Home Actueel Blog GEN-plan 2015: uitwijkplan voor meer IC/IR-treinen door de Brusselse Noord-Zuidverbinding
GEN-plan 2015: uitwijkplan voor meer IC/IR-treinen door de Brusselse Noord-Zuidverbinding
Geschreven door STYNEN Stefan   
maandag, 09 maart 2009 10:25

Via het weekblad Knack lekte op 3 maart het schema uit van het toekomstige Gewestelijk Expresnet rond Brussel. Waarom dat plan, er wordt niet minder dan 2,173 miljard euro geïnvesteerd, tot dusver een goed bewaard geheim moest blijven, werd snel duidelijk: heel wat lijnen zullen hun rechtstreekse verbinding met de Brusselse Noord-Zuidverbinding verliezen en het aanbod straalt veel minder ambitie uit dan de dure infrastructuurwerken doen vermoeden. Die werken lijken er in de eerste plaats op gericht te zorgen dat de GEN-treinen het IC/IR-verkeer niet in de weg zitten. Het aantal GEN-treinen door de Noord-Zuidverbinding zal in 2015 in de spits bijvoorbeeld lager liggen dan het aantal L/CR/P-treinen dat vandaag stations binnen de GEN-regio bedient.

Terwijl in het vorige GEN-voorstel het potentieel van de ringlijn 28 onderbenut bleef en in de spits slechts twee treinen per uur via het Weststation zouden rijden, lijkt de slinger nu compleet in de andere richting door te slaan. Vanuit de richting Nijvel, Dendermonde en Aalst worden in het nieuwe plan alle treinen afgeleid naar het westelijk ringspoor. Vanuit Mechelen zouden alle treinen dan weer naar lijn 26 rijden en zouden er geen voorstadstreinen meer rijden naar Brussel-Noord, Centraal en Zuid. Terwijl vroeger in de spits 16 GEN-treinen per uur doorheen de Noord-Zuid zouden rijden, worden dat er volgens het nieuwe plan slechts 8.

De NMBS kampt in die verbinding met een toenemend capaciteitsprobleem, maar de vraag is wel of alleen de reiziger uit de rand rond Brussel dan moet worden afgeleid naar de ringlijnen. De trein bezit al een sterk marktaandeel naar het centrum van Brussel voor pendelaars over langere afstand, maar scoort veel zwakker binnen een straal van 30 km rond Brussel. De redenen zijn vandaag het te beperkte aanbod, een basisaanbod van één trein om het uur, in het beste geval om het half uur, verouderd materieel, verloederde stations, … Mits aan deze factoren wordt gewerkt, ligt een enorm groeipotentieel voor het grijpen, te meer daar de hele regio rond Brussel zich vast rijdt in steeds langere files. Door vanuit sommige richtingen alle treinen af te leiden naar lijn 28 dreigt de reistijd vanuit de rand naar het centrum echter een stuk langer uit te vallen dan vandaag en zullen veel meer mensen extra voor- en natransport nodig hebben. Aan het Weststation of Simonis liggen er immers veel minder attractiepolen op loopafstand. Na het doorknippen van tram 4 zou de trein nog de enige rechtstreekse verbinding zijn tussen Ukkel en het centrum van Brussel, maar ook die zou nu verdwijnen.

gen_-_scenario_2015_detail

[Download hier de pdf versie]

Ook aan de mobiliteitsbehoeften binnen de Brusselse grootstedelijke agglomeratie wordt niet tegemoet gekomen. Een goede frequentie is essentieel om niet alleen pendelaars aan te trekken, maar van de trein ook een aantrekkelijk alternatief te maken voor vrijetijds- en shoppingverkeer. De trein zou hier een sterke aanvulling kunnen vormen op de metro. De reistijd met de trein van bijvoorbeeld Bockstael naar Schuman, zeven minuten, is simpelweg onklopbaar, maar met slechts één trein om het half uur in de spits, kan die verbinding nooit een as worden bovenop de metro. Erger nog, terwijl de nethervorming van de metro toch een aantal nadelen inhoudt voor verplaatsingen vanuit het noordoosten van het land naar bijvoorbeeld de Heizel, valt ook het treinalternatief tussen Noord en Bockstael of Jette weg. Ook op andere verbindingen ligt het voorgestelde aanbod in de spits nauwelijks hoger dan het huidige aanbod van L/CR-treinen en P-treinen.

