Home Actueel Blog Busworld 2009
Busworld 2009
Geschreven door STYNEN Stefan   
donderdag, 22 oktober 2009 07:57

De dieselbus is passé, nagenoeg elke constructeur van betekenis pakte op deze Busworld uit met een hybride op zijn stand. Op de waterstof of elektrobus zullen we dus nog even moeten wachten.

busworld_vanhoolBij Van Hool was de nieuwe dieselektrische A360 Hybride voor De Lijn een van de vedettes op de stand. De meeste zitjes in deze bus staan in de rijrichting, maar je moet wel steeds een trapje op. De smalle doorgang naast de voorste zitplaatsen is bovendien niet bevorderlijk voor een vlotte instap, terwijl De Lijn nog maar pas heeft beslist dat voortaan iedereen langs de voordeur naar binnen moet. De A330 van de MIVB heeft alvast een bredere instap en ook een volledig lage vloer, maar ook een erg groot platform zonder veel houvast.

De prijs voor het minste comfort is echter met vlag en wimpel voor het Franse Fast dankzij een 3+2-zetelopstelling over de volledige lengte van de bus slagen zij erin in een bus van nog geen 13 meter 76 stoeltjes te voorzien. Mocht Ryanair zich ooit aan busvervoer wagen, kiezen ze ongetwijfeld voor deze Scoler Jumbo.

De wind waait uit het oosten

busworld_temsaBij elke editie neemt het aantal constructeurs uit Oost-Europa, maar ook het verre Oosten toe. Vooral het Turkse Temsa is ambitieus en reserveerde meteen een volledige hal in Kortrijk. Hun stadsbus Avenue mag dan ook worden gezien en zou wel eens een topper kunnen worden bij prijsbewuste vervoersbedrijven.

De tentoongesteld gelede bus van het Wit-Russische MAZ moeten we wellicht niet meteen op onze wegen verwachten, net zomin als de voertuigen van het Poolse Autosan. Solaris, eveneens uit Polen, bezit inmiddels wel over een behoorlijjke marktpositie in West-Europa en verkocht onlangs zlefs een aantal hybride bussen aan het Straatsburg. De stadsbus Urbino, ook beschikbaar als Trollino, ziet er van buiten erg mooi uit maar is ook van binnen erg verzorgd.

Bus met bijwagen

Waarom de hele dag met een gelede bus rijden wanneer je die capciteit alleen in de spits nodig hebt? Het Duitse Göppel heeft hierop een origineel antwoord: de bus met afkoppelbare bijwagen. De trekker is een MAN-midi of standaardbus waaraan een aanhangwagen van 10 of 11 meter wordt gekoppeld. Mij kon deze geniale eenvoud wel bekoren.

Buiten konden we nog de discreet opgestelde VDL-Evéole bewonderen, die naar verluid in 2010 eindelijk zou gaan rijden in het Noord-Franse Douai. Dit optisch geleid enkelrichtingsvoertuig beschikt vreemd genoeg over deuren langs beide zijden, waardoor hij hooguit een 30-tal zitplaatsen biedt. In dat geval kan je natuurlijk net zo goed een gewone gelede bus inzetten. De Citea LE, low entry met lage vloer vooraan en oplopende theatervloer achteraan, is de opvolger van de in België bijzonder populaire Transit 2000 en mogen we wellicht binnenkort ook op onze wegen verwelkomen.

Design und Spielerei

busworld_solarisEen originele designvondst waren de transparante stoelen in het minibusje van het Franse Vehixel. In dezelfde categorie vonden we in een Solaris stadsbus ook een speeltafeltje voor de kleintjes. Bijzonder sympathiek, maar of dit speelgoed het langer dan een paar weken uithoudt valt nog te bezien. Het knalwitte interieur met groene en beige houten stoeltjes in een Spaans Castrosua Tempusminibusje mag dan al een designprijs hebben gewonnen, in fel zonlicht moet dit felle interieur een verschrikking zijn. Maar... ook dit is weer een hybride.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (3)add comment

luk hulpiau said:

...
Interessant artikel.
Het moet me toch nog eens van 't hart dat ik van BTTB NIKS gehoord heb n.a.v. het verdwijnen van de trolleybus uit Gent.
De enige ECHTE milieuvriendelijk bus!
Was ook UNIEK voor België en Gent.
Jammer ...

luk
 
dinsdag 03 november 2009 om 09:58
Stemmen: +0

b said:

dinsdag 03 november 2009 om 10:04
Stemmen: +0

b said:

...
Puntje weg doen bij de link, dan werkt het!
 
dinsdag 03 november 2009 om 10:08
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12