Home Actueel Blog Dienstregeling 2017: enkele mooie uitbreidingen
Dienstregeling 2017: enkele mooie uitbreidingen
Geschreven door Kees Smilde   
maandag, 19 september 2016 22:14

reizigsterDe nieuwe dienstregeling van de NMBS die ingaat op 12 december 2016 brengt enkele opvallende verbeteringen. Het plan om de Beneluxtrein via Noorderkempen en Breda te sturen wordt met een jaar uitgesteld, omdat Bombardier er maar niet in slaagt het Europese veiligheidssysteem ETCS in zijn locomotieven in werkende toestand te krijgen. In afwachting van de Beneluxtrein krijgen de reizigers in Noorderkempen drie extra treinen in de ochtendpiek en drie in de namiddagpiek: Noorderkempen vertrek om 6:30, 7:26 en 8:30; Antwerpen vertrek om 16:15, 17:15 en 18:15.

In de regio Brussel voegt de NMBS enkele treinen tussen Brussel en Nijvel toe, hier werd de dienst tot nu toe tussen 10 en 15 uur uitgedund. De grootste verbetering is een sterke uitbreiding van het aantal treinen tussen Leuven, de Europese Wijk en Eigenbrakel (Braine l'Alleud). In plaats van 4 treinparen per dag gaat hier een trein per uur rijden met vertrekken uit Leuven t.e.m. 20.52, laatste aankomst in Leuven om 22.08. In het weekend rijdt deze verbinding via de Luchthaven.

In het Brusselse wordt de halte Araden geopend; deze wordt door lijn S7 bediend. Voor meer veranderingen moeten we wachten tot december 2017.

Wie nieuwsgierig is kan terecht op de routeplanner van de NMBS. Geef een datum na 11 december in.

In het internationaal verkeer valt de sterke uitbreiding van het aantal ICE's naar Duitsland en het verdwijnen van de TreSki op. Verder gaat de TGV Nice - Brussel 3 uur later rijden.

Ons commentaar (uit Het Nieuwsblad Online):

“We zien inderdaad een aantal significante verbeteringen in het aanbod van NMBS, maar we blijven wel vragende partij voor verdere aanpassingen.” Dat heeft woordvoerder Jan Vanseveren van reizigersvereniging TreinTramBus woensdagmiddag gezegd in een reactie op de nieuwe dienstregeling.

“Er komen inderdaad heel wat extra treinen van Leuven naar de oostrand van Brussel, en ook het Antwerpse station Noorderkempen wordt beter bediend. Daar kunnen we uiteraard alleen maar tevreden over zijn”, zegt Vanseveren. “Toch zijn er nog heel wat verdere verbeteringen mogelijk”, aldus de woordvoerder.

Concreet hekelt TreinTramBus een aantal maatregelen die de NMBS in het najaar van 2014 nam. Toen werden onder meer de reistijden van enkele treinen verlengd, en vielen ook een aantal vroege en late treinverbindingen weg. “We pleiten voor kortere reistijden en voor meer late treinen zodat treinreizigers ‘s avonds laat van bijvoorbeeld een concertzaal nog naar huis kunnen sporen”, zegt Vanseveren daarover.

Bovendien is ook de dienstregeling in het weekend volgens de woordvoerder voor verbetering vatbaar. “In het weekend rijden er erg weinig treinen, en dat is vooral op zaterdag een probleem, omdat er dan toch veel mensen willen gaan shoppen en daarvoor op de trein rekenen”, klinkt het.

(Laatste update 5/10/2016)

Share/Save/Bookmark
Commentaar (23)add comment

Steve said:

Lijn 26
Betekent die verbinding Leuven - Eigenbrakel dat er EINDELIJK een weekendbediening zou komen op het grootste deel van lijn 26, en dan ook nog eens van/naar de luchthaven? Nog een taboe doorbroken, een kleine revolutie bijna...
 
maandag 19 september 2016 om 23:59
Stemmen: +2

KeesSmilde said:

2x ja
Jazeker, een groot deel van lijn 26 wordt gebruikt en de verbinding gaat via de luchthaven!
 
dinsdag 20 september 2016 om 00:09
Stemmen: +0

Aalter said:

