen: +0

E.Piedfort said:

...
Vastgesteld op 21 januari 2010.
Toen ik aankwam in Antwerpen centraal, zag ik aan de overzijde het bord Thalys Paris Nord 16.30u + 30 min.
Er is nog steeds geen beterschap blijkbaar.
 
donderdag 21 januari 2010 om 20:51
Stemmen: +0

David Nijenhuis said:

...
De klachten kun je het beste naar de Nederlandse of Duitse tak van Thalys sturen. Die zijn niet zo kinderachtig als de Belgen ingesteld, de NMBS is alleen maar goed in het ophangen van lulverhalen en doen niks anders dan hun kont ervoor wegdraaien en hun eigen gemaakte fouten keer op keer goedpraten.>:
 
vrijdag 12 februari 2010 om 21:42
Stemmen: +0

Jos said:

Thalys
@ Xavier, ik begrijp je frustratie, maar het is vrij dom om gewoon even over en weer te rijden als het zoveel geld kost!
 
donderdag 29 april 2010 om 11:53
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12