Home Actueel Blog Tijd om het spoor de 21ste eeuw binnen te loodsen
Tijd om het spoor de 21ste eeuw binnen te loodsen
Geschreven door Grandsart Delphine   
vrijdag, 27 mei 2016 14:28

Foto Wikipedia.nl HandigeHarryGisteren en vandaag ligt ons spoornet opnieuw gedeeltelijk plat door een wilde staking. Veel reizigers hebben het echt wel gehad met deze strategie: wie dacht dat hij buiten de aangekondigde stakingsdagen van 31 mei en 24 juni vlot op het werk of het examen zou geraken, is eraan voor de moeite. Frappant ook: de stakingen komen er ondanks het sociaal akkoord tussen bonden en directie, waarin beloofd werd dat niemand bij het spoor zijn baan zou verliezen. De stakingen leggen dus (nog maar eens) een diepe malaise bloot. De beleidsverklaring, die minister Bellot op 25 mei voorstelde, getuigt echter van visie en hopelijk krijgt hij ook de kans om die in de praktijk om te zetten.

Onmiddellijk na haar aantreden kondigde voormalig minister Galant loodzware besparingen aan bij de NMBS-groep: een verlaging van de dotatie met 20 % tegen 2019. Helaas is dat zowat de enige echte beslissing die de regering Michel met betrekking tot het spoor al op haar actief heeft. Twee jaar later heerst er nog steeds onduidelijkheid over beheerscontracten, investeringsplannen... Dat zou met de beleidsverklaring van minister Bellot kunnen keren: het voornemen om stiptheid, aanbod en aansluitingen hoog op de agenda te plaatsen is veelbelovend. De nieuwbakken minister verdient dus zeker een kans.

Evenwichtig mobiliteitsbeleid

De besparing van 20 % bij het spoor staat in schril contrast met de riante subsidiëring van salariswagens door onze overheid: 4 miljard euro per jaar of meer dan de exploitatiesubsidies van alle openbaar vervoer in België samen. De taxshift was een gedroomde kans om dit perverse systeem eindelijk op te heffen. Ook de Europese Commissie heeft zich onlangs in die zin uitgesproken.

Minder auto betekent wel sterk inzetten op de alternatieven, waaronder een frequent en fijnmazig spoornet. Kersvers minister Bellot beschikt gelukkig over de nodige dossierkennis om eindelijk het heft in handen te nemen. De regering moet de NMBS ook de hefbomen geven die ze nodig heeft om haar aanbod te kunnen verbeteren en efficiënter te kunnen werken. De staking van vandaag bewijst dat een aantal taboes nog lang niet van tafel zijn. Zo blijft België zowat het enige land in West-Europa waar een trein niet zonder treinbegeleider mag rijden, zelfs niet op regionale of voostadslijnen. Volgens de spoorbonden is dat onveilig, maar op de voorstadstreinen rond Parijs, Berlijn of Londen rijden ook geen vaste controleurs mee. Camera's en mobiele controleploegen houden een oogje in het zeil. Dat hoeft zelfs geen banen te kosten: een trein om het half uur met alleen een machinist levert meer banen op dan een trein om het uur die weinig reizigers lokt en uiteindelijk geschrapt wordt omdat hij te duur is.

Want laten we duidelijk zijn: een trein op Belgische sporen zetten kost veel, heel veel. Wat Infrabel factureert aan de NMBS om een trein te laten rijden (7,53 euro per treinkilometer), is een veelvoud van wat de Nederlandse evenknie vraagt (1,74 euro per treinkilometer). Dit is een rem op de groei, want elke bijkomende trein kost op die manier handenvol geld en wordt bijna per definitie verlieslatend.