Hallo Lijn 50a?
Er is niks veranderd op de lijn 50a ...
Deze problemen zullen nog 1 jaar duren:
- Zeer lange stilstanden in GSP: Brugge/Brussel-nationaal-luchthaven 7 a 8 minuten
:Kn-Bl/Genk 4 a 5 minuten
- De IC Brussel-nationaal-luchthaven/Brugge mag maar 70 km/uur rijden of anders moet hij elke meter afremmen voor de L Brugge/Zeebrugge
- Verschillende dienstregeling tijdens de spitsuren van Genk/Kn-Bl :25 ipv :24

Hopelijk in vervoersplan 2017 gaan er veranderingen in komen...
 
dinsdag 20 september 2016 om 06:27
Stemmen: +2

MNQ said:

Valse metingen
De extreem lange stilstanden in bepaalde stations (mijn geval lichtervelde op weg van Oostende-Kortrijk) waarvan we allemaal weten dat die enkel dienen om de vertraginscijfers op te poetsen zijn 2 x per dag, dus meer dan 400 keer per jaar een ergernis waar pendelaars erg veel tijd mee verliezen. De reis Oostende - Izegem duurt maar liefst 1 heel UUR. (voor een schamele 60km)
Een iets grotere afstand : Oostende-Gent is maar 40 minuten.
Er zou toch minstens 1 spitstrein Oostende-Kortrijk moeten zijn die er , net als vroeger, maar 40 minuten over doet !
 
dinsdag 20 september 2016 om 07:42
Stemmen: +5

Arnold said:

Lichtervelde
De stilstand van de 'IC' Oostende-Kortrijk-Luchthaven is er om (weliswaar ruim) aansluiting te geven van en naar De Panne. Dit heeft niet zozeer iets te maken met 'oppoetsen' van vertragingen. De andere 'IC' Brugge-Kortrijk heeft die lange stilstand overigens niet, en rijdt in de spits ook van/naar Oostende, en is dus sneller.
Er rijden ook wel P-treinen volgens het patroon van de oude echte IC's, met minder stilstanden. Maar het moet gezegd: veel te weinig.
De beste optie zou zijn opnieuw een echte IC in te voeren, om het uur.
 
donderdag 22 september 2016 om 17:53
Stemmen: +5

Dinke said:

Verbinding Maastricht
Jammer genoeg verandert er niets aan de verbinding met Maastricht. Die is nog steeds maar 1x per uur en op een aantal lastige tijden ivm van of naar werk met een overstap van 40-45 min in Luik.
 
zaterdag 24 september 2016 om 10:51
Stemmen: +0

Luc said:

Lijn 42
En nog alleen maar één trein om de 2 uren op de lijn Luik - Gouvy - Luxemburg smilies/angry.gif
 
donderdag 29 september 2016 om 11:32
Stemmen: +5

Sinna said:

Weer een aansluiting minder
Lap: de verbinding tussen Kortrijk en Leuven/Welkenraedt (406, 407) wordt een minuut vervroegd waardoor de overstap vanuit Brugge met de A'pen (1806, 1807) niet meer zal lukken. De overstap van de 1807 naar de 407 was in de praktijk al zowat onmogelijk omdat de 1807 al vertraging opliep door de extra treinen tussen Brugge en Gent. Dank u NMBS!
 
zondag 09 oktober 2016 om 15:23
Stemmen: -2

Willy roesbeke said:

Lijn 58 Aansluiting in Gent-Dampoort
Lijn 58 Eeklo- Gent
Vanaf de 06-12-16 nog langere wachttijden in station Dampoort naar Antwerpen en terug,daar waar we nu +/- 22 minuten moeten wachten op aansluiting,zal volgens de nieuwe dienstregeling van 06-12-16 het 32 minuten wachten zijn op de trein naar Antwerpen,en naar Eeklo 26 minuten. Zo zal de reis dertig minuten langer duren dan veertig jaar geleden.
 
woensdag 12 oktober 2016 om 18:00
Stemmen: +2

dirk baeke said:

...
Die stilstanden zijn een grote ergernis en halen de gemiddelde snelheid naar beneden - vb Brussel - Arlon; 2u45 voor 200 km,Sint niklaas Lille is nog erger 1u50 voor ong 100 km, dat is niet erg concurrentieel; hopelijk komt daar verandering in
 
vrijdag 21 oktober 2016 om 15:30
Stemmen: +1

overweg13 said:

snelheid versus betrouwbaarheid
Ik heb sterk de indruk dat hier niet veel mensen schrijven die meer dan een trein nodig hebben. Dan is snelheid inderdaad belangrijk - elke minuut telt, niet waar? - maar als je één of twee overstappen nodig hebt (ook op bus of tram) dan is betrouwbaarheid veel belangrijker dan snelheid. Ik geef dan ook de voorkeur aan reserve in de dienstregelingen, zodat het niet meteen verkeerd afloopt als er wat gebeurt dat de rit vertraagt. Lijn 162 is trouwens een bijzonder slecht voorbeeld: zeker de laatste maanden is die zogenaamd ruime reserve vaak broodnodig om de treinen min of meer op tijd te laten reizen, zeg maar om de opgelopen vertragingen in te lopen.
 