Hoewel enkele jaren geleden met mooie beloftes het cityrailproject werd gelanceerd, blijft vandaag van de beloofde kwaliteitssprong niet veel over: het cityrailmaterieel kom je tegen van Aarlen tot Zeebrugge, maar op de CR-lijnen vind je ook nog talrijke niet-gemoderniseerde tweetjes. De displays en omroepinstallaties op de recentste cityrailstellen werden, op een enkele proef na, nog bijna niet gebruikt en ook van de beloofde stiptheid en kwaliteitsopvolging merkt de reiziger nauwelijks wat. Voorstadsverkeer is duidelijk geen prioriteit van de NMBS.

Het nieuwe GEN-plan lijkt daar ook een prima vertaling van: de GEN-trein moet zoveel mogelijk plaats maken voor het IC/IR-net en de beloofde frequentieverhogingen op lijnen waar geen grote werken zijn gepland, de lijnen naar Aalst (via Jette) en Dendermonde worden elk jaar weer verder op de lange baan geschoven. Ook voor de broodnodige tarief- en ticketintegratie in de Brusselse regio ging de NMBS weer op de rem staan.

TreinTramBus dringt aan op een bijsturing van dit plan met een evenwichtiger verdeling van de treinen door de Noord-Zuidverbinding en via de ringlijnen 26 en 28 zodat er vanuit zoveel mogelijk richtingen een volwaardig aanbod naar zowel het centrum van de stad als de rand wordt geboden. Binnen het gootstedelijk gebied is een basisfrequentie van één trein om het kwartier op alle trajecten bovendien een minimum, ook tijdens de daluren.

Het nieuwe-GEN-schema lijkt in de eerste plaats tot stand gekomen vanuit exploitatieoverwegingen, niet vanuit een inschatting van de reizigersbehoeften. Voor een dossier dat inmiddels bijna 20 jaar aansleept, de eerste plannen gaan terug tot eind jaren ’80, is dit zonder meer onaanvaardbaar. Heel wat stations die vandaag over een rechtstreekse treinverbinding met Brussel beschikken, dreigen die te verliezen. Is er plots een enorme vraag vanuit het zuiden van Brussel naar het Weststation? De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we geen zicht hebben op het toekomstige IC/IR-net. Zullen IC/IR-treinen de bediening van drukke stations als Asse, Geraardsbergen, Jette, Ninove, Opwijk, Sint-Genesius-Rode, Ternat, Waterloo, … die allemaal hun rechtstreekse trein naar het centrum zullen verliezen, gaan overnemen? Moeten bijna alle IC/IR-treinen van dit land door de Noord-Zuidverbinding blijven rijden? Waarom zou een IR-trein vanuit Gent naar bijvoorbeeld de Europese Wijk en Namen niet via Jette kunnen rijden? Waarom geen IC-trein vanuit Leuven naar de Europese Wijk via de Josaphattunnel?

Share/Save/Bookmark
Commentaar (1)add comment

bartt said:

...
Heeft iemand een idee waarom lijn F (Villers-la-ville/Leuven/Luchthaven/Nijvel) wel halte zou houden in de kleinere halteplaats Veltem en niet in het hoofddorp Herent?
Herent telt toch veel meer reizigers, licht veel meer in een kern (uitloper stedelijk gebied Leuven) en kent beter overstappen op bussen De Lijn.
 
donderdag 11 februari 2010 om 09:33
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12