Reizigerstellingen 2009 |
Geschreven door Bram Van den Bulcke | ||||||||||||||||||||||||
dinsdag, 10 augustus 2010 09:47 | ||||||||||||||||||||||||
Cijfers worden angstvallig binnenskamers gehouden De reizigerstellingen 2009 van de NMBS zijn een van de beter bewaarde bedrijfsgeheimen van de met het belastinggeld van alle Belgen gefinancierde spoorwegonderneming. Via een gunstige wind kregen we ze niettemin te pakken en enkele opvallende elementen zetten we graag voor u op een rijtje. Overigens wijzigde de NMBS haar telmethode, de reden waarom in 2008 geen telling plaatsvond, zodat een vergelijking met vorige jaren moeilijk ligt. Vlaams Gewest levert de helft van alle NMBS-reizigers Op weekdagen levert Vlaanderen in totaal 48% van alle treinreizigers, in het weekend zelfs 52%. De andere helft is telkens bijna gelijkmatig verdeeld over Brussel en Wallonië. Top 50 met Brussel Antwerpen en Gent als grote trekkers Brussel-Centraal blijft veruit het drukste station van het land met meer dan 72.772 reizigers/werkdag. Na Brussel-Zuid (45.104) is Gent een opvallende derde (44.525), gevolgd door Brussel-Noord (41.169), Antwerpen-Centraal (31.118) en Leuven (28.435). Behalve voor Brussel-Centraal is er overal een lichte stijging en Antwerpen haalt zelfs 6.000 reizigers meer dan in 2007 en bezet in het weekend zelfs de 2de plaats met 22.259 reizigers op zaterdag. Brugge is goed voor 17.094 reizigers/weekdag. Hasselt scoort als provinciehoofdstad een stuk zwakker en levert slechts 5.865 treinreizigers. Dat het aanbod vanuit Limburg naar Brussel en Antwerpen enerzijds en ook het voor- en natransport in Limburg zelf ondermaats blijft, is daar zeker niet vreemd aan. Investeren in een betere treindienst loont Wanneer er enig potentieel aanwezig is en een aantrekkelijk aanbod wordt geboden, neemt het aantal reizigers merkbaar toe. De stopplaats Wezemaal tussen Leuven en Aarschot (ooit met stip op de sluitingslijst van de NMBS wegens minder dan 50 reizigers) haalt vandaag 552 (383/335) opstappers/weekdag en zelfs 168 op zaterdag (88/68). (Tussen haakjes het cijfer voor 2005 en 2003; de grootteordes zijn hierbij belangrijk, niet de exacte aantallen.) Dit alles dankzij een mooie basisdienst met twee treinen per uur de hele dag door, parkeergelegenheid in de buurt en de verzadigde wegen in de regio. Dat laatste is uiteraard geen verdienste van de NMBS, de twee eerste elementen wel. Wezemaal scoort met dit cijfer een stuk beter dan de vergelijkbare stopplaats Vertrijk, tussen Leuven en Tienen: ook daar zijn de wegen richting Leuven verzadigd, maar het aanbod is er een stuk beperkter: slechts één trein per uur op weekdagen en slechts één om de twee uur in het weekend. Balans: 335 (222/286) reizigers/weekdag, een tiende daarvan tijdens het weekend. Andere stations die hun aanbod de jongste jaren zagen verbeteren zijn Boortmeerbeek: 486/werkdag (259/229) met een basisdienst van 2 treinen/uur) en Haacht: 921/werkdag (665/465) met tegenwoordig 3 treinen/uur. Ook de L-stations tussen Leuven en Brussel gaan er, ondanks de sterk voor verbetering vatbare dienstverlening, op vooruit: Herent 395 (257/219), Kortenberg 542 (343/332) en Diegem 1.083 (885/563). In dat laatste geval moet wel worden gewezen op de toenemende kantoorontwikkelingen in de regio Zaventem, waardoor Diegem tegenwoordig belangrijker is als bestemming (werkgelegenheid) dan als oorsprong (bewoning). Deze halte verdient eigenlijk een bediening op IR-niveau. Heropende stations scoren goed Sommige recent heropende stopplaatsen halen een behoorlijke score: Heusden: 205/werkdag (170), Zolder: 125/werkdag (96), Olen: 351/werkdag (325), Beervelde (154/werkdag tijdens het 1ste jaar na heropening), Evergem (174/werkdag). Een bijzonder geval is de nieuwe halte Noorderkempen met een cijfer van 696 opstappers, dat inmiddels boven de 1000 zou liggen. Files en de NMBS zijn duidelijk objectieve bondgenoten, want van een echt sterke service – slechts één trein per uur in de spits en nog geen doorgaande verbinding naar Brussel – is er nog geen sprake. Lijn 26, ooit bedreigd, blijft groeien Rond Brussel blijft lijn 26 (Mechelen-Etterbeek-Halle) goed scoren ondanks een soms povere dienstverlening. Stations als Meiser en Haren, eveneens ooit ten dode opgeschreven, halen vandaag 603 (450/382) en 422 (333/227) gebruikers/dag; het nieuwe Diesdelle haalt er meteen 386. In het weekend is er op deze lijn geen bediening, maar op sommige andere lijnen valt op hoe het weekendgebruik aanzienlijk lager ligt, onder meer door een veel beperkte aanbod: Galmaarden (502 reizigers/weekdag, 13 en 9 op zaterdag en zondag); Merchtem (883/weekdag, 91 en 80 op zaterdag en zondag); Jette (2548 op weekdag, 301 en 277 op zaterdag en zondag). De groeimarge in het vrijetijdsverkeer is duidelijk nog zeer groot. Commentaar (6)
![]()
Jan Phillipsen
said:
Simon Rosseel
said:
Nico Callens
said:
Nico Callens
said:
de schepper o.
said:
erikseo
said:
Schrijf commentaar
|
De trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!