vrijdag 21 oktober 2016 om 20:27
Stemmen: +0

Gerry Kuppens said:

Weer een misser voor verbinding naar Aarschot
Geen nieuws ivm rechtstreekse verbinding tussen Brussel en Aarschot in het weekend, is en wel erg grote misser, ik pendel zelf samen met ongelofelijk veel Aarschottenaars met de trein naar Brussel, als er geen verbinding via de bocht van Leuven (lijn 35/2) zal komen in het weekend zie ik het echt niet als een verbetering, echt een gemiste kans, want daardoor loop ik vele verbindingen mis en zeker bv ICE en Thalys verbindingen in Brussel, moest die verbinding in het weekend gekomen zijn is dat een enorme stap voorwaarts zeker omdat er in het weekend in het algemeen veel minder verbindingen zijn want laten we eerlijk zijn, meer dan een uur voor 45km met 1 overstap tussen Brussel en Aarschot, daar pas ik voor in deze tijden
 
donderdag 27 oktober 2016 om 16:24
Stemmen: +1

Niek said:

"ENKELE" mooie uitbreidingen voor 2017 - maar VEEL TE WEINIG
'ENKELE' dat is het juiste woord, maar de dienstverlening blijft ruim onvoldoende
NMBS is écht niet mee naar modern eigentijds openbaar vervoer....
ik merk dat de laatste trein van Gent naar Wetteren blijft om 22u13
aub! het blijft dus autorijden na een avondje FILM, voordracht, lezing, drankje na het werk....
Openbaar vervoer is er doodgewoon NIET !
 
vrijdag 28 oktober 2016 om 09:45
Stemmen: +1

dirk baeke said:

uitbreidingen
Ben het volledig eens met Nick - geen ski-trein meer is een "mooie" uitbreiding De treinen rijden vandaag de dag ook trager dan in het stoomtijdperk! En wat twee toeristische toplijnen zou kunnen zijn, daar kunnen we ook (waarschijnlijk) alleen maar van dromen nl Dinant-Givet en Adinkerke-Dunkerque.
 
vrijdag 04 november 2016 om 23:13
Stemmen: +0

Michel Verhaegen said:

Verbinding Essen Roosendaal
Laten we niet vergeten dat er ook nog naar het buitenland gereisd moet worden. Een verbinding is deze tussen Kalmthout, Kapellen, ... Eseen en Roosendaal. De ns zal per 13 december op andere tijden vertrekken. Met de huidige reistijden van de NMBS stoptrein (slechts 1x per uur) is de verbinding ronduit slecht. Is het mogelijk de NMBS van dit probleem op de hoogte te brengen.
smilies/shocked.gif
 
dinsdag 15 november 2016 om 07:00
Stemmen: +0

Raf Vorsselmans said:

Weyts
Heeft de afkeuring door Ben Weyts (NVA) invloed op de geplande extra treinen van en naar de Noorderkempen?
http://deredactie.be/cm/vrtnie.../1.2814525
 
woensdag 16 november 2016 om 11:15
Stemmen: +0

Vicky logghe said:

Weer geen spoor 204 :(
Ik betaal mij maandelijks aan vervoerskosten richting het werk. Moesten ze eindelijk personenvervoer aanleggen richting Zelzate tzou toch verschil maken ... maar helaas :-(
 
woensdag 23 november 2016 om 18:16
Stemmen: +3

Frederic Wille said:

Nmbs-Ns Roosendaal
Jammer dat men geen rekening houdt met de grensoverschrijdende pendelaar. De huidige L-treinverbinding Antwerpen-Roosendaal, maakt het mogelijk om bv van Kapellen naar Schiphol te reizen in 1:40. Vanaf 12 dec wordt dit 2:13. Da s gewoon 30min langer.
En beide partijen maar roepen dat ze hun netwerk optimaliseren. We zullen nog lang moeten wachten om schot in de zaak te krijgen om die beneluxtrein via breda te krijgen mét stopplaats in Noorderkempen
 
donderdag 24 november 2016 om 09:55
Stemmen: +0

Gwen Dons said:

