Home Actueel Blog Leopold ligt op Elisabeth: hoe je weg vinden in de nieuwe metro?
Leopold ligt op Elisabeth: hoe je weg vinden in de nieuwe metro?
Geschreven door STYNEN Stefan   
zondag, 05 april 2009 09:58

Gisteren werd de nieuwe metro in Brussel echt geopend. Twee dagen na de Koning mochten gewone stervelingen de hele dag gratis met de metro. Ook ik kon mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen om te zien wat er intussen geworden was van de ruwbouw die ik enkele jaren terug met een aantal journalisten mocht bezoeken.

weststationa

Het resultaat mag er zijn: de blauwe verlichting en de grote zwart-witfoto’s op het nieuwe perron richting Koning Boudewijn zien er bijzonder fraai uit. Voorts zijn de muren afgewerkt met hout. De hal van het station valt op door de grote glaspartijen en ook de invoering van de MOBIB-poortjes. Die investering tegen fraude hoopt de MIVB op vijf jaar terug te verdienen. Het zou me niet verbazen als het nog sneller gaat.

weststationc

Vanaf Brussel-Zuid sta je op een drietal minuten aan het Weststation, een afstand waar de voormalige tram 83 of bus 20 via de Anderlechtse slachthuizen soms tien keer zo lang voor nodig hadden. Naar die toestand zal wel niemand heimwee hebben. Toch zijn er enkele schaduwkantjes: het noordwesten van Brussel verliest stilaan elke rechtstreekse verbinding met het centrum van de stad. Na de opheffing van tram 81 in 2007 wordt de metro nu doorgekoppeld naar het Zuidstation: gedaan met een metro die van richting verandert in de loop van zijn traject, een concept dat bij mijn weten nooit elders werd uitgevoerd. En alsof dat nog niet volstaat, zullen er volgens het GEN-plan van Schouppe ook geen GEN-treinen meer rijden tussen Jette, Bockstael en Brussel-Noord en Centraal. Wie vanuit het oosten of het noorden van het land naar de Heizel wil, ziet ter hoogte van Schaarbeek, maar moet voortaan nog een kwartier op de trein blijven zitten om vervolgens helemaal terug naar het noorden te rijden met de metro.

Lijn 2 van Simonis (Elisabeth) naar Simonis (Leopold) - de boventitel van dit stukje hielp mij alvast de beide delen van het station Simonis uit elkaar houden - is een ware uitdaging voor communicatiespecialisten. Hoe leg je aan iemand uit dat hij om van Rogier naar de Koning Boudewijn te rijden niet de metro naar Boudewijn moet nemen, maar eerst die naar Simonis Elisabeth? Waarom niet werken met een dynamische aanduiding van het eindpunt: de bestemming Koning Boudewijn wordt pas de meest logische route vanaf pakweg Munthof. Vanaf de eerdere stations gaat het duidelijk sneller met een overstap in Simonis: van Elisabeth naar Leopold.

Bovengronds aanbod in stilte teruggeschroefd

Met de bouclage van de metro (het sluiten van de ring) is ook de laatste fase van de grootscheepse nethervorming bij de MIVB bereikt. In zeven stappen werd het net grondig door elkaar geschud, met geslaagde en minder geslaagde ingrepen. Een aantal lijnen gaan frequenter rijden: bus 98, tram 51 op zondagochtend, maar op een aantal andere plaatsen wordt het aanbod drastisch teruggeschroefd. Ook hier is het noordwesten van het gewest weer de pineut: bus 85 verdwijnt, maar de frequentie van tram 82 wordt enkel in de spits noemenswaardig verhoogd. ’s Avonds en in het weekend wordt het aanbod op de Gentsesteenweg bijna gehalveerd.

In het zuiden wordt tram 97, na klachten van reizigers over het wegvallen van de rechtstreekse tram tussen Vorst en Ukkel, opnieuw verlengd tot Dieweg, maar wat aan de ene hand wordt gegeven, wordt elders afgenomen: bijna alle ritten van tram 97 worden ingekort tot de Bareel van Sint-Gillis. Tussen de Bareel en Louiza wordt het aanbod beperkt tot 8 per werkdag. Dit is bijzonder jammer want tram 97 had, mits de frequentie en vooral de doorstroming beter was geweest, zeker kans op succes. Eens te meer leidt de slechte doorstroming op de Charleroisesteenweg en in de flessenhals van de Louizalaan tot een achteruitgang van het bovengronds openbaar vervoer. Dit is de tweede keer in enkele jaren tijd dat het aanbod op de Charleroisesteenweg wordt teruggeschroefd. Eerder gebeurde dat al door het verdwijnen van tram 91 Louiza-Stalle.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (3)add comment

Bart Van de Walle said:

...
Ook vroege en late trams en bussen zijn blijkbaar niet graag gezien. De eerste tram 82 van Drogenbos kreeg me totnogtoe net (niet) op tijd op mijn werk, om 6 uur aan het Zuidstation. Wat spijtig toch dat die tram 5 minuten verlaat is, sinds begin deze week, en ik daardoor zeker te laat ben. Gelukkig heb ik nog mijn fiets...
 
zondag 12 april 2009 om 00:00
Stemmen: +0

David Nijenhuis said:

...
Dan zie je maar weer dat de vernieuwingen weer typisch Belgisch zijn.smilies/angry.gif Aan de ene kant wordt er vernieuwd en verbeterd, terwijl anderzijds evenveel (of soms wel meer) verslechteringen ernaast komen!smilies/grin.gif Ondertussen heeft dat de Belgische belastingbetaler, ik weet niet hoeveel miljoenen Euro's extra gekost. Hoe zou dat zijn gegaan, als Vlaanderen nu zelfstandig zou zijn geweest, of als Vlaanderen bij Nederland zou zijn ingelijfd?smilies/wink.gif
 
maandag 27 april 2009 om 21:58
Stemmen: +0

Bart Van de Walle said:

...
Het is niet allemaal kommer en kwel, hoor, over de nieuwe metro- en tramstellen ben ik best wel te spreken. Alleen spijtig dat die Vorst niet aandoen... Ook de frequentie overdag is best wel goed. Het zijn de vroege en late uurtjes waarvan de MIVB denkt dat er geen reizigers zijn.
 
dinsdag 28 april 2009 om 22:06
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12