Home Actueel Blog Wanneer wordt de klant weer koning bij De Lijn?
Wanneer wordt de klant weer koning bij De Lijn?
maandag, 05 december 2016 16:48

Wanneer wordt de klant weer koning bij De Lijn?

antwerpse tramDe Lijn geeft meer en meer blijk van een totaal gebrek aan empathie voor de klant. Vandaag gaat het over tarieven, morgen over informatie of aansluitingen, voor de reiziger is het steeds meer huilen met de pet op. TreinTramBus trekt aan de alarmbel!

Faire tarieven verder weg dan ooit!

De Lijn liet zopas weten dat een de prijs van een sms-ticket fors de hoogte ingaat. Bij De Lijn betaal je voortaan dus niet meer in functie van de afgelegde afstand, maar in functie van je betaalmiddel. Maar dat is niet alles: onder het mom van vereenvoudiging werkt De Lijn nu met een uurtarief: de reiziger betaalt een vaste prijs per uur, onafhankelijk van de afstand die hij op die tijd kan afleggen. Als je tram of bus in de file staat en je rit daardoor langer dan 60 minuten duurt, heb je pech! De Lijn verwacht dat de reiziger een nieuw ticket koopt en zo voortaan cash betaalt omdat zijn tram of bus niet stipt rijden!

Gelukkig is er nog het spoor. Als er toevallig op een deel van je traject een trein rijdt, zit je goed: geen enkel vervoermiddel rijdt immers sneller dan een trein, zeker niet in de stad. Je neemt dus eerst een trein van de NMBS en vervolgt dan je weg met een bus van De Lijn: een handige combinatie... Maar niet op tarifair vlak. Want ook inzake tariefintegratie tussen trein en bus bengelt ons land – ach, we vallen helaas in herhaling – aan de staart in Europa. Elders vormen bus en rail in de stad één geheel. Niet zo bij ons: overstappen van trein op bus betekent een ander ticket kopen en opnieuw betalen!

Informatie bij De Lijn : zó jaren '90

Ondanks tal van beloften hinkt De Lijn qua informatie mijlenver achterop. Wat gaat er mis? De Lijn heeft nog steeds geen real time informatie die naam waardig. Om het even via welke drager – de app van De Lijn, de website of de infoschermen aan de halte – als je als reizigers wil weten wanneer je tram of bus aan de halte passeert, kom je meestal bedrogen uit. De schermen geven de indruk real time te zijn, maar in de praktijk vermelden ze vaak de theoretische dienstregeling. In die zin scoren ze nog slechter dan de vertrektijden op papier: daarvan is tenminste duidelijk dat ze alleen de officiële vertrektijd weergeven. Maar de papieren informatie is zo goed als verdwenen, al is nog lang niet elke reiziger constant online. Dat De Lijn met haar recente campagne "Je bus gemist? Da's zo jaren 90" de indruk wekt dat je als reiziger echt dom moet zijn om vandaag niet van haar service te kunnen genieten, is wel erg cynisch.

Als je ondanks die drempels dan toch een plaatsje op tram of bus bemachtigd hebt, is alle leed nog niet geleden. Bijna overal in Europa wordt in het voertuig de volgende halte zowel visueel als auditief aangekondigd. Niet zo in de bussen van De Lijn. Zoek dus zelf maar uit waar je ongeveer bent, gehinderd door de zijruiten die – volgeplakt met reclame – de reizigers nauwelijks nog een blik naar buiten gunnen. Ach, op sommige trams krijg je wel informatie over de volgende halte. Althans, De Lijn doet daar een poging toe: misschien benje ook al eens verkeerd uitgestapt omdat je met het volste vertrouwen in de schermpjes dacht dat je je bestemming bereikt had? Dagelijkse gebruikers weten wel beter: what you see, is not always what you get ...

En de overheid? Die staat erbij een kijkt ernaar. Goede voornemens om te innoveren en te optimaliseren, blijven dode letter: zelden of nooit worden verplichtingen inzake reisinformatie uit beheerscontracten en wettelijke bepalingen echt afgedwongen.