Eén net, één dienstregeling, één tarief

Onze staatsstructuur is complex en dat geldt ook voor de organisatie van het openbaar vervoer. Beeldt u zich in dat een automobilist vier keer wegenbelasting zou moeten betalen om in Vlaanderen, Wallonië en Brussel te kunnen rijden en ook nog de gemeentewegen te mogen gebruiken. Dat is eigenlijk precies wat er bij het openbaar vervoer aan de hand is. Het Zwitserse motto: één netwerk, één geïntegreerd tarief en één ticket voor alle openbaar vervoer blijft een verre droom. Zwitserland telt een veelvoud van het aantal openbaar vervoerbedrijven in België – alleen op het spoor zijn al 40 ondernemingen actief – maar die maken onder impuls van een sturende overheid met visie onderlinge afspraken over tarieven, dienstregeling en informatie. In België wordt die complexiteit bij de klant gelegd, waardoor die meer dan eens afhaakt en de auto neemt.

4 vervoersbedrijven overleggen in niet minder dan 18 overlegstructuren met elkaar over de reiziger, maar er wordt er veel te weinig met die reiziger zelf gepraat. Overdaad schaadt. Vandaar ons advies: schaf driekwart van die structuren af en geef de reiziger een volwaardige stem in een efficiënt en gestroomlijnd overleg. De middelen zijn schaars, dus kunnen we het ons niet langer permitteren om naast elkaar te blijven werken. Automobiliteit kent al lang geen grenzen meer. Het wordt hoog tijd om die ook in het openbaar vervoer te slopen.

Stefan Stynen
Voorzitter TreinTramBus

Share/Save/Bookmark
Commentaar (5)add comment

Stef said:

hoop
Gelooft u nu echt dat een liberaal voor beter openbaar vervoer gaat zorgen? Wat als zonder treinbegeleider reizigers met mekaar in de clinch geraken en het loopt ernstig uit na een tijd? In het beste/slechtste geval kan die camera dan beelden van een gewonde/dode opnemen. Een treinbegeleider kan gewaarschuwd worden en politie inroepen aan het volgende station. Geef mij maar zekerheid = treinbegeleider op de trein.
 
dinsdag 31 mei 2016 om 17:43
Stemmen: +2

Jan van der Linden said:

Hervorming
Geef deze liberaal het voordeel van de twijfel. De NMBS heeft een hervorming nodig die het bedrijf niet alleen efficiënter maakt, maar ook slagvaardiger en op basis van doorgedreven kwaliteit straks de concurrentie met andere spoorwegen aan kan. Ik ga nu niet opsommen wat die doorgedreven kwaliteit allemaal is, maar het is wat anders dan de ordinaire bezuiniging die zijn voorganger 'hervorming' pleegde te noemen.
 
donderdag 02 juni 2016 om 21:44
Stemmen: +0

Rudy Maes said:

...
kan men in het kader van deze stakingen geen enquete organiseren, zowel bij het spoorwegpersoneel als bij de rest van de bevolking,
en daarbij de vraag stellen of zij achter deze stakingen staan ? Dit lijkt me democratischer dan wat er nu gebeurt.
 
vrijdag 03 juni 2016 om 22:08
Stemmen: +1

bart said:

waarom niet
waarom zouden treinen zonder treinbegeleider bij ons niet kunnen als dat overal elders wel lukt ? Andere reizigers kunnen net zo goed als een treinbegeleider de politie inroepen . Tijd voor modernisering , en het is voor ons al uitgetest en goed bevonden in alle andere Europese landen . Enkel nog het dogma van de spoorbonden overwinnen.
 
zaterdag 04 juni 2016 om 08:31
Stemmen: +0

dirk baeke said:

...
Laat ons al beginnen met de treinen terug wat sneller te maken, de meeste treinen doen veel te lang over hun traject(1u50 voor 100km om er maar één te noemen is schandalig-dank u Cornu) En veel ICtreinen rijden als(veredelde) stoptrein(de panne) Naar Luxemburg is het nog slechter, trouwens het internationaal aanbod is helemaal triest. Zwitserland is geen EEG land hé, en ze hebben gelijk. Europa heeft nog niets goed opgeleverd, integendeel zelfs
 
maandag 20 juni 2016 om 12:17
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12