Home Actueel Blog Getest: bus à haut niveau de service in Maubeuge (F)
Getest: bus à haut niveau de service in Maubeuge (F)
Geschreven door STYNEN Stefan   
zondag, 23 augustus 2009 12:01

Een kleine delegatie TTB-‘ers trok vorige donderdag naar het Noord-Franse Maubeuge voor een test van het nieuwe busconcept Bus à Haut Niveau de Service (BHNS). BHNS-lijn 51 loopt van het grensdorp Erquelinnes via Jeumont naar Maubeuge en vervolgt daarna haar route langs een reeks weilandwinkels tot in het naburige Haumont. 

Bij vertrek sprong meteen het design van de bus in het oog: een Irisbus Crealis, een designversie van de bekende Citelis stadsbus met wat meer glaspartijen in de zijwand, visuele en auditieve halte-aankondiging aan boord, stoelen en plafond in kleurtinten en een poging tot airco. Buiten was het 33°, in de bus nauwelijks frisser.

Het eerste deel tot "Polyclinique" verloopt in gemengd verkeer via gewone wegen. Behalve het voertuig wijst niets hier op een speciale buslijn. De haltes liggen er eerder slordig bij en aan de meeste hangt helemaal geen informatie. Vanaf Polyclinique rijdt lijn 51 een aantal kilometer over een volledig eigen bedding, waarvoor zelfs een aantal speciale bruggen zijn gebouwd. In het centrum van Maubeuge was die bedding een goede gelegenheid om de oevers van de Samber op te waarderen. Op weekdagen buiten de zomer rijdt hier om de tien minuten een bus. Er wordt gereden tot ongeveer 20u. Er is ook een zondagsnet, maar dat bestaat uit slechts 4 lijnen. De BHNS rijdt dan om de 70 minuten. Nee, een BHNS is geen tram en in Maubeuge wordt ook geen tramfrequentie geboden.

Vanaf Polyclinique beschikken de haltes over toegankelijke perrons en grote schuilhuisjes. Hoewel het hele concept nog geen jaar in dienst is, zijn de ruiten van de meeste schuilhuisjes al ten prooi gevallen aan de plaatselijke "casseurs". Die blijken ook de real time informatieschermen al te hebben gesloopt of gestolen. Aan de meeste haltes hangt helemaal niets meer.

Een korte wandeling door het centrum van Maubeuge levert niet veel toeristische bezienswaardigheden op, buiten misschien de zoo in een oud fort op loopafstand van het station. We vervolgen dan ook vrij snel onze weg richting Haumont, waar we willen overstappen op een gewone bus naar Aulnoye. Aan de halte Hautmont Hotel de Ville, verlaten we BHNS-lijn 51 en wachten we op een aansluitende bus. Hoewel de chauffeur van een volgende 51 stellig beweert dat die bus er zo meteen aankomt, blijkt dat de pdf's op de website van vervoersbedrijf Stibus niet geldig zijn tijdens de zomer en dat op de meeste lijnen en in juli en augustus slechts een sterk uitgedunde busdienst rijdt met gaten van twee uur en meer. Haut niveau de service? Maubeuge investeerde miljoenen euro in de nieuwe busbaan en in 20 nieuwe bussen, maar een correcte dienstregeling op de website of aan de haltes voorzien lijkt niet te lukken ... een inspanning die nochtans slechts een fractie kost van al die infrastructuur.

In combinatie met het ook al niet zo frequente aanbod van de SNCF richting Valenciennes, zien we ons genoodzaakt tot een onthaaste pizzapauze van twee uur en kunnen we een kruis maken over ons voornemen ook nog even de tram te nemen in Valenciennes.

maubeuge03Er staat immers nog een item op ons programma: het kleine spoorlijntje Orchies - Ascq, net over de Belgische grens. De laatste van de drie treinen per dag gaat al om 17u08. Op één local na, blijken we met ons groepje de enige reizigers voor de drie inox rijtuigen, geduwd door een zware diesel. Voor het vertrek waarschuwt de controleur ons voor mogelijke stenengooiers langs het traject. Op de heenreis hebben ze alvast raak gemikt en is er één ruit van onze trein gesneuveld. Zowaar, ze hebben iets tegen glas in de Nord-pas-de-Calais: maakt niet uit of het nu in een bushokje of in een trein staat. Gelukkig zit de shift van de stenengooiers er blijkbaar ook op om 17u. Aan een rustig tempo gaat het door wat weiden en bossen. Bij Cisoing kruisen we zelfs even de moderne tijd: de HSL Brussel-Parijs. Wat later bereiken we Ascq, halverwege tussen Lille en Doornik. Een Deense neus van de NMBS brengt ons ten slotte weer naar Doornik.

Wie ook op avontuur wil richting Maubeuge, vind meer informatie op http://www.semitib.fr/. Voor de dienstregeling van het lijntje Ascq - Orchies kan je terecht op http://www.ter-sncf.com/nord_pas_de_calais/index.asp. In het weekend rijden er geen treinen op dit lijntje.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (1)add comment

David Nijenhuis said:

...
Hoe komt het toch dat de Franse regering de (jeugd)criminaliteit met hun rotstreken in de grensstreken alsmaar niet onder de duim krijgt? Of je nou geweld tegen leraren in Longwy heb,t of stenengooiers nabij Ascq, of rokende jongeren in de Duinkerkse bussen? Het is gelukkig nog niet zo erg als in de Parijse voorsteden, maar als men nu niks doet, zal het vershcil met 10-15 jaar weg zijn. Ligt het aan de taal, of aan het gebrekkinge opvoedtechnieken die Franse ouders op hun kroosten toepassen?
 
maandag 14 september 2009 om 23:13
Stemmen: -1

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12