Belbus reserveren in een handomdraai

Wat vroeger goed functioneerde, werkt vandaag helemaal niet meer. Neem nu bv. de belbus. Tot begin dit jaar kon je die zonder veel omhaal telefonisch reserveren. Sinds De Lijn nieuwe software gebruikt, is die reservatie een lijdensweg en regent het klachten. In plaats van de ongemakken aan te pakken, denkt De Lijn er nu zelfs aan de belbus gewoon af te schaffen!

Overleg

Gelukkig overlegt De Lijn met de "stakeholders", nl. de gemeenten en de gebruikers. Of lijkt dat alleen maar zo? De inkorting van enkele Antwerpse streekbuslijnen tot de rand van de stad gebeurt "en stoemelings": gemeenten en gebruikers worden voor een voldongen feit geplaatst. En dat geldt ook elders in het land.

Wij, dagelijkse gebruikers van het openbaar vervoer, geloven in de attractiviteit van tram en bus, maar dan moet er wel een doorstart komen. En die doorstart moet nù gebeuren. We verwachten dan ook dat de nieuwe beheersovereenkomst van De Lijn hierin de juiste richting aangeeft.

Stefan Stynen, voorzitter TreinTramBus
Jan Vanseveren Woordvoerder TreinTramBus

Share/Save/Bookmark
Commentaar (10)add comment

van wanrooij leonardus said:

En net alleen bij de Lijn
Kijk bij de TEC! Daar is het ook niet veel beter! Ook geen halteaankondigingen, behalve dan als je geluk hebt op de lijn 14 Eupen-Aachen v.v. te zitten met een bus van ASEAG. De TEC is echter wel begonnen met visuele aankondigingen. Maar dat is ook nog niet alles.
 
woensdag 07 december 2016 om 14:33
Stemmen: +1

Jeroen Hollander said:

TEC beter dan De Lijn
Het is niet helemaal correct, dat er bij de TEC geen halteaankondigingen zijn. Ik zat zaterdag in een Luikse stadsbus en daar was wel degelijk een display met visuele halteaankondigingen.
Op vlak van aanbod, is het daar redelijk goed. Het is nog bijna hetzelfde als einde 80'er jaren. Dat is een groot contrast met de tram en bus in Antwerpen en Gent, waar het aanbod nu nog minder is, dan toen, ondanks we wel heel wat uitbreidingen kenden tussen 2000 en 2010.
 
maandag 12 december 2016 om 18:47
Stemmen: +2

overweg13 said:

halte-aankondigingen
Bij de TEC-Hainaut is er ook halteaankondiging (visueel). Het duurt wel lang voor het ook op andere plaatsen doordringt, maar dat heb je nu eenmaal met de sterk gedecentraliseerde TEC's.
 
zondag 18 december 2016 om 19:45
Stemmen: +1

jo verwimp said:

Belbus
"Sinds De Lijn nieuwe software gebruikt, is die reservatie een lijdensweg en regent het klachten. In plaats van de ongemakken aan te pakken, denkt De Lijn er nu zelfs aan de belbus gewoon af te schaffen!
We reserveerden en namen enkele dagen geleden de belbuslijn 340 : geen enkel probleem !
 
dinsdag 20 december 2016 om 14:52
Stemmen: +0

leo de clercq said:

voor klachten en gezever: ga naar de wever
Dat de Lijn (en de NMBS) geen optimale service verlenen, dat weten we allemaal. Maar we moeten de oorzaak zoeken daar waar ze ligt: bij de regering. Bart De Wever is niet van plan nog veel te investeren in de Lijn want binnenkort nemen privé-ondernemingen een deel van het personenvervoer over (zoals in Engeland bv). Werknemers bij de Lijn hebben sterk de indruk dat De Wever de Lijn kapot WIL maken om zo de privéfirma's als de Franse metro, Arriva, DB en vele andere bij de gebruiker door de strot te kunnen duwen. Dat privé-uitbesteding NIET LEIDT TOT LAGERE TARIEVEN EN BETERE VOORZIENING, daarvoor kan ik iedereen naar Engeland verwijzen: de tarieven swingen daar de pan uit en de dienstverlening (bv. bij railuitbater Southern) is vaak ondermaats.

