Home Actueel Blog Kanttekeningen bij mobiliteitsvisie 2020 De Lijn
Kanttekeningen bij mobiliteitsvisie 2020 De Lijn
Geschreven door DUMONT Frans   
woensdag, 22 april 2009 15:29

De Lijn stelde zopas een ambitieus plan voor. Uit diverse hoeken is kritiek te horen op het investeringsplan van De Lijn. TreinTramBus (Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers) pareert de kritiek maar maakt ook enkele kanttekeningen bij het plan van De Lijn.

Het is evident dat de overheid alleen met bijkomende investeringen in spoorvervoer – inclusief tram en light train – een verkeersinfarct kan voorkomen. Op een hedendaagse tramlijn kunnen 8.000 tot 10.000 klanten per uur worden vervoerd. Als dezelfde groep mensen zich per auto verplaatst, is een autoweg van vier rijstroken per richting nodig. Het “groot spoor” kan nog meer mensen aan: in de regio Parijs worden nu al meer dan 50.000 klanten per uur op één spoor vervoerd: het equivalent van een autoweg van 20 rijstroken! Automobilistenverenigingen en werkgeversorganisaties vragen om meer te investeren in bijkomende wegen. TreinTramBus vindt deze vragen weinig realistisch: dit vergt een veelvoud aan ruimte, onverantwoord gezien de schaarse ruimte in Vlaanderen.

De Lijn legt dan ook terecht de lat hoog en zet in op nieuwe tram-, sneltram-, light rail- en snelbuslijnen. In Limburg springt De Lijn in het gat van de spoorwegen. Er rijden nauwelijks nog treinen in Noord- en Oost-Limburg: een gevolg van een al te drastische besparingsoperatie uit de jaren ’50 van de vorige eeuw. Als de spoorwegen deze fout niet willen rechtzetten, is het maar normaal dat De Lijn deze taak op zich neemt. In de regio Antwerpen mag er anderzijds best wat meer ambitie zijn: het plan voorziet maar in twee bijkomende sneltramlijnen naar het toch dichtbevolkte voorstedelijk gebied rond de stad.

Anderzijds wordt het stilaan tijd om de studietijd af te ronden. Al in 2003 werden in het Pegasuplan al eens bijkomende tramlijnen voorgesteld. In Gent is het rond deze uitbreidingen momenteel oorverdovend stil: er is nog geen meter tramlijn bijgekomen.

Daarnaast volstaat het niet om tramlijnen aan te leggen. In Antwerpen, waar wel enkele lijnen bijgekomen zijn, raakt het voertuigpark hopeloos verouderd. De oudste trams zijn inmiddels 48 jaar oud, te klein – in Gent is het niet veel beter – en ontoegankelijk voor mensen in een rolstoel, met bagage, kinderwagens, …  Door de (beperkte) uitbreidingen van het tramnet in Antwerpen moet De Lijn opnieuw meer beroep doen op die oude trams. TreinTramBus vraagt dat dringend nieuwe én grotere voertuigen worden aangeschaft.

Een heikel punt blijft ook de doorstroming. De Lijn rekende uit hoeveel mensen de auto zouden laten staan om de overstap te maken op het openbaar vervoer. Onderzoek bracht naar voor dat dit pas werkt als het openbaar vervoer ook qua reistijd kan concurreren met de auto. Algemeen wordt als norm genomen dat een rit met het openbaar vervoer maximaal anderhalf keer zo lang mag duren als een autorit, wachttijd en overstappen inbegrepen. Dit lukt niet als tram en bus tussen de auto’s in de file staan. Busbanen, zegt u? Zeker, maar dit volstaat niet. Op de Antwerpse Leien staan tram en bus óp die tram- en busbaan tot twee minuten stil voor de verkeerslichten. De kusttram toont dat het ook anders kan: lichtenbeïnvloeding mét prioriteit voor tram en bus, aan de kust en in het buitenland een evidentie. Voor een goede doorstroming is De Lijn helaas afhankelijk van de goodwill van andere partners – gemeenten en de Vlaamse overheid als wegbeheerder. Die partners verkiezen nog al te vaak het behoud van enkele parkeerplaatsen boven een tram- of busbaan die significante tijdwinst kan opleveren voor tram en bus. In Gent veroorzaken zes parkeerplaatsen op het Koophandelsplein dagelijks minutenlang tijdverlies voor de duizenden gebruikers van de drukke tramlijn 1.

Tram, light train en bus zijn geen eilanden. De klant verplaatst zich van A naar B en maakt daarbij noodgedwongen vaak gebruik van een combinatie van trein, tram, metro en/of bus. Om het gebruik van het openbaar vervoer aantrekkelijk te maken, pleit TreinTramBus voor onderlinge afstemming van trein, light train, tram en bus op elkaar, en dit zowel op vlak van reiswegen, tarieven als informatie. Per auto maak je de verplaatsing toch ook in één vloeiende beweging?

Tenslotte willen we een lans breken voor een sterker flankerend autobeleid. Zolang het gebruik van de auto goedkoop blijft door gratis parkeerplaatsen in de binnenstad en voordelige bedrijfswagens, zullen massale investeringen in het openbaar vervoer niet de gewenste effecten sorteren.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (0)add comment

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12