Verbinding Gent - Mechelen
Wie tijdens de ochtendspits in Gent de trein neemt richting Mechelen zal daar vanaf 12 december behoorlijk veel langer over doen. De IR treinen met vertrek om 8 uur en om 9 uur in Gent-Sint Pieters worden namelijk afgeschaft. Als alternatieven worden rondrijden via Brussel en/of de L trein van Gent naar Mechelen aangeboden. Beiden leiden tot een verlenging van de reistijd met circa 20 minuten.

Bizar genoeg, blijft de IR trein richting Mechelen wél rijden op alle andere uren van de dag. De IR treinen in de omgekeerde richting blijven ook allemaal rijden zoals nu.

 
woensdag 30 november 2016 om 18:48
Stemmen: +1

John said:

Uitbreidingen? Laat me niet lachen!
Op de site van de NMBS staat te lezen dat het vooral over "kleine veranderingen" gaat. Maar ze schaffen wel de enige rechtstreekse trein van Oostende/Brugge naar Antwerpen af (trein 1806-1822), en als je hun routeplanner mag geloven, dan moet je voortaan voor dat traject over Brussel reizen... Samen met de 10 minuten stilstand in Gent + extra stop in Aalter doe je er dus voortaan 2 uur over van Brugge naar Antwerpen!
 
woensdag 30 november 2016 om 21:48
Stemmen: +2

KeesSmilde said:

Dataprobleem in routeplanner
Er was gister een gegevensprobleem in de routeplanner van de NMBS. Er verdwijnen geen binnenlandse treinen per 12 december. Inmiddels zouden ze weer te zien moeten zijn.
 
donderdag 01 december 2016 om 10:36
Stemmen: +0

Koen said:

S1 Antwerpen Nijvel
Ik lees niets over het doorknippen van de lijn Antwerpen Nijvel. Deze trein stopt 26 keer, o.a. in Brussel Congres. Of is er echt iemand die om 7:25 een trein van Kontich naar Holleken neemt?

Vanuit Kontich e.a. kan je theoretisch overstappen op een IC in Mechelen, maar in de praktijk lukt dat zelden.
 
zaterdag 24 december 2016 om 12:20
Stemmen: +0

Sandra De Tandt said:

Meer treinen voor Zwalm => verbinding Brussel - Kortrijk
In mei dit jaar neem ik reeds 10 jaar de trein vanuit sint-denijs-boekel naar Brussel-centraal en vice versa. En sinds de nieuwe dienstregeling van 14 december 2014 zijn de voorzieningen nog nooit zo slecht geweest. Ik nam steeds trouw de rechtstreekse trein van 8u04 naar Schaarbeek en de trein van 17u04 naar Kortrijk. Nu zijn we verplicht om telkens over te stappen te Zottegem en de IC trein te nemen naar Brussel. Dit traject duurt door de overstap langer en door de extra stop te Burst. Alle treinen stoppen nu in Burst? Daarenboven is er ook geen sprake van stiptheid. Concreet komt dit neer op het volgende, voor 24/12/2014 deden we we 54 min over het traject Brussel-Centraal Sint-Denijs-Boekel en nu 1h14.
Als we vanuit Brussel Centraal de rechtstreekse trein naar Zwalm nemen dan stopt deze 12 keer. Van stress gesproken.

Ik snap dat Munkzwalm en Sint-denijs-boekel heel dicht bij elkaar liggen maar waarom beide stations afschaffen. Op zijn minst zou er toch 's morgens en 's avonds 1 rechtstreekse trein mogen zijn vanuit één van deze twee stations.

Er was ons een grotere spreiding beloofd van de treinen, maar zoals je hieronder kan zien maakt het eigenlijk niet uit of je de trein van 16u19 neemt of de trein van 16u32, in Sint-denijs-boekel kom je toch aan op 17u32. Net hetzelfde als je de trein van 16u47 neemt of 16u53 je komt aan om 18u, enz.

Hopelijk steunen nog meer mensen de desbetreffende petitie en staat de gemeente Zwalm achter dit initiatief.

[url]https://www.petities24.com/a/105885
 
woensdag 15 maart 2017 om 07:54
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12