Onze NMBS draait nog relatief goed en tegen lage tarieven (denk aan de railpas). Voor een rit, gelijkaardig aan Antwerpen-Brussel+ een metroverbinding betaal je in Engeland €15 (enkel). En dat wil Bart De Wever ook bij ons! Volgende nationale verkiezingen: je weet op welke partij je best NIET stemt.
 
vrijdag 23 december 2016 om 17:34
Stemmen: +2

mulitgebuiker said:

lang zo slecht nog niet
Ik neem zeer geregeld het openbaar vervoer in Nederland, Duitsland en België. We doen het niet slechter als bijvoorbeeld nordrhein westfalen. Deutche gronlichkeit, da's lang verleden tijd. Met de NVA van Bart De Wever is er eindelijk een tramnet in Antwerpen, de naam waardig! De prijs in België is zeer voordelig. Een abonnement in Duitsland kost drie keer zoveel als hier, voor een beperkter gebied. In Nederland betaal je énkel met een chipkaart (en hoe kom je daaraan vanuit België als toerist?) en betaal je voor een kwartiertje bussen al snel 3 euro. We doen het lang zo slecht niet hier. Enkel het nachtvervoer is hier erbarmelijk.
 
vrijdag 23 december 2016 om 21:50
Stemmen: -1

overweg13 said:

Lang zo slecht nog niet
Dat De Wever de hand zou hebben in het Antwerpse tramnet, durf ik te betwijfelen. Tenzij het moet dienen om plaats te ruimen voor de auto.
 
zaterdag 24 december 2016 om 18:53
Stemmen: +2

jan van der Linden said:

Van A(ntwerpen) naar B(russel)
Dat tramnet een naam waardig is alleen niet van die de Wever, maar dateert nog uit de tijd dat er in Antwerpen een voortvarender mobiliteitsbeleid gevoerd werd. Intussen laat de Wever zich 'adviseren' door z'n districtsbesturen om toch vooral de tramuitbreidingen die nog op het programma staan te saboteren. En zo zal Ekeren het nog minimaal 15 jaar moeten doen met rammelende, vervuilende, kleine, laagfrequente en onregelmatige bussen.

Nemen we even één van die vijf vertraagde IC treinen per uur naar Brussel.

Wat zien we daar? Misschien zeg ik iets verkeerd, maar ik tref daar in de MIVB een kolossaal, voorbeeldig, stipt, schoon stadsvervoerbedrijf de Europese hoofdstad waardig. Misschien heeft iemand anders andere ervaringen, maar daar tref ik alles wat onze voorzitter boven aan De Lijn zou toewensen.
 
zondag 25 december 2016 om 14:21
Stemmen: +2

Ron said:

Info
De informatie en communicatie op bussen en trams van De Lijn is inderdaad beneden alles. Ik verwijs meteen ook even naar de Brusselse MIVB/STIB waar dat een stuk beter geregeld is met degelijke auditieve én visuele info (meestal zelfs in 3 talen) in de voertuigen en aan heel wat haltes, geen volgeplakte ramen en nog veel betere schuilhuisjes ook.

En wat Ekeren betreft (één van de andere reacties) : ik meen te weten dat er vooral uit dat district zelf nogal wat weerstand is voor die tramlijn...
 
donderdag 29 december 2016 om 11:25
Stemmen: +0

Paule Dierens said:

info naar De Lijn.
Ooit, na een dienstregelingwijziging (zomer 2015) heb ik een mail gestuurd naar De Lijn in de naieve veronderstelling dat zij zouden willen luisteren naar iemand die de buurt kent. Want het was duidelijk dat zij de plaatselijke situatie niet kende. Hoe naief was ik! In plaats van een luisterend oor kreeg ik het verwijt een NIMBY-adept te zijn. Ondertussen, na zo veel jaren, is de compleet foute dienstregeling nog steeds van toepassing en is mijn buurt van drie bussen naar 0 bussen per uur gedegradeerd. Slechts enkele uren per werkdag, bij het wisselen van de ploegen in de bedrijven, rijdt de bus door mijn buurt.
 
dinsdag 03 januari 2017 om 17:21
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12