Home Actueel Blog Opiniestuk: Kust ze
Opiniestuk: Kust ze
Geschreven door STYNEN Stefan   
donderdag, 13 augustus 2020 09:25

De hele heisa rond het beperken van het treinverkeer deed onze voorzitter Stefan Stynen in zijn pen kruipen. Hieronder lees je het resultaat.

Na de gratis railpassen die elke Belg als coronamaatregel zou krijgen maar die werden aangekondigd nog voor iemand het nodig had gevonden met de NMBS te overleggen, hebben de voorbije weken een hoger niveau van steekvlampolitiek bereikt.

Op vrijdag 31 juli stond in het station van Oostende een grote mensenmassa te wachten om de trein naar het binnenland te nemen. De oorzaak was een seinstoring tussen Oostende en Brugge, waardoor slechts één spoor beschikbaar was en er dus veel minder treinen konden rijden.

De burgemeester van Oostende eiste prompt dat de NMBS een reserveringsplicht zou invoeren. Op welke manier een reservering voor een trein die niet rijdt iets zou hebben veranderd aan de mensenmassa in het station van Oostende blijft een raadsel. Reserveringsplicht voor binnenlandse treinen over dergelijke afstanden bestaat nergens in Europa. Als je de reizigers massaal wil wegpesten, is het zeker te overwegen.Foto Stefan

De NMBS ging er gelukkig niet op in en beloofde werk te maken van een betere kanalisering van de reizigers. De afhandeling van incidenten kan zeker nog beter: door reservemachinisten en –materiaal te voorzien; door te zorgen dat er opnieuw meer wissels liggen zodat door één stilstaande trein niet de hele lijn van Brugge tot Oostende tot één spoor wordt gereduceerd en door te bekijken of de loodzware procedures bij Infrabel en de NMBS echt niet soepeler en sneller kunnen. Dat los je niet op één week op maar tegen volgende zomer zouden ook wij als reizigers op dit vlak graag verbetering zien.

Vorige zaterdag was het opnieuw prijs. Een groep Brusselse amokmakers deed de stoppen opnieuw doorslaan: Blankenberge en Knokke gingen op slot voor dagjesmensen en de NMBS werd met de vinger gewezen omdat ze teveel en ongewenste reizigers naar de kust bracht. Het was druk maar door minder extra treinen in te zetten, zouden de andere treinen alleen maar voller hebben gezeten. Met de trein reizen, waar iedereen verplicht is een mondmasker te dragen en de overgrote meerderheid die verplichting ook naleeft, is ook nog steeds veilig.

Sinds wanneer is de NMBS trouwens verantwoordelijk voor het gedrag van haar reizigers nadat die de trein en het station hebben verlaten? Als er ingebroken is, ga je toch ook niet de wegbeheerder aanklagen omdat de inbrekers met de auto zijn gekomen? Blijkbaar is het in dit land gemakkelijker om treinen te schrappen en alle reizigers te treffen dan om een beperkt groepje baldadige jongeren te straffen. Met deze maatregelen worden trouwens ook de horeca en handelaars aan de kust gestraft. Ook de eis om ongewenste gasten voor vertrek tegen te houden, klinkt eenvoudiger dan het lijkt. In grote groepen reizen is nu verboden maar welke andere redenen gaat men inroepen om reiziger met een geldig ticket te weigeren? Juridisch is dit een zandkasteel, dat met één rechterlijke schop in elkaar stuikt.

Terwijl de meeste mensen nog altijd met de auto naar de kust reizen, is de treinreiziger dezer dagen kop van jut. Het is vooral triest dat met dit steekvlambeleid nieuwe problemen worden gecreëerd in plaats van ze op te lossen. De reizigers die tijdens de lockdown een essentiële verplaatsing moesten maken, konden daarvoor rekenen op het openbaar vervoer. Als die essentiële verplaatsing echter richting kust gaat, is dat volgend weekend niet meer het geval. Als 80 % van de zitplaatsen volzet zijn, een risico dat in stations als Gent, Brugge of Lichtervelde niet denkbeeldig is, mag je niet meer instappen. De boodschap luidt dus “neem de auto”. De mensen die helemaal geen auto of rijbewijs hebben, worden gewoon aan hun lot overgelaten. Het recht om je vrij te verplaatsen geldt blijkbaar alleen nog voor wie een auto heeft.

Beste kustburgemeesters, geachte gouverneur, met jullie hetze tegen de treingebruikers bekomen jullie wellicht dat straks alleen jongerenbendes, die zich niet zomaar aan de kant laten schuiven, naar de kust sporen en dat traditionele families en vriendengroepen met de beste bedoelingen zich niet meer welkom voelen en dan maar thuis blijven. Dat kan toch niet jullie bedoeling geweest zijn?

Stefan Stynen

Voorzitter TreinTramBus

Share/Save/Bookmark
Commentaar (1)add comment

José Plesier said:

Alles voor de Midden- en Oostkust
Het is alsof de Westkust voor de spoorwegen niet bestaat. Et werd met geen woord gerept over de mogelijkheid om via spoorlijn 73 naar De Panne dus ook naar Veurne en Koksijde te sporen. In Veurne en Koksijde zijn er bussen richting Koksijde, Oostduinkerke, Nieuwpoort en verder tot Oostende. In De Panne is er de kusttram naar de ganse kust. Natuurlijk is dit geen trein - strand verbinding maar als er zoveel drukte wordt verwacht of aangekondigd zou ik het wel weten!
 
zaterdag 29 augustus 2020 om 07:57
Stemmen: +1

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12